2026-08-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Har du någon källa på att det fungerar så? För så som jag minns så finns det rätt mycket forskning som visar att människor påverkas rejält av alla former av reklam även om dom flesta påstår att just dom inte gör det.
Jo det gör man säkert. Ser man en reklam för osten Grevé kanske man blir mer sugen på att köpa en Grevé nästa gång man köper ost. Men valaffischer är mer att jämföra med att man får reklam för alla sorters ostar på en lång rad. Då vet jag inte om suget efter en specifik sorts ost ökar.
Citera
2026-08-05, 11:49
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och du tror inte vänsterpartister och miljöpartister känner exakt samma för deras motståndares affischer? Det går ju iofs bra för de partierna redan.

Absolut inte. Vänsterpartister och miljöpartister är för dumma för fatta något så det är nog uteslutet.
De vill gå med en pridflagga samt en Palestinaflagga i varsin han i samma tåg samtidigt som Palestina dödar HBTQ människor.

Där har du kompetens hos V och MP.
Citera
2026-08-05, 12:45
Medlem
Epimaness avatar
Ju mer du ser av partiet desto er populära måtte de vara enligt din primat-hjärna.

Det har ju en viss effekt.
Citera
2026-08-05, 12:47
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:

Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?
Verkligen, om det är en Sozze, MP eller Vänster affisch så förfular de verkligen stadsbilden. Centern skall vi inte tala om 🤮

Om det är en SD affisch så får man framtidstro och ser en ljus framtid 🙏👌🫶🫶
Citera
2026-08-05, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Verkligen, om det är en Sozze, MP eller Vänster affisch så förfular de verkligen stadsbilden. Centern skall vi inte tala om 🤮

Jag tolkar ditt inlägg som att valaffischer inte påverkar vad du tänker rösta på.
Citera
2026-08-05, 12:55
Medlem
Att förstöra en politisk affisch visar att det finns ett kraftigt missnöje
Så det kan påverka, absolut
Aven om missnöjet inte är väl utbrett ibland befolkningen, så påverkar det

Däremot upplever jag att en politiskt plakat, affisch är mer desperation, än något viktigt för just mig
Citera
2026-08-05, 12:57
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn

För dig kanske, men fortfarande inte för barn och barnbarn. Varför nöja sig med ett förfall som går saktare?
Citera
2026-08-05, 12:58
Medlem
ZenThinks avatar
Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponeringseffekten blir man mer positiv till sånt man ser oftare, så val-affischer kan nog ha viss effekt ... men hur mkt?
Citera
2026-08-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
För dig kanske, men fortfarande inte för barn och barnbarn. Varför nöja sig med ett förfall som går saktare?

För mig och all världens baaaarn! 🫶🫶😇😇
Citera
2026-08-05, 13:07
Medlem
Citat:
Jag tolkar ditt inlägg som att valaffischer inte påverkar vad du tänker rösta på.

Vet redan vad det skall röstas på, men det är fint med passande affischer för den rösten 💪
Citera
2026-08-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag är inte jätteintresserad av källor och forskning. Flashback är inte en mastersuppsats. Jag tror att det kan vara såhär. Det räcker för mig.

Okej så du hittade på allt bara.

Citat:
Jo det gör man säkert. Ser man en reklam för osten Grevé kanske man blir mer sugen på att köpa en Grevé nästa gång man köper ost. Men valaffischer är mer att jämföra med att man får reklam för alla sorters ostar på en lång rad. Då vet jag inte om suget efter en specifik sorts ost ökar.

Reklam handlar väldigt sällan om att göra folk sugna utan om att mejsla in sin existens i folks medvetande. så att när du blir sugen på ost så ser du ett specifikt varumärke framför dig. Samma sak är det med valaffischer, det handlar om att du ska bombas med partinamn, kandidater och budskap. Så att när du tänker på politik, pratar politik eller läser om olika politiska problem så ska du tänka på ett särskilt parti.
Citera
2026-08-05, 13:23
Medlem
Deras förmåga att få väljare att byta parti är nog ganska ringa. Deras funktion är väl främst att partierna ska synas i offentligheten samt att påminna folk om att det är val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in