2026-08-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det verkar röra sig om äldrevård eller liknande. Det blir ju problematiskt om man har kontinuerligt ansvar för patienter/klienter och inte kan ta det, oavsett hur länge, beroende på ångest.

Eller en produktionslina inom industrin. Är en position tom när line går igång stoppar man hela linan för 100+ personer. Typ som på Volvo. Man hamnar då efter i orderloggen vilket resulterar i övertid för monteringen, tekniker och logistik.

På större industrier har man lite redundans för detta, men småskaliga industrier behöver kunna lita på sina anställda.

Man kan inte ha nån Nisse som gömmer sig på toaletten. Då är det inte rätt jobb för personen. Jag kan inte ens föreställa mig en arbetsplats som accepterar detta beteende. Kanske ett kontor som tillåter flextid så att man kan smyga med sin problematik, men jag anar att personen i fråga inte har rätt meriter för ett sådant jobb.

Personen behöver söka hjälp för sina problem först så att denne inte förstör för andra.
Citera
2026-08-06, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Arbetsplatser har blivit ett jävla stödhem för alla dessa gen-z psykfall:

Jo, svagt föräldraskap att föräldrarna inte förberereder sina barn på ett möte med verkligheten, även om det nu är den snällaste verklighet som möter dem genom hela mänsklighetens kända historia.

Citat:

Till personens försvar så uttryckte den att den har sina problem men chefen tog det inte på allvar.

Chefen tog det säkert på rimlgit allvar, men en förutsättning för att kunna stötta en stressad medarbetare är ju att den inte bryter ihop redan innan arbetspasset börjar, och av den anledningen inte kan ge chefen en chans att stötta personen i själva arbetspaspasst...
Citera
2026-08-06, 09:25
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag kan också spekulera:

Erik dyker första dagen på jobbet upp i kvinnokläder och tung make-up. Han är inte ens i närheten av att tas för en kvinna.
Inte en chans. Hade det varit en stackars HBTQR-i(r)-hen så hade det framgått av artikeln då det hade varit extra kränkande för hen.
Citera
2026-08-06, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Jag tycker inte att jag behöver skämmas för att jag påtalar att det kan bli problematiskt om man drabbas av ångest och måste gå undan medan man har ansvar för patienter eller klienter. Men om du gärna anställer sådana personer så förstår jag de artiklar jag har läst om problemen inom äldrevården. Jag har arbetat inom geriatrisk långtidsvård för dementa. Det var väldigt krävande och det är helt uteslutet att inte kunna finnas till hands hela tiden. Förhoppningsvis är det som du säger att det skulle ha gått bra, men det finns det ingenting som tyder på förutom din optimistiska inställning.

Hur kan chefen konstatera det om personen inte ens fått börja jobba över en petitess som.troligen uppstått för att arbetsplatsen saknar rutiner och mottagande för nyanställda?

Vad bra att du är så tuff och hård men din oförståelse för känsligare personer och hur det praktiskt påverkar en arbetsplats säger mig att du egentligen är gansla ynklig.

Jag anställde inte inom äldreomsorg, mer kavlificerat arbete som ställer högre krav. Du är både okänslig och ute och cyklar samt ser inte längre än din egen näsa. Hoppas du aldrig har ansvar för andra människor.
Citera
2026-08-06, 09:37
Medlem
Finns det någon ung idag som inte lider av ångest?
Jag bävar lite inför den dagen när vi rediga går i pension och ska bli försörjda utav dessa.
Citera
2026-08-06, 09:38
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vem av dom fick ångestattacken?

Säkert båda två, både den anställde innan och efter han fick sparken + arbetsgivaren när DO-anmälan inkom.
Citera
2026-08-06, 09:39
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Så jävla patetiskt att sparka någon för detta. Första dagen är det mycket intryck, man vill göra gott ifrån sig. Klart att man kan få blackout när det inte går som det skall. Det här är förmodligen en person som är van vid rutiner och vad som skall komma skall. Nu gick det inte vägen första dagen. De första dagarna på ett jobb är alltid lite jobbiga.

Hade hon haft upprepade utbrott, då hade det varit en annan sak, men på första dagen? Slappna av din usla chef.

Håller med, samtidigt så är det väl arbetsgivarens ansvar att erbjuda stöd genom företagshälsovård eller dylikt när sådant här uppstår? Kanske är skillnad beroende på vad det är för anställningsform i och för sig.
Citera
2026-08-06, 09:42
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Finns det någon ung idag som inte lider av ångest?
Jag bävar lite inför den dagen när vi rediga går i pension och ska bli försörjda utav dessa.

