2026-08-06, 19:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
För att vissa människor fundamentalt har låg iQ och kan inte tänka längre än så

Precis som kvinnor där man inte kan se helhetsbilderna

Ingenting som går att fixa vi har alla olika hjärnor vissa kan gå djupare än andra

Gods perfect little idiots

Kan du inte länka den vetenskapliga studien du har läst som har visat samband mellan oförmåga att se helheten och att vara kvinna?

Eller är det bara nåt du känner, som inte finns i verkligheten, men som du låssas är sant?

Det kanske är dags för dig att i så fall bli lite mer rationell, lite mer typiskt manlig.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-08-06 kl. 19:51.
Citera
2026-08-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Är det inte bättre för både en själv och världen att man gör någonting annat, något som man är bra på, istället för djuptänkande och filosoferande, om man nu inte är en duktig tänkare?

Vi ska ta vara på varandras styrkor. Alla kan inte allt.
Problemet, som jag ser det, är att vi alla måste vandra filosofens, asketens och världsförsakarens väg, annars har vi ingen chans att stå emot trycket från samhället. Efter bästa förmåga, förstås, måste vi fundera över vilka vi är, vad världen består i, hur vi når kunskap om den, individens förhållande till kollektivet och samhället osv. Hur skulle vi annars ha en chans att bryta denna destruktiva, självutplånande spiral vi befinner oss i? En dödsdans där människor dras med i alla möjliga massrörelser - vi ska kriga, vi ska konsumera, vi ska kräla över lik för att själva nå materiell rikedom etc.
Citera
2026-08-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej, det tror inte jag heller, en del är säkert väldigt intelligenta.
Men vi tycks ha en tendens att följa ledare och söka absoluta sanningar.

Vi ser det förstås i religionen, men jag menar man ser det överallt, inom politik, filosofi och tom vetenskapen.
Man upphöjer text, idéer och personer till ”sanningen”

Faktiskt motsatsen till filosofi…

En ledare skulle inte påtvinga ”sanningen” för gruppen. En ledare vägleder/visar vägen men är samtidigt öppen för andra och- eller fler ”sanningar”.

Motsatsen till ledare brukar vara diktator som bestämmer ”sanningen” och därefter informerar gruppen om vad som gäller.
Nästan lite som hur religion fungerar för en del, tyvärr.

Det är inte alla som följer med strömmen. Och i fel miljö med fel människor kan man bli bestraffad för att inte lyda order utan att tillåtas ifrågasätta. Det värsta som kan hända är när gruppen blir så pass rädd att diktatorn aldrig faller eller öppnar sig för förändring.
Citera
2026-08-06, 20:45
Avstängd
Citat:
Kan du inte länka den vetenskapliga studien du har läst som har visat samband mellan oförmåga att se helheten och att vara kvinna?

Eller är det bara nåt du känner, som inte finns i verkligheten, men som du låssas är sant?

Det kanske är dags för dig att i så fall bli lite mer rationell, lite mer typiskt manlig.
Hej!

Eftersom du är inte kapabel till att förstå och är allmänt emotionellt efterbliven så tänker jag inte svara på den frågan.

Ha en otrevlig dag!
Citera
2026-08-06, 21:21
Medlem
Alla tankar har någon redan tänkt... Människan är gammal.

Desto mer jag vet, desto mer vet jag att jag inte vet.

Blir bara dumt att som en tonåring försöka tänka när en 60-åring redan fått ner i text.

Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Såå många har redan ställt sig den frågan - du bara följer floden av likatänkande..

Inte särskilt originellt. Alls.

Börja tänka själv istället.

Snyggt. TS är antagligen ung.
Citera
2026-08-06, 21:22
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Nej du pratar mycket strunt nu i rätt många inlägg.

Sanningen är inte föränderlig. Man kan inte välja vad som är sant och inte. Sanningen är objektiv och konsekvent. Alltid densamma.

Och nej, giganterna hade inte alls fel i sina verk. Hade dom haft det så hade dom aldrig blivit några giganter. Försöker du framställa världen som korrupt?

Ibland är det bra för människor att låta bli egna insikter och lyssna på andra, svårare än så är det inte. Det är inte alla som klarar av att blicka inåt och söka efter sanningen där. Det råder ett kollektivt problem i världen där väldigt många människor har issues med sanningen. Har man issues med sanningen så går det inte att tänka djupt. En sak som alla kända stora tänkare och filosofer har haft gemensamt är att dom stått i hyfsat god kontakt med sanningen, bland annat därför har dom kunnat producera så stora verk som gör skillnad för världen.

