2026-08-07, 09:33
Medlem
Olduvais avatar
Om jag tog rektaltemp när jag käkat stark thaimat skulle det höja snittet markant
Citera
2026-08-07, 09:40
Medlem
Egentligen oviktigt. Definitionen/gränsen för feber förändras inte. För denna gräns har inte byggts på kroppens normaltemperatur utan den bygger snarare på decennier av klinisk observation.

Man har helt enkelt sett vid vilka temperaturer patienter tenderar att vara sjuka, hur sjukdomar utvecklas etc. Om medeltemperaturen i själva verket är 36.4 istället för 37 förändrar det inte den kliniska betydelsen av att en patient har 37-38 med andra ord
Citera
2026-08-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Oki, tänkte om det fanns något samband med låg kroppstemp och tålighet av höga temperaturer men så var det då sbsolut inte😁
Tack för info.

Kanske med etnicitet? Mina vänner med Sydamerikanskt, sydeuropeiskt och västafrikanskt ursprung klagar jämt på kyla och älskar värmeböljor. De tycker alla att det är "skönt" med 35 grader i skuggan. Jag med mina nordeuropeiska gener har inget emot 18 grader och sol eller 20 grader och moln men då gnäller de och vill knappt vara ute och tycker det är värdelöst.

Nu gick jag dock ifrån ämnet kanske. Hade hursom varit intressant att se data på vilka han mätte och om det är fler sorters människor (kvinnor, olika åldrar, ursprung osv) som ligger bakom dagens data.

Det är förresten ett problem när sjuksköterskor hänger sig fast att 38 grader är låg feber och under 38 inget alls. Jag har nästan aldrig över 38 när jag är sjuk men en gång fick jag en bakteriell infektion med svår andfåddhet, yrsel osv. och hade tur som fick antibiotika med "bara" 38.7.
Citera
2026-08-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det här är inte en nyhet för idag 2026 men för att nå fler armhålor och lågtempare därute behöver Flashback en tråd.  

37 grader är sen 1851. Det har hänt en del på 150 år, vi har väl bättre termometrar och vet mer om feber i armhålan men sapiens borde väl vara likadan? 37 grader kommer från när dr Wunderlich skulle komma fram till "människans hälsosamma kärntemperatur". 37 grader var genomsnittet av 25' mätningar sen början av 1800-talet fram till då, det var färre armhålor än mätningar och alla var patienter.

Senare studier har tagit tempen på fler än patienter och 2020 presenterade Stanford University en studie av 500' mätningar från 1860 till 2017. Resultatet var att människans genomsnittliga kroppstemperatur har sjunkit med ungefär en halv grad sen ~150 år tillbaka. Att den sjunkit konsekvent. Att den idag är 36,4 grader. (Har läst 36,6 också nånstans.)

Stanfords Decreasing human body temperature in the United States since the Industrial Revolution

Att jämföra mätställen (armhåla, öra, oralt, rektalt) är en djungel utan k-faktor, det finns ingen konverteringstabell. Det kan diffa grader mellan armhåla och stjärt samma tidpunkt då olika vävnader är olika varma, får feber olika fort och har olika funktion, ex huden när febern ska ner.

Rektalt är alltid närmast kärntemperaturen som är det man vill veta, där vi är varmast: i hjärnan och inre organ.

Det finns flera aspekter av det här, jag tänker mest på framtid och konsekvenser. Vad tänker ni?

Jag ligger i princip alltid på 36.4-36.6 men fryser mer än min omgivning
Citera
2026-08-07, 11:59
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
... Nu gick jag dock ifrån ämnet kanske. Hade hursom varit intressant att se data på vilka han mätte och om det är fler sorters människor (kvinnor, olika åldrar, ursprung osv) som ligger bakom dagens data.

... en gång fick jag en bakteriell infektion med svår andfåddhet, yrsel osv. och hade tur som fick antibiotika med "bara" 38.7.

Studien jag refererar till länkas i trådstarten. Det går utmärkt att klicka på länken och även översätta till svenska vid behov. Då ser man kön, etnicitet, ålder mm. Kön på folket som stod för första halvan av 1800-talet vet jag inte. 1862 - 1930 var 100% män (veteraner från nordstatsarmén i amerikanska inbördeskriget). 1971 - 2017 var 60% kvinnor.

----
Du hade fått antibiotika med 36,7 - vid svår andfåddhet och allmänpåverkan. (Hur infektionen började och infektionsprov tydde på bakteriell infektion.) Temp och Tur hade 0 med saken att göra.
Citera
2026-08-07, 12:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
... Om medeltemperaturen i själva verket är 36.4 istället för 37 förändrar det inte den kliniska betydelsen av att en patient har 37-38 med andra ord

Jag hoppas på två saker med det här. Att vi blir mindre rigida med grader och fokuserar mer på symtom. Sjuksköterskor ska reagera på symtom och förändringar - som alltid ska triumfa tempen hos äldre och sköra. Friska, sällansjuka lågtempare ska lugna ner sig och lita på sin kropp, man blir risig och däckar när man blir sjuk. Man går till doktorn om man också är andfådd.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-08-07 kl. 12:19.
Citera
2026-08-07, 12:22
Medlem
Känns som att det mest logiska är att man försöker ha koll på ungefär vad man har för temperatur när man är frisk (och se till att mäta vid liknande tillfällen, t ex precis efter man vaknat, osv) för att kunna avgöra vad som är en "förhöjd temperatur" och därmed feber. Intressant att den sjunkit över tid för befolkningen!
Citera
2026-08-07, 13:02
Medlem
Bra för svampar som verkar gå emot att klara högre temperaturer.
Citera
2026-08-07, 14:12
Medlem
Om jag får vara lite kontroversiell, det är trots allt sommar, så är min något sladdriga uppfattning att det blivit lite av en mansgrej. Nu kan man mäta noga och ofta, och finns det något som killar gillar så är det både att mäta och fundera på om man kan vara sjuk…

Jag hoppas som du TS att man kan övergå till en symtombild snarare än decimaler i sjukvården.
Citera
2026-08-07, 14:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Mätte han bara män?
Jag har typ 35,6.
Många kvinnor har runt 36.

Har du 35,6 i röva? Du måste vara en iskall jävel.
Citera
2026-08-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Har du 35,6 i röva? Du måste vara en iskall jävel.

Har aldrig mätt där. Jag känner mig varm hela tiden och tål därför inte värme 😛.
Jag har också superlågt blodtryck.
Citera
2026-08-07, 16:29
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Har aldrig mätt där. Jag känner mig varm hela tiden och tål därför inte värme 😛.
Jag har också superlågt blodtryck.

Haha uppfattat. Men 35.6 i armhålan då har du sannolikt ca 36.5 i rumpan. Ändå en skitbra temp ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in