2026-08-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Men nu handlade det om äldreomsorg, varken pilot eller militär. Hur ska personen lära sig att hantera sin ångest om denne inte får några chanser?

Ångestattacken här som jag tolkar det var pga chefen och medarbetarna inte hade något som helst planerat mottagande första dagen på jobbet. Att inte ens kunna bli visad till omklädningrummet är under all kritik.

Ombytt och välkomnad kunde det ha blivit väldigt lyckat med en arbetare som har empati för de äldre till skillnad mot chefen och jönsar som er.

Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst och säger föga om hur arbetaren sköter sina arbetsuppgifter, jag har anställt liknande personer som varit ovärderliga i arbetslaget. Ni borde skämmas.

En verksamhet som inte har introduktion för nyanställda dag ett och som saknar enstaka minuters marginal i början på skiftet är en sjuk verksamhet och usel arbetsmiljö.

Jag har haft säkert 20 olika anställningar i livet
aldrig haft "planerat mottagande första dagen på jobbet"
Kommun, staten, regionen , privat, militärt

Jag vet minst 100 verksamheter som inte accepterat enstaka minuters marginal i början på skiftet
utan att på något vis vara usel arbetsmiljö.

Busschauförer, butiksanställda, Lokförare, Piloter m.m. Noll tolerans.

Nej Samhall är rätt plats om man har särskilda behov.
Citera
2026-08-06, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om man får ett ångestanfall för att man inte hittar ett omklädningsrum så bör man nog se sej
om efter ett skyddat arbete där man inte har några krav.

Ja herregud-generation trauma, ångest o trygga rum…
Millenials o Gen Z tål ingenting!! Ångest för att inte hitta omklädningsrum….
Citera
2026-08-06, 12:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa

Arbetsgivaren: Skulle naturligtvis ha välkomnat honom vid entrén första dagen, inte nödvändigtvis hans chef, men det ligger på chefens bord att delegera. Man kan som chef inte kräva att någon ska hitta omklädningsrummet innan ens arbetsdagen har börjat. Kan hända snorungen fått beskrivning över telefon men då inte Google maps funkar inomhus, misslyckades snorungen hitta.

Ehh, nej så funkar det inte. 99 av 100 gör så här.
Man åker till arbetsplatsen, söker upp den som är chef eller någn annan och säger:
- Hej Jag heter kalle, jag skall börja här i dag.
- Hej Kalle, gå och byt om där borta så skall jag visa dej runt.

INTE FAN sätter man sej på toa och bölar !
Citera
2026-08-06, 12:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Eller en produktionslina inom industrin. Är en position tom när line går igång stoppar man hela linan för 100+ personer. Typ som på Volvo. Man hamnar då efter i orderloggen vilket resulterar i övertid för monteringen, tekniker och logistik.

På större industrier har man lite redundans för detta, men småskaliga industrier behöver kunna lita på sina anställda.

Man kan inte ha nån Nisse som gömmer sig på toaletten. Då är det inte rätt jobb för personen. Jag kan inte ens föreställa mig en arbetsplats som accepterar detta beteende. Kanske ett kontor som tillåter flextid så att man kan smyga med sin problematik, men jag anar att personen i fråga inte har rätt meriter för ett sådant jobb.

Personen behöver söka hjälp för sina problem först så att denne inte förstör för andra.

Behöver inte ens vara en produktionslina.

På mitt förra uppdrag var det kl. 07.00 ( prick ) samling och genomgång för dagen
Briefing och säkerhetsinstruktioner/varningar. Alla måste vara på plats och få samma info.
22-25 pers varje morgon.
Skulle en person komma 5-10 minuter sent så blir det totalt ett bortfall på 4-5 timmar för hela gruppen. ( 10 min x 25 pers = 250 min )
Citera
2026-08-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Du har extremt fel. Personen kan ha svårigheter att hitta i lokaler osv och därmed ha haft särskilt svårt under sitt liv med dessa situationer.

Att bli stressad innebär inte att man därför aldrig kan arbeta med människor. Det är inte säkert att det var en verklig ångestattack då folk idag kallar allt för ångest eller trauman. Men även människor med ångest finns överallt i samhället och arbetar.

Personen kan helt enkelt haft svårt pga att den har tidigare negativa erfarenheter, social ångest osv. Lokaler och människor du arbetar med, är sådant du blir bekant med.

