2026-08-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha uppfattat. Men 35.6 i armhålan då har du sannolikt ca 36.5 i rumpan. Ändå en skitbra temp ju.

I munnen/örat 😅. Är det det? Är det bättre att ha 36 än 37?
Citera
2026-08-07, 21:07
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
I munnen/örat 😅. Är det det? Är det bättre att ha 36 än 37?

Munnen eller baken båda funkar 😅 Men enligt experterna så är röven alltid bäst.

Det är nog lugnt läge så länge man ligger mellan 35 och 41 grader.
Citera
2026-08-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Aldrig hört talas om att den genomsnittliga kroppstemperaturen skulle ha sjunkit. Om det är vetenskapligt bevisat, varför envisas vården då med att fortfarande använda 37 grader som norm? Helt enkelt för att det inte är fastslaget som evidensbaserat. Men vem vet, det kanske kommer... Men det lär ta åratal...

Är själv en sån som har lägre kroppstemperatur. För mig är det normalt att ha mellan 36 och 36,6. Närmar jag mig 37 är det feber för mig och jag kan känna mig riktigt risig. Hur det känns vid 38, ja, då är jag ganska sjuk... Men påtalar man det för vården, de extremt fåtal tillfällen man nu kontaktar dem, är det inget de tar fasta vid. De räknar det inte som feber även om man nu påtalar att det det här med kroppstemperatur kan vara individuellt. För det är inte evidensbaserat att 37 är feber och det finns inget registrerat vad var och en har för normal temperatur. Likadant med barn. Efterfrågar vården om man tagit tempen och man säger att de känns varmare än de brukar och har 37, nä, det är inte feber...

Angående mätställen. Har bara använt munnen och armhålan och jämfört dessa. Både på mig själv och barnen. Det diffar 1-1,5 grader.

Vet ej vart du bor men för mig som jobbar inom region östergötland så säger man att en "normaltemp" är 36,5 men spannet ligger mellan 36-37,4 för att inte klassas som lågtemp eller subfebril. Det är skalan man använder i andra nationella bedömningar, så det borde gälla i hela Sverige.

Om man inte är helt fyrkantig eller helt färsk så brukar man utgå vad som är normalt för individen, gå igenom kroppen i fall man behöver avgöra om det är något avvikande. Men absolut så påverkas en lågtempare av en temperaturökning som inte uppfyller klinisk febrilt. Men det är oftast inte feber man har om temperaturen är lite högre och man känner sig påverkad, utan oftast subfebril och därför kan vårdpersonal tolka det som ej akut och nonchalera när man inte har febrila symtom.
Det missas tyvärr ofta av vårdpersonal att tänka vidare. De med hypotyreos har lägre temp och därav kan bli lätt påverkade av ökad temp. Frågan är då är diagnosen känd eller behöver man utreda det. Man kan påverkad av förhöjd temperatur för att man har en inflammation i kroppen, även av någon autoimmun sjukdom, m.m.

Sedan är örontemparna inte perfekta. Man mäter ofta olika temperaturer i vardera öra, inte jättestor skillnad oftast men ibland markant skillnad. Beror delvis på hörselgångarna är olika och vissa passar inte alls instrumentet.

Blev ett långt inlägg där svaret egentligen var väldigt kort
Men nej att påstå att blankt att 37 är normalt för alla i alla tillfällen är inte sant eller evidensbaserat.
Citera
2026-08-15, 19:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Verkar som att de tror det har att göra med att vi inte går omkring med inflammationer lika ofta.
Inflammationsgrejen hörde jag något om för flera år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Hur kommer det sig att folk kollar tempen om de inte känner sig sjuka?
Citat:
Ursprungligen postat av average-commuter
Känns som att det mest logiska är att man försöker ha koll på ungefär vad man har för temperatur när man är frisk (och se till att mäta vid liknande tillfällen, t ex precis efter man vaknat, osv) för att kunna avgöra vad som är en "förhöjd temperatur" och därmed feber. Intressant att den sjunkit över tid för befolkningen!
Jag började kolla regelbundet under pandemin för att lära mig vard som är min normala friska temperatur. Den brukar, i det hål jag mäter, ligga någonstans 36-36,5°
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in