Citat:
Ursprungligen postat av
Challe321
Intressant inlägg. Berätta gärna hur du skulle agerat för att få hästen på "rätt köl" igen. Den stod ju uppenbart felvänd i transporten då videosekvensen startar. Varför den hamnat i den ställningen kan man än så länge bara spekulera om.
Nu ska jag berätta utifrån egen erfarenhet.
För det första står hästen rätt i transporten. I lätt lastbil åker hästar ofta baklänges, vilket är vanligt i många modeller. Det är i transporter som dras bakom bilen som de oftast står åt andra hållet.
Utifrån egna erfarenheter finns det flera sätt att transportera hästar på. De kan åka brett eller med mellanvägg, fastbundna eller lösa i transporten. De kan också ha hö, till exempel i ett hönät, eller åka utan hö beroende på vad som fungerar bäst för den individen.
Vad som föranledde att de stannade vet vi egentligen inte, eftersom det varken framgår av videon eller av något uttalande från den aktuella personen. Men oavsett anledning är det inte okej att tillgripa våld mot ett djur.
Det är dessutom två personer på plats. Om man varit orolig för att hästen skulle krypa under eller göra något liknande hade man kunnat agera annorlunda, till exempel genom att inte fälla lämmen innan hästen var kopplad.
Jag hade själv en häst som trivdes bäst med att åka lös i en tvåhästars lastbil. Där satte vi alltid på grimskaftet innan vi fällde lämmen. Om han hade levt rövare i lastbilen hade jag ändå aldrig börjat puckla på honom, det kan jag lova.
Jag har lång erfarenhet av hästar och tycker att det är fullt rimligt att använda kroppsspråk, förstå djuret och säga ifrån med mjuk eftergift. Det är något helt annat än att utdela upprepade slag eller använda våld.
Att använda upprepat våld mot ett djur är enligt min mening inte acceptabelt och bör utredas.
Några fler frågor?