2026-08-05, 10:00
Medlem
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.

Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?

Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?
Citera
2026-08-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.

Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?

Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?
Någon med fungerande hjärna blir inte påverkad av sådant. Bara hjärnslöa idioter.
Citera
2026-08-05, 10:21
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Ja folk är så korkade.

Särskilt kvinnor.

Dom tror t.ex. att Vänsterpartiet bryr sig om människor. För att dom säger det.
Samtidigt som det inte finns något annat parti som ställer grupper mot varandra på samma extrema nivå.

Demokratiska folkrepubliken Nordkorea är ju en diktatur liksom.

Men en stor grupp människor är ju svagbegåvade, men man "måste tillåta" dem att "göra egna val" samtidigt som propagandan och manipulationen från "våra" ledare driver dom i en riktning.

Är man svagbegåvad är det svårt att ha motståndskraft till propaganda. Det är för många lager för dom flesta människor och det stora problemet med demokrati.
Citera
2026-08-05, 10:22
Medlem
Jag tycker det hade varit intresssant att se någon forskning eller studier på detta. Kan tänka mig att exponering för namn kanske funkar på lokalnivå, i stil med "Jag vet ish vad jag står för i min stad, men jag har ingen aning om vilka som jobbar med det".
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Någon med fungerande hjärna blir inte påverkad av sådant. Bara hjärnslöa idioter.
Däremot är jag helt övertygad om att folk med den här absoluta tankarna absolut påverkas. Är man så jagsvag har man dålig koll på hur psykologin kring marknadsföring fungerar. Samma personer som "Inte påverkas av [annan] reklam"
Citera
2026-08-05, 10:22
Medlem
Det har varit uppe i diskussion flera gånger och vill minnas att några kommuner (partier) kommit överens sedan finns partier som inte vill men då andra gör så "måste" man.
Citera
2026-08-05, 10:24
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Är inte valaffischer bara något som finns kvar av gammal vana? Typ som det stationära telefonnätet? Jag har svårt att tro att någon 2026 ser en bit tryckt papper på en spånskiva i en vägkorsning och tänker "Honom ska jag rösta på". Valaffischer känns som något som bara blev kvar när samhället blev digitalt.
Citera
2026-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Jag tror att folk med låg IQ kan påverkas.
Citat:
De förfular definitivt stadsbilden. Man vill ju inte bli påmind om dessa överbetalda jävla fjantar.
Citera
2026-08-05, 10:27
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:

Jag tror att det finns en viss grupp som ändrar åsikt. De som inte är ett dugg intresserade av politik dvs
Citera
2026-08-05, 10:30
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:

Min uppfattning är att i dagens mediala samhälle så har nog affischeringen väldigt liten betydelse för hur människor väljer att rösta väl vid valurnorna i september.
Lika lite som att någon i sista stund väljer att rösta på ett annat parti än det de tänkt sig, för att de får en valsedel tryckt i handen när de är på väg fram till vallokalen.
För de som är "födda in i ett visst parti" så spelar det nog ingen roll vad som händer o sker i omvärlden.
De tänker ändå rösta på KD eller vilket parti det nu är.
Den stora velande massan tar intryck av det som som utspelar sig i Webb o TV-media under augusti och fram till början av september.
Den mediala uppståndelsen runt händelsen med nedrivna affischer har nått långt fler människor än vad bara affischerna hade gjort om de fått sitta orörda.

OT
Undrar om folk i gemen röstar på det parti de tycker är bäst, eller om de väljer att rösta på det parti som de tycker är minst dåligt?
Citera
2026-08-05, 10:30
Medlem
Det kanske är så att inget parti vågar sluta med valaffischer så länge de andra fortsätter?
Citera
2026-08-05, 10:32
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Bimbodeluxe

För mig själv funkar affischerna så att de stärker min känsla att ha gjort ett bra val när jag ser affischen. Det gör också att jag håller fast med partivalet under valrörelsen (särskilt i år när jag kommer byta parti för första gången på mer än 35 år så kommer affischerna vara viktigare än de brukar). Kanske också att affischerna tydliggör för mig vad jag absolut inte ska rösta på, alltså min antagonism mot vissa partier stärks när jag påminns om dem.

Jag tycker inte affischerna förfular stadsbilden utan att de bidrar till valet som en feststämning. Jag gillar valrörelser och valet som händelse. Valvakor är för mig en höjdpunkt var fjärde år!

Aspekten att affischerna är dyra, meningslösa eller andra varianter på att kritisera sina medmänniskor för ekonomiskt slöseri låter för mig som ett vänsterargument, i stil med att man ska spara, gneta, hushålla med jordens resurser och folkrörelserna allmänna prat om att det är "onödigt" med än det ena, än det andra. Det är lite av Konsums blåvita-varor att säga att affischer är onödigt, alltså 70-talspräktighet. Så där att man snörper på munnen för att berätta hur fin och medveten människa man själv är, underförstås bättre än alla vilseförda får och kritter i befolkningen i övrigt.
Citera
2026-08-05, 10:34
Medlem
Citat:
Det kanske är så att inget parti vågar sluta med valaffischer så länge de andra fortsätter?
Som jag skrev så är det så.
Det är samma logik som vid kärnvapen/vapenupprustning, vi vågar inte minska tänk om fienden fortsätter...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in