Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Kom att tänka på frågan i samband med att den där socialchefen rev ner en sd-affisch.
Tror ni att många ändrar politisk åskådning/vilket parti de tänker rösta på genom att kolla på en kraftigt retuscherad bild på en partiledare med en floskel typ "Skolan först", "Arbete ska löna sig", "kriminalitet ska straffa sig" eller liknande?
Eller är affischerna bara fula, förfular stadsbilden och sannolikt dyra helt i onödan?
Om valet skulle stå mellan två partier med liknande politik skulle valaffischer kanske kunna påverka men jag är tveksam till om det är vettigt att tro att affischer påverkar på ett avgörande sätt.
Sedan ett kvartsekel finns internet där väljare utan problem kan hitta information och såhär 2026 finns det dessutom en hel drös med youtubekanaler där politik debatteras och där företrädare av allehanda slag får komma till tals.
Valaffischer kan väl fylla sin funktion när det kommer till lokala frågor men jag kan väl tycka att lämpligare sätt att synas är att dela ut flygblad eller liknande.
Nu låter det säkert som att jag är emot valaffischer... Men i grunden är jag det inte, det ger ju en viss stämning och man påminns ju om att det är val. Kan dock tycka att villaområden och bostadsområden i stort kanske borde vara fredade?
Jag är inte helt säker...
Ser ju problematiken med att det "förfular". Tror inte att någon till "vänster" vill ha högerpropaganda på lyktstolparna utanför sin bostad och jag tror inte att någon till "höger" vill ha vänsterpropaganda på sin gata.
Sen blir det ytterligare problematiskt beroende på budskapet. Jag menar, kika på Alternativ för sverige. Nu vet jag inte om de har affischer med samma budskap men jag har sett klistermärken som tydligt flirtar med BSS från tidigt 90-tal med budskapet "Sverige åt svenskarna". Det känns inte okej någonstans att den typen av affischer ska vara fredade från att rivas ner.