2026-08-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D0wnie
Förmodligen är personen provanställd så då behövs inga skäl för uppsägning.
Lycka till med DO anmälan, hade det funnits några som helst belägg så hade facket varit inblandat.

Ja, detta kommer att läggas ned med vändande post.
Citera
2026-08-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag hör att du aldrig jobbat 8-17 (lunch 12-13) och telefonerna ringer konstant? Man måste prioritera arbetsuppgifter. Du kan bara göra en sak BRA i taget. Men däremot funkar det inte att "du måste ta en vilodag" för telefonerna ringer precis lika mycket den dagen. Jobba må-fre. Ha ledigt lö-sö.
Jag har klart och tydligt skrivit att jag inte kan arbeta heltid, eftersom jag knappast bidragsfuskat för att bli sjukskriven utan helt enkelt inte är arbetsför. Tycker tamejfan att man då ska anpassa nivår efter min förmåga. Sedan så är jag som praktikant inte på en arbetsplats för att jobba hårdast av alla när jag studerar utan för att visa att jag klarar av arbetet. Behöver jag en vilodag när ingen annan följer ett lika hårt schema, så är min rätt till det som praktikant i slutet av månaden jävligt aktuell. Särskilt om lärare sabbat så jag halkat efter genomnatt påstå att jag inte ska läsa den kurs jag visst skulle ha läst samtidigt. Vilket förövrigt innebär mer än heltid att plugga en kurs och även arbeta heltid

Vad är det du inte fattar med att jag säger att alla inte kan? Jag kan inte arbeta heltid. Jag överväger att därför bli Familjedaghem eftersom jag slipper lämna bostaden för att stressa runt och endast då går ut för de aktiviteter barn behöver. Att vistas i sitt hem och göra saker man ändå gör som mat, städning mm är inte lika krävande och jag kan ta hand om barn i sömnen, så inrutat i mig är det att sköta om ungar.

Men nej, jag kommer aldrig att ha kapacitetsnivå (sannolikt aldrig) för att arbeta heltid och flaxa runt mellan olika platser. Därav att jag funderar på arbete i det egna hemmet med sådant jag kan göra som inte är särskilt utmanande.

Problemet du inte vill få in attt viss justering för att jag försökte ta mig ur sjukskrivning för tio år sedan, hade kunnat inneburit att jag arbetat idag de scheman jag klarade av istället för att keva som fullt sjukskrivning.

Det din sort inte vill få in är att arbetande människor gör mer nytta med vad de kan utföra för arbeten än att de inte arbetar överhuvudtaget. Lönemässigt hade det kanske inte gjort någon större skillnad för min ekonomi men det är inte poängen. Poängen handlar om att människor har rätt att arbeta efter deras kapacitetsnivå

Det är jävligt irrelevant vad du själv har för förmåga om jag saknar den. Det relevanta för samhället är de insatser som missas när ni nekar mig eller andra att arbeta de scheman vi kan. Människor kan arbeta deltid eller ajuttiofem procent också. Det ska du skita i om folk väljer att göra. Den andra relevansen är min intelligens som även den åsidosätts som en förlust om vi inte vill se hur arbetsinsatser där intelligens inte krävs lika mycket såsom förmåga att leverera en god omsorg.

Det är sanma sak med dravlet om att den uppsagda måste vara av taskigt material. En del människor behöver mjukare starter eftersom en himla massa människor upplever nya miljöer, människor och situationer som jobbiga. Jag exempelvis gör det inte om jag först kan förbereda mig mentalt men skulle aldrig kunna flaxa runt överallt och hela tiden möta nya intryck oavbrutet.

