Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Nej du pratar mycket strunt nu i rätt många inlägg.
Sanningen är inte föränderlig. Man kan inte välja vad som är sant och inte. Sanningen är objektiv och konsekvent. Alltid densamma.
Och nej, giganterna hade inte alls fel i sina verk. Hade dom haft det så hade dom aldrig blivit några giganter. Försöker du framställa världen som korrupt?
Ibland är det bra för människor att låta bli egna insikter och lyssna på andra, svårare än så är det inte. Det är inte alla som klarar av att blicka inåt och söka efter sanningen där. Det råder ett kollektivt problem i världen där väldigt många människor har issues med sanningen. Har man issues med sanningen så går det inte att tänka djupt. En sak som alla kända stora tänkare och filosofer har haft gemensamt är att dom stått i hyfsat god kontakt med sanningen, bland annat därför har dom kunnat producera så stora verk som gör skillnad för världen.
Visst, då väljer jag att citera någon annan: "Tala är silver, tiga är guld."
Ditt svar uppvisar en klassisk psykologisk försvarsmekanism: när du ställs inför ett resonemang du inte kan bemöta logiskt, avfärdar du det direkt som "strunt" och går till personangrepp. Att dogmatiskt klamra sig fast vid auktoriteter och påstå att de aldrig haft fel är inte filosofi – det är en trygghetsfälla. Det avslöjar en oförmåga till eget resonerande, där du förväxlar inlärt kognitivt innehåll med faktisk insikt.
I min trådstart frågade jag varför folk gömmer sig bakom avlidna auktoriteter i stället för att utforska sitt eget medvetande. Du demonstrerar exakt den kritik jag lyfte: du bär andras slutsatser som en prydnad och upprepar en statisk dogm.
Att påstå att historiens giganter aldrig hade fel är dessutom rent önsketänkande. Ta Pythagoras som exempel: ett geni som gav oss grundläggande geometri, men som också grundade en religiös kult där det var belagt med dödsstraff att äta bönor eftersom han var övertygad om att de innehöll mänskliga själar. Ska vi undvika bruna bönor på torsdagar bara för att mannen kunde räkna ut hypotenusan? Eller kan det vara så att även historiens största tänkare var mänskliga och hade fel om en hel del?
Du påstår att sanningen är absolut och oföränderlig. Men sanningen är inte statisk – ett liv är sanning, och ett liv är i ständig rörelse. Det som är helt statiskt är motsatsen: dött.
Herakleitos konstaterade redan för tusentals år sedan att allt flyter och att förändring är det enda permanenta. Inom kvantfysiken (som Heisenbergs osäkerhetsprincip) vet vi dessutom att observatören och det observerade är sammankopplade – sanningen i en mätning beror helt på ramarna du väljer att belysa den med. Sanningen är snarare ett moln av möjligheter än en stelnad kloss.
Personligen lutar jag åt att det närmaste vi kommer sanning ur et tmänskligt perspektiv är att den är summan av alla perspektiv. hur skulle det kunna vara annorlunda? För övrigt är det just det min avatar betyder.
Jag bjussar på en mekanism jag fnulat ut själv och som inte finns i någon bok:
Människan identifierar sig med sitt lidande
och kallar den kärleksfull
som bekräftar det.
Ve den som ser problemet
och tar bort det.
Den som kommer med en lösning
bortom vår förståelse
blir först främmande, sedan fiende.
Vi vänder oss bort, vi pekar, vi driver ut.
Och om lösningen är alldeles för främmande -
då korsfäster vi.
Mekanismen är enkel:
självet vill bli räddat som sig självt.
Men den frälsning som fungerar
är den som självet inte överlever.
Så vi älskar den
som håller oss sällskap i fängelset,
och hatar den
som låser upp dörren.
Bonus: lite basics om perspektiv. Verkar behövas!
https://www.holyparadox.com/sv/chapters/perspektiv