Jag var bokstavligen skitförbannad när jag nekades en dags paus under min praktik (jag hade dessutom inte läst en kues då läraren sagt att den inte gällde mig felaktigt och låg då efter brutalt mycket), jag satt och drack kaffe på toaletten då jag aldrig fick kafferaster på arbetet utan tog det på lunchrasten när jag sprungit hem för att rasta hunden. Min stress var extrem och jag har temperament när människor behandlar mig fel. Varje gång jag öppnade dörren till en brukare lömnade jag mitt privata jag och arbetade utmärkt med varenda person. Jag fick även höra det som motargument att jag inte behövde en pausför allavar så nöjda med hur bra jag arbetade varpå jag skrek åt dem att dra åt helvetet för att jag inte ämnade komma tillbaka. En sida inte enda brukare behövde se, oavsett vilka humör de själva hade.

Det är en skillnad mellan din privata person och din professionella. En ångestattack eller ökad stress när allt är nytt är inte likvärdigt med att personen måste vara dålig på sitt jobb. Däremot är en fyrkantig och rigid arbetsplats dålig arbetsmiljö för alla som inte passar in i den fyrkantiga mallen.

Men stackars lilla snöflinga…

Det är nog bra att du inte jobbar med andra människor. Jag begriper inte er generation-du har ingen som helst insikt i att ta ansvar, du tar det som självklart att du ska få vila när som helst när du ” behöver”, ingen insikt att du faktiskt ingår ett avtal med en arbetsgivare/utbildare, ingen pliktkänsla-bara jag jag jag, mina behov, mina behov, mina behov…

Ja, det är nog faktiskt bättre att du är hemma sjukskriven än ställer till problem för arbetsgivare och vårdtagare. Eller sök anpassad anställning där du får ” vila” när som helst. Men kräv det inte på en vanlig arbetsplats! Dock misstänker jag att du är genomsyrad av ” mina rättigheter, mina behov ” snarare än i att se andras så att finna jobb där du passar blir nog svårt. Generation Selfie…

Herregud-jag blir så jäkla arg! Här tillhör man en plikttrogen generation som ställt upp 120% på jobb utan minsta kompensation,efter 55 sett sig ratad gång på gång i intervjuer för 25-åringar utan vare sig adekvat utbildning eller minsta jobberfarenhet och så läser man om en som gnäller att den inte kan jobba om arbetsgivaren inte ger en en extra vilodag!! Skäms!
Citera
2026-08-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Det gäller inte bara dig utan många med liknande problematik … så därför svaret till dig även on topic för tråden:

Arbetsmarknaden fungerar inte så som du önskar. Hur gärna man än skulle vilja.

Vi har över 10% arbetslöshet i Sverige och det är en kamp om de vettiga arbetstillfällen som finns. Människor konkurrerar mot varandra om att vara den allra bästa för tjänsten. Arbetstagare prioriterar bort familj, socialt umgänge, hälsa m.m allt för att få ett arbete.

Som arbetstagare kan du inte invänta ett jobb som passar, du måste anpassa dig efter arbetena som finns. Och kan man inte jobba 5 dagar u sträck (eller mer) och 8 timmar om dagen (eller mer) och med en hög stressbelastning, så kommer man tyvärr inte kunna ta ett jobb idag. Du och människor med dig, kommer bli utkonkurrerade av de som kan.
Sen kan man tycka vad man vill om det. Men så ser det ut.

Klarar man inte av de krav arbetsmarknaden ställer måste man istället vara kreativ och försöka skapa sig en egen verksamhet. Ingen kommer skapa den åt dig. Det hjälper såklart om man har kapital och bra kontakter men de allra viktigaste är driv, envishet, en smart affärsidé och sen kunna jobba sjukt effektivt och strukturerat när du väl jobbar.

Du pratar om att du vill jobba med människor men jag tror tyvärr inte att det låter som en god idé när du inte kan garantera kontinuitet och har en stresskänslighet.

Det pratas ofta här på FB om generationsskillnader gällande arbetsmoral och framförallt förväntan på arbetsgivaren och jag kan bara igen se hur arbetsmarknaden och arbetstagarna glider ifrån varandra. Båda parter har en förväntan av den andra, som inte finns.

Det här är en negativ spiral som får utveckling och tillväxt att stanna.
Vården såsom hemtjänsten har pass. Man kan definitivt anpassa efter egen förmåga och jag kommer absolut aldrig att arbeta inom hemtjänsten. Det kan du och alla som försvarar ett icke-fungerande system göra istället.

Jag är förövrigt kvinna och skicklig med människor. Att du och andra påstår att jag i egenskap av det ska ha omänskliga livsvillkor för låg lön medan ni ska sitta med högre löner och göra mindre, får stå för er. Att folk slits ut i vården på löpande band är ett faktum och att du inte anser att människor ska slippa onormal stressnivå utan försvarar den, berättar mycket om dig själv.