Inse att människor fungerar olika
Citera
2026-08-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Det användarnamnet - den posten - vilket betet. Få se hur många som hugger på det.
Mitt namn saknar relevans. Majoriteten på internet är rent tramspostande. Jag väljer alltid nick som inte är stötande. Men ja du och andra ser väl grovt rasistiska nick som fullt seriösa och normalfungerande människor med icke-trasiga intellekt. Själv har jag aldrig under alla år på internet någonsin haft ett användarnamn som varit rasistiskt, sexuellt eller osmakligt. Jag är nöjd med det men der är bra märkligt att i 15 års tid ifrågasatts för mina olika nick. Ni läser in sådant som inte finns förmatt ni inte vil förstå att alla måste heta något och bara tar något istället för att grubbla djupt.

Jag är rätt seriös i mina inlägg till bra över 95%
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-05 kl. 23:26.
Citera
2026-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om man får ett ångestanfall för att man inte hittar ett omklädningsrum så bör man nog se sej
om efter ett skyddat arbete där man inte har några krav.

Den typen av problematik är dock mer komplex än så. Man kan fungera månader i sträck men omställning och stressen av problem första morgonen på ett nytt arbete kan utlösa en attack.

Det betyder inte att det behöver ske kontinuerligt.

Känner själv extremt högpresterande personer med den typen av problem som kan hamna snett i enstaka situationer men är mer välfungerande och högpresterande är majoriteten bortsett från dessa tillfällen. Därav oerhört svagt av en arbetsgivare att ge upp direkt första morgonen.

Det är inte "åh jag mår lite dåligt". Det är så de som tror sig ha grov ångest säger. De som har det på riktigt får attacker så de spyr rakt ut. Handlar väldigt lite om att man är svag mentalt och väldigt mycket om en kroppslig reaktion som förvisso går att bearbeta bort men kan ta många år, allra helst med den mediokra psykiatrin där det nästan inte går att få behandling.

Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det verkar röra sig om äldrevård eller liknande. Det blir ju problematiskt om man har kontinuerligt ansvar för patienter/klienter och inte kan ta det, oavsett hur länge, beroende på ångest.

Rör det sig om ett anfall av ångest så är det inte konstigare än att man får plötslig rännskita eller kräk-attack. En arbetsplats måste vara rustad för sådana incidenter. Har personen däremot kontinuerliga problem bör denne sjukskrivas eller gå ner i arbetstid. I just detta fallet dömdes den anställde ut redan första morgonen efter problem vid ett enda tillfälle. Det är en överdriven reaktion.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-05 kl. 23:38.
Citera
2026-08-05, 23:47
Medlem
Citat:
Jag hör att du aldrig jobbat 8-17 (lunch 12-13) och telefonerna ringer konstant? Man måste prioritera arbetsuppgifter. Du kan bara göra en sak BRA i taget. Men däremot funkar det inte att "du måste ta en vilodag" för telefonerna ringer precis lika mycket den dagen. Jobba må-fre. Ha ledigt lö-sö.

En bra organisation tar höjd för att anställda kan bli både sjuka och påkörda av en buss. Sånt trams att man inte har tid eller tillåts att vara sjuk är hopplöst beteende från hopplösa arbetsgivare som är för giriga för att skapa en organisation som är motståndskraftig mot oförutsedda händelser.

Det är ett medvetet val arbetsgivaren gör på bekostnad av de anställdas hälsa. Ge mig en anledning till att jag ska arbeta när jag är sjuk för att en idiot högre upp inte tagit höjd för lagen på grund av ren girighet. Fuck that guy. Så jävla svenskt att bli rövknullad av en arbetsgivare och gilla det. Tyder bara på rädsla för arbetsgivaren och dålig tro på sin egen kompetens. Själv har jag noll rädsla att bli av med jobbet för jag vet att det finns fler.
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-05 kl. 23:51.
Citera
2026-08-06, 00:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
En bra organisation tar höjd för att anställda kan bli både sjuka och påkörda av en buss. Sånt trams att man inte har tid eller tillåts att vara sjuk är hopplöst beteende från hopplösa arbetsgivare som är för giriga för att skapa en organisation som är motståndskraftig mot oförutsedda händelser.

