2026-08-06, 16:19
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Det här är väl det svaret jag köper mest, det förklarar det jag undrade över egentligen.
Krigets regler tjänar nytta endast i fredstid. De sätter de teoretiska ramarna, vilket innebär att man har ett hum om hur man ska rusta och avskräcka. Många av krigets regler är dessutom rent strategiska överväganden som gäller ändå. Till exempel att man inte tar till vissa typer av vapen därför att då får man räkna med att fienden ger igen med samma mynt. Om ett land ställs inför valet att följa krigets regler mot att vinna det, eller åtminstone hålla fienden stången, då väljer inget land att följa krigets regler. Det är i alla fall den enda rimliga utgångspunkten. Sedan ska man inte underskatta feminiseringen av samhället. Det kan mycket väl besluta att avskaffa sig självt. Men det ska nog mycket till.
Citera
2026-08-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Krigets regler tjänar nytta endast i fredstid. De sätter de teoretiska ramarna, vilket innebär att man har ett hum om hur man ska rusta och avskräcka. Många av krigets regler är dessutom rent strategiska överväganden som gäller ändå. Till exempel att man inte tar till vissa typer av vapen därför att då får man räkna med att fienden ger igen med samma mynt. Om ett land ställs inför valet att följa krigets regler mot att vinna det, eller åtminstone hålla fienden stången, då väljer inget land att följa krigets regler. Det är i alla fall den enda rimliga utgångspunkten. Sedan ska man inte underskatta feminiseringen av samhället. Det kan mycket väl besluta att avskaffa sig självt. Men det ska nog mycket till.

Så egentligen är krig bara ett "game of chicken" till viss grad, det köper jag ändå, Tack för respektfullt och givande svar.
Citera
2026-08-06, 16:26
Medlem
pn222jws avatar
"Om ni inte gör så mot våra soldater (torterar, avrättar...) så lovar vi att inte göra så heller emot era soldater".
Citera
2026-08-06, 16:31
Medlem
bithaxs avatar
Det handlar om status quo.
Om man bryter mot det så blir det bara så att andra länder vänder sig emot ditt land, och tillslut blir ditt land som Nordkorea.

Tycker det är bra att man t.ex inte använder stridsgas i krig längre. Tillochmed Hitler var emot stridsgas i krig (men han hade inga problem med att använda det mot judarna). Tydligen var gasanfallen under första världskriget det värsta han hade upplevt i sitt liv.
Senast redigerad av bithax 2026-08-06 kl. 16:34.
Citera
2026-08-06, 16:49
Medlem
Zaedrewss avatar
För man har kommit överens om den innan. I bla Geneve-konventionen. Att detta får man inte göra.

Det är ju sin betydelse i tex detta med att sälja vapen. Sverige kommer inte sälja JAS eller andra vapen till länder som inte skrivit under berörda konventioner eller som gjort och har brutit mot dessa ändå.

Sedan är det givet att i krig kommer ändå inte alla dessa regler att följas. Ett exempel ett förband är på uppdrag innanför Fi linjer. De är 7 man och har ett mycket viktigt uppdrag att genomföra. Misslyckas de kan +100 egna dö. De råkar på en fientlig patrull som ger upp. Enligt Geneve-konventionen är dessa nu skyddade och betraktade som krigsfångar. Vad kommer de flesta förband göra i detta läget? Avbryta operationen och ta med sig dessa fångar till de egna linjerna? Eller avrätta dom direkt och fortsätta sitt uppdrag? Svaret blir nog att de flesta kör på avrättning och därmed ett krigsbrott.
Citera
2026-08-06, 16:58
Medlem
Det ts och annat löske får göra är att fokusera på konsekvenserna för egen del. Gör inte x och y för då blir det galgen.

Vi andra kan normalt gå på den innre kompassen. Tyvärr saknar en del sådan
Citera
2026-08-06, 17:07
Medlem
Det är en uppgörelse mellan män att kriget inte ska vara så bestialiskt och brutalt.

Även om man dödar varandra så kan man göra det med lite klass och stil.

Detta funkar bara i större delarna av Europa. Resten är ociviliserade barbarer.

Man skjuter t.ex. inte krigsfångar. Dels för att man inte själv vill bli skjuten när man gett upp.
Dels så är det kontraproduktivt. Du vill ju att fienden ska ge upp utan att du behöver panga på dom.
Vet dom att dom kommer dödas, då kommer dom strida till sista blodsdroppen.

Krigsfångar kan även utväxlas mot våra egna.

Citat:
Det är exakt det här jag inte förstår, Säg att jag har stått och avbytt salvor mot den här fienden i några timmar, det är uppenbart att den här människan försöker mörda mig, jag träffar honom i benet och han kan inte stå upp, nu viftar han med vit flagg, hur i helvete kan det förväntas av mig att jag inte avrättar fanskapet som försökt mörda mig i flera timmar i sträck.

Självdisciplin och att Militärpolisen kommer slänga dig i kurran.
Chefen ser ju dålig ut om du beter dig som en vilde.

Du ska ha lärt dig att behandlar du andra med värdighet, då kanske dom gör samma sak tillbaka.
Senast redigerad av Kanelbulle222 2026-08-06 kl. 17:13.
Citera
2026-08-06, 17:09
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det ts och annat löske får göra är att fokusera på konsekvenserna för egen del. Gör inte x och y för då blir det galgen.

Vi andra kan normalt gå på den innre kompassen. Tyvärr saknar en del sådan
Du fantiserar. Galgen? Snacka om att ha noll koll.
Citera
2026-08-06, 17:09
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?
Som jag ser det: Bara tanken att man har regler och överenskommelser hur krigföring skall gå till innebär ju att man banar vägen för mer krig (man förutsätter att krigande alltid måste ske, en sorts självuppfyllande profetia).

Egentligen utför ju en soldat alltid mord - ett svårt lagbrott i (nästan) alla samhällen - men när det är "krig" så gäller plötsligt inte denna så grundläggande moral. Det säger sig självt att det bara är ett sätt för människan att rättfärdiga mord på "de andra", man säger helt enkelt: "Nä, just nu är det inte mord! För vi ligger i krig ser du, och jag har dragit på mig en grön overall så då är det inte mord!" Det är så bakvänt att man storknar.
Senast redigerad av ladicius 2026-08-06 kl. 17:15.
Citera
2026-08-06, 17:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Grundregeln i krig är att militär krigar mot militär.
Civila är inte inblandade.
Det handlar om ”fair play”.
Stat mot stat.
Om man bombar mot civila är det ett krigsbrott.
Om man våldtar civila är det ett krigsbrott.
Citera
2026-08-06, 17:24
Medlem
Som med allt annat. De som har mest makt bestämmer regler. När någon bryter mot regler så kan det i längden betyda att reglerna kommer att ändras. I denna kontext betyder det också att för civila hade det varit allra bäst om det fanns en regel som sa att det inte är tillåtet med krig. Därför blir det en ickefråga för alla förutom krigsmakter.

Ett mera folkligt svar: i krig och kärlek finns det inga regler.
Citera
2026-08-06, 17:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?
Reglerna finns för att vinnaren av kriget ska kunna straffa förloraren i efterhand. För vinnaren av krig gäller såklart inga regler, det är ju krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in