Det går absolut att diskutera huruvida personer i högre grad lever med mer ångest än tidigare och än mer intressant att försöka hitta orsak och möjliga vägar framåt för att lösa detta enorma problem vi har idag.

Jag sätter pengar på att urholkning i välfärden i kombination med internet och alla skärmar är variabler av stor betydelse för ångest och annan psykisk ohälsa. Självklart behöver vi få ordning på detta. Särskilt med tanke på att vi är en åldrande befolkning, detta kan gå utför jävligt snabbt så delar din oro. Så som det ser ut nu så lär väl frugan och/eller mina barn få torka min röv när jag blir riktigt gammal och risig.

Har själv lidit av hypokondri och ångest men fick stöd för detta och har minimala/inga problem med detta längre. Vill knappt tänka på hur det hade slutat om jag fortsatt utan att jag fick hjälp.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-06 kl. 09:44.
Citera
2026-08-06, 10:06
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Hur kan chefen konstatera det om personen inte ens fått börja jobba över en petitess som.troligen uppstått för att arbetsplatsen saknar rutiner och mottagande för nyanställda?

Vad bra att du är så tuff och hård men din oförståelse för känsligare personer och hur det praktiskt påverkar en arbetsplats säger mig att du egentligen är gansla ynklig.

Jag anställde inte inom äldreomsorg, mer kavlificerat arbete som ställer högre krav. Du är både okänslig och ute och cyklar samt ser inte längre än din egen näsa. Hoppas du aldrig har ansvar för andra människor.
Jag förstår att du använder dåtid om att du anställde folk. Till slut fungerade det inte.
Citera
2026-08-06, 10:19
Medlem
BushwickBills avatar
Vad är det för idiot som BERÄTTAR att man blir stressad när man kommer till ett nytt jobb? De allra flesta är väl nervösa och uppjagade när man ska börja på en ny arbetsplats men man biter väl ihop och dag två är allt lugnt. Jag förstår mig inte på det här med att man ska berätta om sitt inre själsliv för varenda jävel som har otur att ha fullt fungerande hörsel och att man ska berätta vilka verktyg man har för att hantera det. Håll käften och dyk upp, ingen förväntar sig att du inte ska vara nervös och klara allt galant första dagen men man förväntar sig att du ska hålla munnen stängd. Sinnessjukt, dom tror altså att det är något fel på dom när dom är precis som alla andra förutom att dom inte vet när dom ska använda munnen.
Citera
2026-08-06, 10:32
Medlem
Fiercefuls avatar
"Diskrimineringsombudsmannen, DO, har fått in en anmälan mot en sjukvårdsaktör som bland annat har äldreboenden på olika platser i länet.

Den som har gjort anmälan är en person som för en tid sedan sedan stod redo för sin första arbetsdag."

Äldreboende alltså kommunal alt privat regi - dock är artikeln från Stockholm.

De låga kraven att få jobba inom omsorg, de låga lönerna. Att Undersköterskor som jobbat 20 år har under 180 kr timmar på olika platser i Sverige i Kommunal regi. Det gör att man är utbytbar. Finns alltid någon outbildad då det är de första jobben man hänvisas till via Arbetsförmedlingen spelar ingen roll vem man är, vad man har för bakgrund så kastas man in i vården.
Höj lönen för omsorg, höj kompetensen.
Citera
2026-08-06, 10:40
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Eller en produktionslina inom industrin. Är en position tom när line går igång stoppar man hela linan för 100+ personer. Typ som på Volvo. Man hamnar då efter i orderloggen vilket resulterar i övertid för monteringen, tekniker och logistik.

På större industrier har man lite redundans för detta, men småskaliga industrier behöver kunna lita på sina anställda.

Man kan inte ha nån Nisse som gömmer sig på toaletten. Då är det inte rätt jobb för personen. Jag kan inte ens föreställa mig en arbetsplats som accepterar detta beteende. Kanske ett kontor som tillåter flextid så att man kan smyga med sin problematik, men jag anar att personen i fråga inte har rätt meriter för ett sådant jobb.

Personen behöver söka hjälp för sina problem först så att denne inte förstör för andra.
Kom nu inte med vettiga synpunkter! Enligt medlemmen Bloe är vi då alltför tuffa, hårda och kalla. Att man kan arbeta på sin arbetsplats är inte självklart för vissa mjäkiga individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in