2026-08-10, 21:32
Medlem
Inthemoves avatar
Sannolikt inte första gången... Det verkar vara ett oreflekterat och vant teamwork i misshandeln mellan (f.d) tränaren och (f.d) skötaren. Men den här gången fångade lyckligtvis kameran övergreppet. Har det framgått hur det sedan ledde till publicering? Var det bensinmack-kamera och personal på macken som larmade?
Citera
2026-08-10, 22:07
Medlem
https://www.expressen.se/sport/trav/travtranaren-polisanmald-slog-hasten-i-huvudet/

Citat:
PJ är länsveterinär hos länsstyrelsen och berättar att de har lämnat över materialet till polisen.

– Vi har inte gjort någon polisanmälan, men däremot har vi vidarebefordrat de uppgifterna som har kommit till vår kännedom till polisen.

Vi kommer gå vidare och titta på det hela. Nummer ett är att vi tycker det var viktigt att vi vidarebefordrar det till polisen, så att de får avgöra om det är någonting de vill gå vidare med där. Och nummer två, det är att vi kommer titta över det hela ifall om det är någonting på länsstyrelsen som vi ska agera på, säger PJ

Flera har anmält till länsstyrelsen, som vidarebefordrat material till polisen.
Citera
2026-08-10, 22:18
Medlem
Amors avatar
Talande tystnad från såväl de flesta aktiva samt från poddare och övrig travmedia.

Tydligt när sänt här händer att svenskt trav är en ankdamm, folk är livrädda att säga något och stöta sig med uppdragsgivare och bekanta i sporten.

Ska bli intressant att ta del av nästa podd med Neves och Skoglund, vore helt sjukt om de väljer att ignorera eller tona ned.
Citera
2026-08-11, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Jag har sedan liten hållit på med hästar och dessutom just travhästar, jobbat hos tränare med höga meriter etc. Så jag vet hur man ska hantera en häst, eller djur överlag..
Men de som syns på film är inte ett sätt att tillrättavisa en häst. Om de skulle vara en fara finns de andra sätt att agera, men att slå en häst flera gånger det är inte försvarbart.
du får ha jobbat med hur mycket hästar du vill i ditt liv de förändrar inte de faktumet att du har samma intresse av att styra och kontrollera hästar så du behöver inte sitta och gnälla över denna person när du inte ens var på plats. Å när du har i princip samma intresse när de gäller hästar
Citera
2026-08-11, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Menar du på allvar att vi måste misshandla hästen till att vara lydig?
Hur tycker du att det funkar när man ser en strykrädd hund som fått stryk o hela sitt liv? Är det en mysig hund?

Jag håller dock med dig om att hästarna inte fått välja sina liv. Jag skrev ett tidigare inlägg om att vi bjuder hästarna på skadlighet när vi tvingar dem att springa eller hoppa på det sättet vi anser oss bestämma. Jag är emot allt sånt onaturligt trams!
Men att ge ett djur vänlighet, tillit och kärlek, mat, vatten och omsorg, det kan tämja de vildaste, om man har tålamodet.

Att misshandla ett djur till lydnad är inte ett framgångsrikt recept. Ja, du kan piska en häst till att springa fort men du får även en nervös, labil, lynnig och opålitlig häst som definitivt inte är din vän.

säg mig varför skulle de inte behövas du kan ju ta en sån sak som elstängsel som används runt många hagar är de något du tar i frivilligt jag menar de känns ju inget att ta i de eller för att inte tala om alla selar och grima är de något du använder frivilligt de är ju något man lär hästen att använda likt sadel eller spänna för en vagn. För att inte tala om avlivning.
Citera
2026-08-11, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
De flesta "normalt funtade människor" har inga som helst problem med att köpa kyckling- eller griskött och grilla en sommarkväll och sedan sätta köttet i halsgropen över den djurmisshandel andra begår. De vill helst av allt inte "zooma ut" och "få ett större perspektiv" för det gör ju dem själva till förövare.

Det skulle vara intressant och veta vilka som inte borde kasta första stenen!

en del människor är lite komiska ibland
Citera
2026-08-11, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Intressant inlägg. Berätta gärna hur du skulle agerat för att få hästen på "rätt köl" igen. Den stod ju uppenbart felvänd i transporten då videosekvensen startar. Varför den hamnat i den ställningen kan man än så länge bara spekulera om.

Nu ska jag berätta utifrån egen erfarenhet.

För det första står hästen rätt i transporten. I lätt lastbil åker hästar ofta baklänges, vilket är vanligt i många modeller. Det är i transporter som dras bakom bilen som de oftast står åt andra hållet.

Utifrån egna erfarenheter finns det flera sätt att transportera hästar på. De kan åka brett eller med mellanvägg, fastbundna eller lösa i transporten. De kan också ha hö, till exempel i ett hönät, eller åka utan hö beroende på vad som fungerar bäst för den individen.

Vad som föranledde att de stannade vet vi egentligen inte, eftersom det varken framgår av videon eller av något uttalande från den aktuella personen. Men oavsett anledning är det inte okej att tillgripa våld mot ett djur.

Det är dessutom två personer på plats. Om man varit orolig för att hästen skulle krypa under eller göra något liknande hade man kunnat agera annorlunda, till exempel genom att inte fälla lämmen innan hästen var kopplad.