Visst, då väljer jag att citera någon annan: "Tala är silver, tiga är guld."

Ditt svar uppvisar en klassisk psykologisk försvarsmekanism: när du ställs inför ett resonemang du inte kan bemöta logiskt, avfärdar du det direkt som "strunt" och går till personangrepp. Att dogmatiskt klamra sig fast vid auktoriteter och påstå att de aldrig haft fel är inte filosofi – det är en trygghetsfälla. Det avslöjar en oförmåga till eget resonerande, där du förväxlar inlärt kognitivt innehåll med faktisk insikt.

I min trådstart frågade jag varför folk gömmer sig bakom avlidna auktoriteter i stället för att utforska sitt eget medvetande. Du demonstrerar exakt den kritik jag lyfte: du bär andras slutsatser som en prydnad och upprepar en statisk dogm.

Att påstå att historiens giganter aldrig hade fel är dessutom rent önsketänkande. Ta Pythagoras som exempel: ett geni som gav oss grundläggande geometri, men som också grundade en religiös kult där det var belagt med dödsstraff att äta bönor eftersom han var övertygad om att de innehöll mänskliga själar. Ska vi undvika bruna bönor på torsdagar bara för att mannen kunde räkna ut hypotenusan? Eller kan det vara så att även historiens största tänkare var mänskliga och hade fel om en hel del?

Du påstår att sanningen är absolut och oföränderlig. Men sanningen är inte statisk – ett liv är sanning, och ett liv är i ständig rörelse. Det som är helt statiskt är motsatsen: dött.

Herakleitos konstaterade redan för tusentals år sedan att allt flyter och att förändring är det enda permanenta. Inom kvantfysiken (som Heisenbergs osäkerhetsprincip) vet vi dessutom att observatören och det observerade är sammankopplade – sanningen i en mätning beror helt på ramarna du väljer att belysa den med. Sanningen är snarare ett moln av möjligheter än en stelnad kloss.

Personligen lutar jag åt att det närmaste vi kommer sanning ur et tmänskligt perspektiv är att den är summan av alla perspektiv. hur skulle det kunna vara annorlunda? För övrigt är det just det min avatar betyder.

Jag bjussar på en mekanism jag fnulat ut själv och som inte finns i någon bok:

Människan identifierar sig med sitt lidande
och kallar den kärleksfull
som bekräftar det.

Ve den som ser problemet
och tar bort det.

Den som kommer med en lösning
bortom vår förståelse
blir först främmande, sedan fiende.
Vi vänder oss bort, vi pekar, vi driver ut.
Och om lösningen är alldeles för främmande -
då korsfäster vi.

Mekanismen är enkel:
självet vill bli räddat som sig självt.
Men den frälsning som fungerar
är den som självet inte överlever.
Så vi älskar den
som håller oss sällskap i fängelset,
och hatar den
som låser upp dörren.

Bonus: lite basics om perspektiv. Verkar behövas! https://www.holyparadox.com/sv/chapters/perspektiv
Senast redigerad av EdgeOfSomething 2026-08-06 kl. 21:27.
Citera
2026-08-06, 21:28
Medlem
Inte alla är skickliga författare, tänkare eller vetenskapsmän men kan ändå studera och dra lärdom av andras ord. Varför uppfinna hjulet varje gång du ska ut och cykla typ? Att kunna dra lärdom av andra borde väl vara positivt.
Citera
2026-08-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeOfSomething

Ditt svar uppvisar en klassisk psykologisk försvarsmekanism: när du ställs inför ett resonemang du inte kan bemöta logiskt, avfärdar du det direkt som "strunt" och går till personangrepp. Att dogmatiskt klamra sig fast vid auktoriteter och påstå att de aldrig haft fel är inte filosofi – det är en trygghetsfälla. Det avslöjar en oförmåga till eget resonerande, där du förväxlar inlärt kognitivt innehåll med faktisk insikt.

I min trådstart frågade jag varför folk gömmer sig bakom avlidna auktoriteter i stället för att utforska sitt eget medvetande. Du demonstrerar exakt den kritik jag lyfte: du bär andras slutsatser som en prydnad och upprepar en statisk dogm.

