2026-08-06, 14:51
Medlem
FedupFlorences avatar
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?
Citera
2026-08-06, 14:58
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?

Vad har man för förklaringar eller teorier kring varför den har sjunkit då?
Citera
2026-08-06, 15:08
Medlem
Citat:
Although there are many factors that influence resting metabolic rate, change in the population-level of inflammation seems the most plausible explanation for the observed decrease in temperature over time. Economic development, improved standards of living and sanitation, decreased chronic infections from war injuries, improved dental hygiene, the waning of tuberculosis and malaria infections, and the dawn of the antibiotic age together are likely to have decreased chronic inflammation since the 19th century.

Verkar som att de tror det har att göra med att vi inte går omkring med inflammationer lika ofta.
Citera
2026-08-06, 15:16
Medlem
Galejans avatar
Det är intressant för det är helt korrekt när det gäller mig. Min idealtemperatur är 36,4. Redan vid 37 grader kan jag känna svag feberkänsla och 37,5 är feber för mig.

Intressant att det verkar vara något fler människor upplever.
Citera
2026-08-06, 15:16
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Undrar vad normal temp kommer vara år 2500 eller år 3000 🙂 Har dr Wunderbar några teorier?
Citera
2026-08-06, 15:23
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vad har man för förklaringar eller teorier kring varför den har sjunkit då?

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är intressant för det är helt korrekt när det gäller mig. Min idealtemperatur är 36,4. Redan vid 37 grader kan jag känna svag feberkänsla och 37,5 är feber för mig.

Det kanske beror på den globala uppvärmningen?
Citera
2026-08-06, 15:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:

Har också tänkt på det där. När jag var barn/yngre vill jag minnas att min normala temperatur låg runt 37-37,5.
Nu när jag är äldre så är normalt för mig runt 36,5.
Citera
2026-08-06, 15:33
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det kanske beror på den globala uppvärmningen?

Gillar hur du tänker.
Citera
2026-08-06, 15:35
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Undrar vad normal temp kommer vara år 2500 eller år 3000 🙂 Har dr Wunderbar några teorier?

Det var rejält långt i framtiden det. Mycket hinner hända på den tiden.

Men på mycket kortare sikt så håller vi på att bli varmare på vissa ställen på ytan, då vi blir fetare och fetare. Kommer vi att kompensera med sänkt kärntemperatur? Kommer fetmatrenden reverseras?

Om det bara kommer vara subsahariska negrer kvar år 3000 så kanske de är varma på grund av HIV 3.0 eller något...
Citera
2026-08-06, 15:36
Medlem
Tavastehuss avatar
Olika folk har olika kroppstemperatur. Jag har oftast nånstans mellan 36,5 och nästan 37, medan japaner verkar ligga några decimaler under, ibland under 36 t o m (vilket jag nog aldrig uppmätt på mig själv).
Citera
2026-08-06, 16:57
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Aldrig hört talas om att den genomsnittliga kroppstemperaturen skulle ha sjunkit. Om det är vetenskapligt bevisat, varför envisas vården då med att fortfarande använda 37 grader som norm? Helt enkelt för att det inte är fastslaget som evidensbaserat. Men vem vet, det kanske kommer... Men det lär ta åratal...

Är själv en sån som har lägre kroppstemperatur. För mig är det normalt att ha mellan 36 och 36,6. Närmar jag mig 37 är det feber för mig och jag kan känna mig riktigt risig. Hur det känns vid 38, ja, då är jag ganska sjuk... Men påtalar man det för vården, de extremt fåtal tillfällen man nu kontaktar dem, är det inget de tar fasta vid. De räknar det inte som feber även om man nu påtalar att det det här med kroppstemperatur kan vara individuellt. För det är inte evidensbaserat att 37 är feber och det finns inget registrerat vad var och en har för normal temperatur. Likadant med barn. Efterfrågar vården om man tagit tempen och man säger att de känns varmare än de brukar och har 37, nä, det är inte feber...

Angående mätställen. Har bara använt munnen och armhålan och jämfört dessa. Både på mig själv och barnen. Det diffar 1-1,5 grader.
Citera
2026-08-06, 17:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Samma för mig, har varit så sedan jag var barn och är gammal gubbe nu 😁
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in