Jag hade själv en häst som trivdes bäst med att åka lös i en tvåhästars lastbil. Där satte vi alltid på grimskaftet innan vi fällde lämmen. Om han hade levt rövare i lastbilen hade jag ändå aldrig börjat puckla på honom, det kan jag lova.

Jag har lång erfarenhet av hästar och tycker att det är fullt rimligt att använda kroppsspråk, förstå djuret och säga ifrån med mjuk eftergift. Det är något helt annat än att utdela upprepade slag eller använda våld.

Att använda upprepat våld mot ett djur är enligt min mening inte acceptabelt och bör utredas.

Några fler frågor?
Citera
2026-08-11, 08:26
Medlem
Citat:

För det första står hästen rätt i transporten. I lätt lastbil åker hästar ofta baklänges, vilket är vanligt i många modeller. Det är i transporter som dras bakom bilen som de oftast står åt andra hållet.

Utifrån egna erfarenheter finns det flera sätt att transportera hästar på. De kan åka brett eller med mellanvägg, fastbundna eller lösa i transporten. De kan också ha hö, till exempel i ett hönät, eller åka utan hö beroende på vad som fungerar bäst för den individen.

Vad som föranledde att de stannade vet vi egentligen inte, eftersom det varken framgår av videon eller av något uttalande från den aktuella personen. Men oavsett anledning är det inte okej att tillgripa våld mot ett djur.

Det är dessutom två personer på plats. Om man varit orolig för att hästen skulle krypa under eller göra något liknande hade man kunnat agera annorlunda, till exempel genom att inte fälla lämmen innan hästen var kopplad.

Jag hade själv en häst som trivdes bäst med att åka lös i en tvåhästars lastbil. Där satte vi alltid på grimskaftet innan vi fällde lämmen. Om han hade levt rövare i lastbilen hade jag ändå aldrig börjat puckla på honom, det kan jag lova.

Jag har lång erfarenhet av hästar och tycker att det är fullt rimligt att använda kroppsspråk, förstå djuret och säga ifrån med mjuk eftergift. Det är något helt annat än att utdela upprepade slag eller använda våld.

Att använda upprepat våld mot ett djur är enligt min mening inte acceptabelt och bör utredas.

Några fler frågor?

Tack för svaret. Kärnpunkten här är, precis som du också säger, vad som föranledde händelsen. Utredningen är ju på gång i STC's regi. Tycker heller inte att agerandet är acceptabelt. Men du som har riktig hästvana vet också att hästar är idivider och är olika lätthanterliga. En del räcker det med tillrättavisning med "kroppsspråk och mjuk eftergift". För att få andra att lyda krävs kraftfullare metoder.

Hur som helst ser man i videon att VH försöker med sitt våld vända hästen med huvudet framåt i transporten. Som sagt, utredningen får utvisa vilka fel som begåtts och vilka straff som skall ges.
Citera
2026-08-11, 08:52
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
De flesta "normalt funtade människor" har inga som helst problem med att köpa kyckling- eller griskött och grilla en sommarkväll och sedan sätta köttet i halsgropen över den djurmisshandel andra begår. De vill helst av allt inte "zooma ut" och "få ett större perspektiv" för det gör ju dem själva till förövare.

Det skulle vara intressant och veta vilka som inte borde kasta första stenen!

..och här kommer aktivisten ”alla som äter fisk å kyckling borde få livstid för mord”

Att ta avstånd från djurmisshandel handlar inte om vad man äter!
Att viss slakt har visats gått åt helvete innebär inte att vi måste leva på ärtor, det handlar om att man konsekvent går ifrån barbariska handlingar som orsakar djuret lidande.
Håll dig on topic, tack!
Citera
2026-08-11, 08:58
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:

Några fler frågor?

Vet du om sådana här liknande handlingar inom trav- galoppvärlden är vanligt förekommande?
Vissa skryter om att vi har en fantastisk hästvälfärd i detta land men hur är det, egentligen med den saken?
Jag tycker även att man får uppfattningen om att tystnaden är mer eller mindre total. Några tränare/ägare tex Almhede (eloge till henne!) har tagit avstånd öppet, varför gör inte fler detta?
Citera
2026-08-11, 09:09
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draperi
Finns det möjlighet att ta del av den rapporten sen eller hur funkar det när ST utreder saker på detta vis?

Den rapporten blir helt offentlig när den är klar skulle jag tro. De största kvällstidningarna rapporterar säkert ut detta när ST är klara.
Citera
2026-08-11, 09:18
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
säg mig varför skulle de inte behövas du kan ju ta en sån sak som elstängsel som används runt många hagar är de något du tar i frivilligt jag menar de känns ju inget att ta i de eller för att inte tala om alla selar och grima är de något du använder frivilligt de är ju något man lär hästen att använda likt sadel eller spänna för en vagn. För att inte tala om avlivning.

Så du ser ingen skillnad på att tex använda ett stängsel för att skydda hästen från (att springa ut i vägen/ner i något kärr) eller att sätta en grimma och leda hästen till ren och skär misshandel?
För mig är det skillnad att använda ett dragdjur till tex arbete (att dra timmer) än att piska dem för att den ska springa på ett speciellt sätt för oss människors höga nöje.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in