2026-08-06, 18:43
Medlem
Hittade ett fint citat av Newton: "Om jag har sett längre än andra så beror det på att jag stått på jättars axlar.” Enligt dig TS ska man gå in för att göra tvärtom om man vill tänka stort?
Citera
2026-08-06, 18:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeOfSomething
Det är väl knappast märkligt att man bemöter drygheter på ett sätt och sakliga resonemang på ett annat?

Att du direkt vill sortera in mig i ett "lag" som antingen håller med eller tycker helt emot belyser ju exakt min poäng: det handlar mer om att etablera en position än att faktiskt förstå resonemanget. Det var precis den typen av ytlig etikettering min trådstart handlade om.

Väldigt ologisk diskussion. Varför sa du emot mig om du håller med mig? Varför skrev du en TS om att man inte ska bry sig om vad "gamla tänkare" skrivit när du sedan i ett svar skriver tvärtom?

Vem är det som är dryg? Jag har inte skrivit något personangrepp på dig men du gör det mot mig.

Punkt för denna diskussion för mig. Vill inte diskutera med troll.
Citera
2026-08-06, 18:54
Avstängd
För att vissa människor fundamentalt har låg iQ och kan inte tänka längre än så

Precis som kvinnor där man inte kan se helhetsbilderna

Ingenting som går att fixa vi har alla olika hjärnor vissa kan gå djupare än andra

Gods perfect little idiots
Citera
2026-08-06, 19:03
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jodå. Att försöka återskapa något som andra har lyckats med, särskilt det som dom bästa har lyckats med, är en utmärkt inlärningsmetod.

Förvisso är det en direkt spegling av att hitta något i sig själv först, kolla upp det och sedan hitta samma sak hos just dessa tänkare.

Men som jag ser det skapar eget tänkande och utforskning ett stabilare ankare.

Resonemanget blir då att en kopia aldrig har exakt samma information som det kopierade. När vi bara övertar eller ”kopierar” någon annans färdiga tanke, missar vi själva processen - friktionen, tvivlet och sammanhanget som fanns i originaltanken. Det egna tänkandet är originalet; kopian saknar det djupet. Det man förstår, förstår man aldrig fullt ut genom att läsa andras texter. Så tänker jag.
Citera
2026-08-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Jag tror inte att alla är hjärndöda. En del är väl bara rädda för att ifrågasätta och få till sig den verkliga sanningen.

Nej, det tror inte jag heller, en del är säkert väldigt intelligenta.
Men vi tycks ha en tendens att följa ledare och söka absoluta sanningar.

Vi ser det förstås i religionen, men jag menar man ser det överallt, inom politik, filosofi och tom vetenskapen.
Man upphöjer text, idéer och personer till ”sanningen”

Faktiskt motsatsen till filosofi…
Citera
2026-08-06, 19:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Precis. Man kan absolut gräva i filosofiska verk och dra på smilbanden åt att giganterna hade rätt om mycket – men också fel om mycket. Idag tycks dock många tro att dessa tänkare satt på alla svar utan ansträngning, helt utan att förstå att sanning är ett föränderligt fenomen. Granskar man den inte i grunden själv hamnar man snabbt i andras projektioner i stället för egna insikter.

Nej du pratar mycket strunt nu i rätt många inlägg.

Sanningen är inte föränderlig. Man kan inte välja vad som är sant och inte. Sanningen är objektiv och konsekvent. Alltid densamma.

Och nej, giganterna hade inte alls fel i sina verk. Hade dom haft det så hade dom aldrig blivit några giganter. Försöker du framställa världen som korrupt?

Ibland är det bra för människor att låta bli egna insikter och lyssna på andra, svårare än så är det inte. Det är inte alla som klarar av att blicka inåt och söka efter sanningen där. Det råder ett kollektivt problem i världen där väldigt många människor har issues med sanningen. Har man issues med sanningen så går det inte att tänka djupt. En sak som alla kända stora tänkare och filosofer har haft gemensamt är att dom stått i hyfsat god kontakt med sanningen, bland annat därför har dom kunnat producera så stora verk som gör skillnad för världen.
Citera
2026-08-06, 19:15
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Väldigt ologisk diskussion. Varför sa du emot mig om du håller med mig? Varför skrev du en TS om att man inte ska bry sig om vad "gamla tänkare" skrivit när du sedan i ett svar skriver tvärtom?

Vem är det som är dryg? Jag har inte skrivit något personangrepp på dig men du gör det mot mig.

