2026-08-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Är inte valaffischer bara något som finns kvar av gammal vana? Typ som det stationära telefonnätet? Jag har svårt att tro att någon 2026 ser en bit tryckt papper på en spånskiva i en vägkorsning och tänker "Honom ska jag rösta på". Valaffischer känns som något som bara blev kvar när samhället blev digitalt.

Vad skulle ha ändrats menar du? Varför fungerade valaffischer men inte 2026?
Citera
2026-08-05, 10:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag undrar vad det ska stå på en valaffisch för att jag plötsligt ska ändra åsikt.

Hittills har ingen valaffisch påverkat mig det minsta. (Och jag har sett många)

Dom finns väl för att visa, -Hoho, vi finns
Citera
2026-08-05, 10:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.

Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?

Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?

"Syns du inte, finns du inte".
För övrigt tror jag inte att valaffischer spelar så stor roll i dagens samhälle nu när sociala medier finns.
Citera
2026-08-05, 10:39
Medlem
Mailmanss avatar
Nästan alla valaffischer tillverkas av ett material i plast. Så det är rätt hycklande av alla dessa partier som värnar om miljön dessutom.

Det blir ju rätt mycket plast som det ofta knappt tar hand om..
Citera
2026-08-05, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Jag tycker det hade varit intresssant att se någon forskning eller studier på detta. Kan tänka mig att exponering för namn kanske funkar på lokalnivå, i stil med "Jag vet ish vad jag står för i min stad, men jag har ingen aning om vilka som jobbar med det".
Däremot är jag helt övertygad om att folk med den här absoluta tankarna absolut påverkas. Är man så jagsvag har man dålig koll på hur psykologin kring marknadsföring fungerar. Samma personer som "Inte påverkas av [annan] reklam"
Funkar det på lokalnivå så är det för att folk är hjärntvättade eller inte har koll och inte bryr sig om att ta reda på det själv.
Citera
2026-08-05, 10:45
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad skulle ha ändrats menar du? Varför fungerade valaffischer men inte 2026?
När affischen uppfanns, alltså ett budskap på en pinne i en offentlig miljö, var människors hjärnor inte så marinerade i bilder och text som man är idag. En skylt med text riktad mot massorna stack ut 1926. Det gör det inte på samma sätt idag eftersom det finns budskap och reklam och propaganda precis överallt från du vaknar till du somnar. Människors hjärnor sorterar bort sånt numera. Se bara hur du omedvetet sorterar bort TV-reklam och reklambanners i media.
Citera
2026-08-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.

Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?

Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?

Om valet skulle stå mellan två partier med liknande politik skulle valaffischer kanske kunna påverka men jag är tveksam till om det är vettigt att tro att affischer påverkar på ett avgörande sätt.

Sedan ett kvartsekel finns internet där väljare utan problem kan hitta information och såhär 2026 finns det dessutom en hel drös med youtubekanaler där politik debatteras och där företrädare av allehanda slag får komma till tals.

Valaffischer kan väl fylla sin funktion när det kommer till lokala frågor men jag kan väl tycka att lämpligare sätt att synas är att dela ut flygblad eller liknande.

Nu låter det säkert som att jag är emot valaffischer... Men i grunden är jag det inte, det ger ju en viss stämning och man påminns ju om att det är val. Kan dock tycka att villaområden och bostadsområden i stort kanske borde vara fredade?

Jag är inte helt säker...

Ser ju problematiken med att det "förfular". Tror inte att någon till "vänster" vill ha högerpropaganda på lyktstolparna utanför sin bostad och jag tror inte att någon till "höger" vill ha vänsterpropaganda på sin gata.

Sen blir det ytterligare problematiskt beroende på budskapet. Jag menar, kika på Alternativ för sverige. Nu vet jag inte om de har affischer med samma budskap men jag har sett klistermärken som tydligt flirtar med BSS från tidigt 90-tal med budskapet "Sverige åt svenskarna". Det känns inte okej någonstans att den typen av affischer ska vara fredade från att rivas ner.
Citera
2026-08-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
När affischen uppfanns, alltså ett budskap på en pinne i en offentlig miljö, var människors hjärnor inte så marinerade i bilder och text som man är idag. En skylt med text riktad mot massorna stack ut 1926. Det gör det inte på samma sätt idag eftersom det finns budskap och reklam och propaganda precis överallt från du vaknar till du somnar. Människors hjärnor sorterar bort sånt numera. Se bara hur du omedvetet sorterar bort TV-reklam och reklambanners i media.

Har du någon källa på att det fungerar så? För så som jag minns så finns det rätt mycket forskning som visar att människor påverkas rejält av alla former av reklam även om dom flesta påstår att just dom inte gör det.
Citera
2026-08-05, 11:32
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Har du någon källa på att det fungerar så? För så som jag minns så finns det rätt mycket forskning som visar att människor påverkas rejält av alla former av reklam även om dom flesta påstår att just dom inte gör det.
Jag är inte jätteintresserad av källor och forskning. Flashback är inte en mastersuppsats. Jag tror att det kan vara såhär. Det räcker för mig.
Citera
2026-08-05, 11:44
Avstängd
Wajis avatar
Jag tror att bilder på miljöpartiet och Vänstern gör att man spyr lite extra och verkligen förstår att det här är partier som verkligen vill skada Sverige. Så jag tror det har effekt för motståndarna i alla fall.
Citera
2026-08-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag tror att bilder på miljöpartiet och Vänstern gör att man spyr lite extra och verkligen förstår att det här är partier som verkligen vill skada Sverige. Så jag tror det har effekt för motståndarna i alla fall.
Och du tror inte vänsterpartister och miljöpartister känner exakt samma för deras motståndares affischer? Det går ju iofs bra för de partierna redan.
Citera
2026-08-05, 11:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som vanligt med reklam av olika slag så är inte själva varan huvudsaken utan man vill helt enkelt bara trycka in varumärket i ditt huvud, om det nu är ett parti, ett läskmärke, ett bilmärke eller något så är det företaget eller i detta fall partiet som är det viktiga.

Att bara synas och höras är alltid bra även om det ibland är negativa rubriker så är det ändå oftast positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in