Det är ett medvetet val arbetsgivaren gör på bekostnad av de anställdas hälsa. Ge mig en anledning till att jag ska arbeta när jag är sjuk för att en idiot högre upp inte tagit höjd för lagen på grund av ren girighet. Fuck that guy. Så jävla svenskt att bli rövknullad av en arbetsgivare och gilla det. Tyder bara på rädsla för arbetsgivaren och dålig tro på sin egen kompetens. Själv har jag noll rädsla att bli av med jobbet för jag vet att det finns fler.

Jag har ALDRIG sagt att du ska arbeta när du är sjuk. Är man sjuk aka man vara hemma tills man är kry. Men om du inte är sjuk och du är schemalagd den dagen behövs du på arbetet.
Citera
2026-08-06, 00:06
Medlem
Citat:
Det verkar röra sig om äldrevård eller liknande. Det blir ju problematiskt om man har kontinuerligt ansvar för patienter/klienter och inte kan ta det, oavsett hur länge, beroende på ångest.

Gissar på snabbmatskedja
Citera
2026-08-06, 00:07
Medlem
Citat:
Tänk att du är Flygvärdinna eller Pilot.

Tid för avgång, vart är Berit ?

Hon är på toaletten och "samlar" sej efter en ångestattack.

Tror inte att detta rörde sig om såna avancerade anställningar/yrken
Citera
2026-08-06, 00:20
Medlem
Citat:
Om man får ett ångestanfall för att man inte hittar ett omklädningsrum så bör man nog se sej
om efter ett skyddat arbete där man inte har några krav.

Citat:

Citat:
Tänk att du är Flygvärdinna eller Pilot.

Tid för avgång, vart är Berit ?

Hon är på toaletten och "samlar" sej efter en ångestattack.

Men nu handlade det om äldreomsorg, varken pilot eller militär. Hur ska personen lära sig att hantera sin ångest om denne inte får några chanser?

Ångestattacken här som jag tolkar det var pga chefen och medarbetarna inte hade något som helst planerat mottagande första dagen på jobbet. Att inte ens kunna bli visad till omklädningrummet är under all kritik.

Ombytt och välkomnad kunde det ha blivit väldigt lyckat med en arbetare som har empati för de äldre till skillnad mot chefen och jönsar som er.

Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst och säger föga om hur arbetaren sköter sina arbetsuppgifter, jag har anställt liknande personer som varit ovärderliga i arbetslaget. Ni borde skämmas.

Citat:
Jag har ALDRIG sagt att du ska arbeta när du är sjuk. Är man sjuk aka man vara hemma tills man är kry. Men om du inte är sjuk och du är schemalagd den dagen behövs du på arbetet.

En verksamhet som inte har introduktion för nyanställda dag ett och som saknar enstaka minuters marginal i början på skiftet är en sjuk verksamhet och usel arbetsmiljö.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-06 kl. 00:24.
Citera
2026-08-06, 01:22
Medlem
Skattebrotts avatar
"Att jag jobbar dåligt beror på SJUKDOM så därför får ni inte avskeda mig"

Sosse-Sverige...
Citera
2026-08-06, 02:18
Medlem
Ni som säger att alla med ångestproblem ska ta städjobb och liknande lever inte i verkligheten. Vi har en befolkning där ungefär en miljon människor tar SSRI eller SNRI på grund av depressions- och ångestproblematik. Uppskattningsvis en tredjedel av befolkningen har någon gång haft besvär av den digniteten att det krävts psykofarmaka. De enda som definitivt aldrig har några sådana besvär är psykopater.
Citera
2026-08-06, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Att jag jobbar dåligt beror på SJUKDOM så därför får ni inte avskeda mig"

Sosse-Sverige...
Nu kände chefen som anställde personen till dennes problem.

Är det då den anställdes eller chefens fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in