Lycka till den dagen du behöver hemtjänst och äldreomsorg men bara har folk som skiter fullständigt i dig där. Jag tog även av min egen tid för att stanna hos någon och stryka gardiner och lite extra. Kan garantera dig att alla andra som ser det här " in till en- ut till nästa, utan pauser"- inte sätter sig ned med dig för att ge dig sällskap och lösa problem i ditt hem när du blir gammal. Personalen harade alla sina brukare ocj talade mycket illa om 9/10 och kräktes över dem samt deras egenheter eller om de bara var understimulerade socialt och ville prata med dem inom hemtjänsten. Attityden mot dem de arbetade med var extremt dålig, såpass att jag blev väldigt chockad trots att vården är full av kassa människor. Så kom ihåg den biten också, den som kommer hem till dig och ler men skyndar vidare, klagar också sinsemellan med alla medarbetare om hur jävla jobbig du är.

Men du förtjänar då inte heller någon som gör som ser dig som en levande människa då du själv förespråkar skeva arbetsförhpllanden och en dag förhoppningsvis drabbas hårt av det du själv predikat. Att folk som inte tål dig och nog mycket med stressen av arbetet runt dig, avhumaniserar dig, smutskastar dig och springer in i ditt hem och sedan ut igen vidare till nästa "dryga snackpåse som man bara inte orkar med".

Du får du också en dag. Utöver det så protesterar jag mot arbetsvillkoren och försvarar inte våld mot äldre med dem då jag givetvis är emot sådant som att skada försvarslösa men det hänger givetvis ihop med att människor som avhumaniserar andra istället arbetar och de som tar ut stressen med våld istället för att kasta in handduken och säga att: "Det här är oacceptabelt". Men du kommer älska den dagen du står med valet att de bra säger upp sig, de som hatar dig kommer välja mellan att tala illa om dig eller blunda när du blir slagen och illa behandlad mot att det också finns de som istället ser den stressen som givande (psykopatiskt lagda personer är stresståligare) och kan hinna med att både kränka, slå som utföra sexualbrott mot dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Du vet att även familjedaghem ska följa skolplanen? Det är liksom inte bara att förvara barn verksamheten ska gå ut på.
Ja det vet jag. Vad är ditt problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Men stackars lilla snöflinga…

Det är nog bra att du inte jobbar med andra människor. Jag begriper inte er generation-du har ingen som helst insikt i att ta ansvar, du tar det som självklart att du ska få vila när som helst när du ” behöver”, ingen insikt att du faktiskt ingår ett avtal med en arbetsgivare/utbildare, ingen pliktkänsla-bara jag jag jag, mina behov, mina behov, mina behov…

Ja, det är nog faktiskt bättre att du är hemma sjukskriven än ställer till problem för arbetsgivare och vårdtagare. Eller sök anpassad anställning där du får ” vila” när som helst. Men kräv det inte på en vanlig arbetsplats! Dock misstänker jag att du är genomsyrad av ” mina rättigheter, mina behov ” snarare än i att se andras så att finna jobb där du passar blir nog svårt. Generation Selfie…

Herregud-jag blir så jäkla arg! Här tillhör man en plikttrogen generation som ställt upp 120% på jobb utan minsta kompensation,efter 55 sett sig ratad gång på gång i intervjuer för 25-åringar utan vare sig adekvat utbildning eller minsta jobberfarenhet och så läser man om en som gnäller att den inte kan jobba om arbetsgivaren inte ger en en extra vilodag!! Skäms!
Vilken generation tillhör jag då Einstein?

Då om du är så jävla duktig kan du också söka in till hemtjänsten omedelbart och själv arbeta efter den skot du förespråkar. Annars hålller du käften för jag skiter fullständigt i vad du säger.

Kan garantera dig att du knappast hase övwrlwvt samma svårigheter jag ensam gjort och ja, en intakt hjärna är vad den som aldrig upplevt något står med. Det gör inte mig till en snöflinga då jag sannolikt är tuffare än vad du är. Kommer däremot aldrig skada mig själv genom slavarbete. Bra att du är villig att betala för att att folk är hemma istället för att ha drägliga arbetsvillkor!

Må du få den sämsta vård och omsorg den dag du själv behöver sådan så att du själv precis som den första jag citerade, får leva som du predikar.

