2026-08-06, 20:29
Medlem
Hur kommer det sig att folk kollar tempen om de inte känner sig sjuka?
Citera
2026-08-06, 20:31
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad fan är det här för retarderad tråd? Temperaturen varierar ju beroende på situationen. Jobbar man hårt fysiskt så stiger kroppstemperaturen lätt till närmare 38 utan att man känner sig febrig. Att temperaturen var högre förr beror nog bara på alla fjollor som sitter på kontor och pillar sig i naveln idag. Vad är det för beta-bögar som svarat i tråden egentligen?
Vi utgår från ett viloläge.. jag ligger i sängen och äter chilinötter nu, undrar om tempen kommer gå upp till 37 nu istället för att dom var starka?
Citera
2026-08-06, 20:43
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Jag gissar att det beror på att den naturliga rektala trafiken sker från kroppens inre och ut.
Men kan det vara så att den rektala trafiken till ansenlig del nu med tiden har bytt riktning? 🏳️‍🌈
Citera
2026-08-06, 20:55
Medlem
Intressant.
En lägre kroppstemperatur kommer minska vår energiförbrukning också, och en lägre förbrukning kommer ju då göra oss fetare såvida vi inte kompenserar med att äta färre kalorier.
Citera
2026-08-06, 21:36
Medlem
Citat:
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?

Man bryr sig inte om den är 36/37 eller 38. Det är när den är 34 eller 40 det börjar bli intressant.

Som du skriver själv. Man kan mäta på sig själv och få tre olika värden.

37 har nog varit en grov (felaktig)uppskattning.

Temperaturen skiftar även under dygnet. När du vaknar har du lägre temp innan kroppen börjar jobba. Du har inte heller samma temperatur i örat, under tungan, i rumpan eller armhålan

Mätfel, inte någon konstig förändring hos människan.

Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Den som lever får se!

Kan inte gå över 42-43+ grader för då stelnar proteinet i kroppen. Du blir ungefär som ett kokt ägg.
Senast redigerad av Kanelbulle222 2026-08-06 kl. 21:45.
Citera
2026-08-06, 21:42
Medlem
Triremers avatar
Kan det bero på sedentär livsstil?

Igår efter kört norska 4*4 samt efterföljande bastu var jag varm i kroppen flera timmar efter.
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Min sambo har också en låg temperatur som normalt och kommer hon upp i 37 grader eller över så är hon febrig och sjuk.

Hon anser sen också att över 30 grader ute är oki och även 35 grader är för henne helt ok och kan komma på iden att sticka ut och springa då.
Själv med normal kroppstemp tycker att allt över 25 är mindre roligt.

Ska tilläggas att jag tar på mig shorts när tempen går över tio grader ute och lite sol medans hon då gärna går i tjockare jacka och kanske fått av sig mössan. 😁
Citera
Medlem
Citat:
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?

Mätte han bara män?
Jag har typ 35,6.
Många kvinnor har runt 36.
Citera
2026-08-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Min sambo har också en låg temperatur som normalt och kommer hon upp i 37 grader eller över så är hon febrig och sjuk.

Hon anser sen också att över 30 grader ute är oki och även 35 grader är för henne helt ok och kan komma på iden att sticka ut och springa då.
Själv med normal kroppstemp tycker att allt över 25 är mindre roligt.

Ska tilläggas att jag tar på mig shorts när tempen går över tio grader ute och lite sol medans hon då gärna går i tjockare jacka och kanske fått av sig mössan. 😁

Jag har under 36 normalt men tål inte värme. Är det 26 grader ute känner jag mig som ett kokande ägg.
Trivs med att ha det kallt inomhus och har fönsterna öppna även på vintern.
Citera
2026-08-06, 22:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Jag har under 36 normalt men tål inte värme. Är det 26 grader ute känner jag mig som ett kokande ägg.
Trivs med att ha det kallt inomhus och har fönsterna öppna även på vintern.

Oki, tänkte om det fanns något samband med låg kroppstemp och tålighet av höga temperaturer men så var det då sbsolut inte😁
Tack för info.
Citera
2026-08-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är intressant för det är helt korrekt när det gäller mig. Min idealtemperatur är 36,4. Redan vid 37 grader kan jag känna svag feberkänsla och 37,5 är feber för mig.

Intressant att det verkar vara något fler människor upplever.

Kommer att ta tid för läkarkåren. Lågtempare är det främsta skällsordet efter antivaxxers.
Citera
2026-08-06, 22:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelbulle222
Man bryr sig inte om den är 36/37 eller 38. Det är när den är 34 eller 40 det börjar bli intressant.

Nej, man bryr sig inte om tempen är 36, 37 eller 38 förutom vid en del diagnoser och behandlingar. Ska man själv va observant på det vet man om det. Folk känner sig olika sjuka vid lika hög temperaturökning och hur sjuk man känner sig beror även på varför tempen stiger. Därför är det oftast ointressant för sjukvården om en tillfälligt sjuk person normalt har 36,2 eller 37,5.

Annars är det 35 grader som är gräns för undertemp så vitt jag vet. Och gränsen för undertemp och hög feber ändras inte av om det är 36,5 eller 37 grader som är genomsnitt idag. Det genomsnittliga normala tycks variera med miljön och det påverkar inte celler och biologin i stort vad jag kan tänka mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in