Citat:
Ursprungligen postat av
glockenrein
Att brudar röstar på en mer idealistisk politik snarare än pragmatisk och faktabaserad politik är visserligen sant och beror på att de är mer känslostyrda än vi snubbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Förnekelse inför att klimatförändringarna är påverkade av människan.
Citat:
Ursprungligen postat av
gum69mo
Ja och män är mer egoistiska och har tyvärr låtit sig fördummas i snabbare takt än kvinnor.
Att vara pragamtisk (eller realpolitisk som jag kallar det) är inte nödvändigtvis samma som faktabaserad. Pragmatism är ju mer någon form av
"vad fungerar att få igenom oavsett ideologi?"-fråga. Faktabaserad kan man ju vara och ändå extremt opragmatisk, t.ex. påstå att vi äter för mycket rött kött givet vissa förekomster av hjärt- och kärlsjukdomar, men att ge sig på köttindustrin är inte direkt jättepragmatiskt och många veganer blir hånade för sina ställningstaganden privat.
Lite samma är det väl med klimatet, det är ingen valvinnare eller populär åsikt att vara emot bilism men sett ur vissa parametrar kan det vara nödvändigt för vissa högre syften. Jag tror inte kvinnor som tar lådcykeln gör det för att vara populära, de gör det för att rädda världen. Sen om det kommer att fungera kan man ha olika åsikter om.
Jag vet inte om män är dummare idag än för 20 år sedan, men däremot verkar uttalanden av typen "
så här är det punkt slut" vara mer vanliga bland män. Å andra sidan är det fler kvinnor som vägrar debattera med folk som inte tycker som dem själva så då kan det ofta bli att de inte säger någonting alls eftersom de vägrar debattera med "de onda". Båda dessa saker är observationer som jag gjort av erfarenhet efter att ha debatterat mycket politik.