Punkt för denna diskussion för mig. Vill inte diskutera med troll.

Och detta personangrepp består i?
Att du identifierar dig med en mekanism och ser den som personangrepp - det är ditt problem. Kanske hade du inte tagit så illa vid dig om vi var mer vana vid att inte tolka tankar som just hotfulla, pinsamma eller vad det nu må vara.

Vilket, på sätt och vis, var poängen med hela tråden.
Citera
2026-08-06, 19:17
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Min kritik handlar egentligen om detta: människor gömmer sig bakom kända namn i stället för att utforska sitt eget medvetande. Den som vågar djupdyka i sig själv ser förr eller senare mönstren som formar dessa tankar,

Du behöver en katalysator för att komma igång med ett "eget" tänkande . Ingen är född som naturbarn som kan lära sig att utforska sitt inre utan tidigare vägledning eller guide . Tankemönster är inget som ramlar ner från himlen av sig själv . Att inse skillnaden mellan subjekt och objekt t.ex. Om du inte blivit upplyst om begreppet så har du ingen chans att börja gräva på djupet
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-06 kl. 19:23.
Citera
2026-08-06, 19:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Helt enig!

En språkmodell kan säkert rabbla alla filosofiska citat som någonsin nedtecknats men det betyder förstås ingenting egentligen. En citatmaskin är ju en filosofisk zombie par excellence. Det som betyder något är hur du själv resonerat, att man faktiskt själv klurar på frågor. Om det sedan inte är på samma fantastiska nivå som de stora tänkarna - vad gör det?!

Är det inte bättre för både en själv och världen att man gör någonting annat, något som man är bra på, istället för djuptänkande och filosoferande, om man nu inte är en duktig tänkare?

Vi ska ta vara på varandras styrkor. Alla kan inte allt.
Citera
2026-08-06, 19:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Utan nån information tillgänglig kan man inte tänka alls. Alla våra åsikter kommer från det vi hört, läst eller sett. Så det är bra att ta till sig information från olika håll, även döda tänkare.

Men alla våra åsikter kommer från andra. Sen är bara frågan hur man ser på informationen och om man själv kan utveckla det och utifrån andras tankar, skapa nya. Men inga nya tankar uppstår bara ur tunn luft. Gäller även vetenskap och innovationer. Man kombinerar kunskap och skapar nya tankar och idéer från det.

Njae. Visst finns det tankar och idéer som kommer utifrån erfarenheter, men tankar och idéer kan faktiskt komma från "tunn luft" också. Då kommer dom från intuitionen istället för erfarenheter.

Det är väldigt osant att säga att alla tankar kommer ifrån andra, som att ingen hierarki oss sinsemellan skulle finnas.
Citera
2026-08-06, 19:41
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Allt är ju fotnötter till Platon.

Haha =)

Men idéer kan väl vara lika mycket värda även om dom byggs uppepå platons. Till och med kan dom vara mer värda, då det ju ökar komplexiteten, vilket är bra.
Citera
2026-08-06, 19:48
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Jag har länge funderat på varför eget resonerande, egna filosoferande tankar och insikter så ofta väger lättare i debatter än citat från sedan länge avlidna auktoriteter.

Ta till exempel Nietzsches klassiska "If you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you". Om man faktiskt förstår den raden på den nivå den är skriven för, borde man också ha förmågan att formulera egna ord som berör på djupet. Om man inte kan det – förstår man då verkligen tyngden i citatet, eller bär man det bara som en ytlig prydnad?

Min kritik handlar egentligen om detta: människor gömmer sig bakom kända namn i stället för att utforska sitt eget medvetande. Den som vågar djupdyka i sig själv ser förr eller senare mönstren som formar dessa tankar, utan att behöva en avlägsen auktoritet som mellanhand. Innan dess – mest utsmyckning och identitet och poserande.

Kanske är det en historisk skyddsreflex – genom historien har det trots allt varit livsfarligt att förstå sin egen natur och utmana rådande ordning. Men just därför blir det ännu viktigare att vi vågar bryta mönstret och föra det självständiga tänkandet vidare.

Fråga: Är rädslan för att tänka själv en kvarleva av social anpassning, eller saknar de flesta helt enkelt verktygen för att utforska sitt eget medvetande?
För att de allra flesta har helt enkelt inte upplevt tillräckligt mycket för att kunna dra egna slutsatser. Citatet fyller ut tomrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in