Att påstå att historiens giganter aldrig hade fel är dessutom rent önsketänkande. Ta Pythagoras som exempel: ett geni som gav oss grundläggande geometri, men som också grundade en religiös kult där det var belagt med dödsstraff att äta bönor eftersom han var övertygad om att de innehöll mänskliga själar. Ska vi undvika bruna bönor på torsdagar bara för att mannen kunde räkna ut hypotenusan? Eller kan det vara så att även historiens största tänkare var mänskliga och hade fel om en hel del?

Du påstår att sanningen är absolut och oföränderlig. Men sanningen är inte statisk – ett liv är sanning, och ett liv är i ständig rörelse. Det som är helt statiskt är motsatsen: dött.

Herakleitos konstaterade redan för tusentals år sedan att allt flyter och att förändring är det enda permanenta. Inom kvantfysiken (som Heisenbergs osäkerhetsprincip) vet vi dessutom att observatören och det observerade är sammankopplade – sanningen i en mätning beror helt på ramarna du väljer att belysa den med. Sanningen är snarare ett moln av möjligheter än en stelnad kloss.

Personligen lutar jag åt att det närmaste vi kommer sanning ur et tmänskligt perspektiv är att den är summan av alla perspektiv. hur skulle det kunna vara annorlunda? För övrigt är det just det min avatar betyder.

som bekräftar det.

Ve den som ser problemet
och tar bort det.

bortom vår förståelse
då korsfäster vi.

Mekanismen är enkel:
Så vi älskar den
och hatar den
som låser upp dörren.

Bonus: lite basics om perspektiv. Verkar behövas! https://www.holyparadox.com/sv/chapters/perspektiv

Och sanningarna tar aldrig slut. Vi befinner oss i en ständig start
Citera
2026-08-06, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbulle222
Alla tankar har någon redan tänkt... Människan är gammal.

Desto mer jag vet, desto mer vet jag att jag inte vet.

Blir bara dumt att som en tonåring försöka tänka när en 60-åring redan fått ner i text.

Snyggt. TS är antagligen ung.

En twist på Sokrates.
Citera
2026-08-06, 22:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Njae. Visst finns det tankar och idéer som kommer utifrån erfarenheter, men tankar och idéer kan faktiskt komma från "tunn luft" också. Då kommer dom från intuitionen istället för erfarenheter.

Det är väldigt osant att säga att alla tankar kommer ifrån andra, som att ingen hierarki oss sinsemellan skulle finnas.
Vilka tankar har kommit ur tunn luft, menar du.

Det finns förstås hierarkier, som för alla flockdjur så bygger samhället på det. Men det har inte med det att göra.
Om din lärare eller ditt barn säger något som får dig att tänka efter, så har det inte med vilken plats i samhället de befinner sig, utan vad de säger. Men människor tar gärna till sig åsikter från de som de ser som auktoriteter.

Utifrån ämnet, tänker förstås alla själv, nåt annat är inte möjligt, men man kan inte tänka utanför den kunskap man har.

Sen påverkar våra känslor till väldigt stor del, vad vi tar till oss och vad vi förkastar. Våran personlighet.
Citera
2026-08-06, 22:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

som bekräftar det.

Ve den som ser problemet
och tar bort det.

bortom vår förståelse
då korsfäster vi.

Mekanismen är enkel:
Så vi älskar den
och hatar den
som låser upp dörren.

Sanningen är absolut och oföränderlig. Frågan är snarare vad som är sant. Inom postmodernismen menar man att alla kan ha sin egen sanning, men det kan man inte, bara sin egen åsikt om vad som är sant.

Det finns alltid bara en eller ingen sanning om samma sak, även om man inte vet vad den är.
Summan av kvadraterna på kateterna är samma som kvadraten på hypotenusan.
Senast redigerad av EnCarte 2026-08-06 kl. 22:45.
Citera
2026-08-06, 22:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

som bekräftar det.

Ve den som ser problemet
och tar bort det.

bortom vår förståelse
då korsfäster vi.

Mekanismen är enkel:
Så vi älskar den
och hatar den
som låser upp dörren.

Ett tips: Innan du börjar raljera om livets sanningar, börja med att vara sann mot dig själv. Lite C.Jung skuggarbete skulle göra dig gott.

Visdom kräver hårt arbete. "Beware of unearned wisdom", som man brukar säga.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-08-06 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in