Förslk ni kasta hur mycket skit ni vill på mig men förklara varför det istället för mig, är konstiga, avvikande typer som våldtar äldre inom äldreomsorgen? De där ni kallar för alla positiva egenskaper ni påstår att jag saknar. De är de som blir kvar. De som är där och njuter av att skada när ni jagat bort dem som istället vill ge andra omsorg men inte på bekostnad av det egna välbefinnandet och livskvalitén.

Ni förväntar er martyrer men lämnar människor med våldsverkare och sedan skyller ni på någon annan när problemet är att det är du själv som är dum i huvudet när det gäller att tänka på hur en arbetsplats ska fungera. Den ska fungera både för de anställda och såsom i hemtjänsten, brukarna. Om den inte fungerar för de anstälda då får ni vad ni själva skapat. Väldigt enkel matematik faktiskt.
Det är dina superhjältar som våldtar äldre på ackord.

Använd hjärnan innan du öppnar käften.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-06 kl. 12:59.
Citera
2026-08-06, 12:44
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det var första dagen, jag samlar mina tankar innan jag gått in på intervjuer, möten eller motsvarande.
Det är inte direkt konstigt.

Men korkat att skriva varför så tydligt i ett mess till chefen.
Och givetvis ingen anledning att bli uppsagd.

Att samla sina tankar är en sak.

Men att få panikattacker av mindre dos stress låter ju inte som en vidare pålitlig arbetstagare. Säkert är denna arbetstagare också jätte lätt kränkt.
Citera
2026-08-06, 12:57
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Ehh, nej så funkar det inte. 99 av 100 gör så här.
Man åker till arbetsplatsen, söker upp den som är chef eller någn annan och säger:
- Hej Jag heter kalle, jag skall börja här i dag.
- Hej Kalle, gå och byt om där borta så skall jag visa dej runt.

INTE FAN sätter man sej på toa och bölar !

Nu vet vi inte arbetsplats, är det typ Volvo Torslanda, kan ditt sätt bli knepigt.
Citera
2026-08-06, 12:59
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Så jävla patetiskt att sparka någon för detta. Första dagen är det mycket intryck, man vill göra gott ifrån sig. Klart att man kan få blackout när det inte går som det skall. Det här är förmodligen en person som är van vid rutiner och vad som skall komma skall. Nu gick det inte vägen första dagen. De första dagarna på ett jobb är alltid lite jobbiga.

Hade hon haft upprepade utbrott, då hade det varit en annan sak, men på första dagen? Slappna av din usla chef.

Förmodligen jobbar snorungen åt något bemanningsföretag, så han fick nog sparken från konsulttjänsten inte själva företaget. Den går även att avsluta på detta sätt.
Citera
2026-08-06, 13:02
Medlem
GormDenGamles avatar
Många i tråden som inte vet vad ångest är. Och vad som triggar ångest. Istället ska de håna och mobba.
För övrigt borde den det gäller ha ett jobb, där vederbörande känner sig trygg.
Citera
2026-08-06, 13:03
Medlem
Min egensnickrade tes är att den yngre generationen är lite väl vana vid att ”traumadumpa” och validerar varandra i det där hela tiden.

Att känna stress och ångest första dagen på jobbet är ju helt normalt, men då ljuger man lite för chefen eller ringer upp direkt och säger klart och tydligt att man inte hittar. I min värld, alltså. Man skickar inte ett SMS om att man har panik eller PTSD eller vad det nu kan vara.
Citera
2026-08-06, 13:10
Medlem
Imnshos avatar
Arbetstagaren är till för arbetsgivaren, inte tvärtom.

Man har inte "rätt" att få en anställning enligt sina egna önskemål om arbetstid, pauser, m.m. såvida inte det är avtalat i kontraktet. Nej, man blir inhyrd om man kommer överens om villkoren, och arbetsgivaren ser att arbetstagaren kan göra ett gott arbete enligt kraven.

Så enkelt är det. Sedan ska naturligtvis arbetsgivarens representant i form av rekrytering och arbetsledning vara kunnig i praxis, avtal och lagar, även om detta har en viss wokeness över sig.

Har en arbetssökande särskilda krav förhandlar man om detta, eller så håller man käft och biter ihop, eller kanske ser till att vara medicinerad. Alternativt söker man sig till en annan karriär, typ Samhall eller annat subventionerat arbete.

Visst fan var man nervös och extremt kantig när man fick dom första jobben, man gjorde bort sig rejält flera gånger. Jag uppträdde säkert väldigt konstigt. Men det handlar om att bita ihop, ta smärtan, tugga taggtråden och hoppas att det blir bättre. Och det blir det om man tar sig igenom det utan gulligullande.

Agnarna måste skiljas från vetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in