2026-08-05, 08:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag är i åldern att se nostalgin i dessa moppar från 60-80-tal, flera av mina vänner har köpt på sig såna och åker gemensamt på helger och även till vardags, typ så ofta dom kan. I ungdomen åkte man och badade under fina sommardagar, nu åker dom moppe. Att åka moppe är otroligt avspännande och lugnande, att se världen i dryga 30 km/h medan en lite tvåtaktsmotor knattrar tryggt mellan benen.

Men många av de som köper gamla moppar trimmar satan också, det är också en hobby i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Och vad är fel? Tanka på bensin och blanda i lite olja. Sen kan man köra långt. Otrimmad gjorde min 40 enligt mätaren. Helt ok i stadstrafik, fast man fick köra på vissa cykelbanor vilket underlättade.

Den hade också "moderna" saker som batteri, tändningslås och blinkers. Den hade 4 växlar som alla låg neråt och en lampa som lyste grönt i neutral. I stort sett byggd som en motorcykel så den kändes stabil med skiva framtill.

Det gick att ta en passagerare och det fanns pakethållare men också lite utrymme inuti för att lägga saker.

Jag skulle hävda en sån moppe är hyfsat användbar än idag och vad är skatten på den? Den är nog inte oerhört dyr i drift...
Jag hade också en suzuki k50, rolig moppe. Men alla kompisar åkte puch eller zundapp så det var ändå lite b, svårare att trimma också.
Citera
2026-08-05, 09:27
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
När min pappa dog 2010 rensade vi ut hans vind och hittade min gamla Märklinbana Jag hade hoppats på 500 kr och fick 3500kr. Då upptäcke jag alla sjuka priser på moppar på Tradera. En Puch Dakota 76 a 15000kr en Zundapp Ks 50 18000kr.

Folk i min ålder bara VISSA av dom har väldigt mycket pengar. Ingen fastighetsskatt ingen arvsskatt och ingen gåvoskatt. Ett hushåll där båda jobbar har liten boende kostnad men tjänar 50 - 68000kr per månad och barnen bor inte hemma längre.

Då har man råd att bjuda över varandra på skitsaker. Zundapp ks 50 från 1974 HALLÅ?
Vem fan vill åka omkring i 35km/h

Priserna på gamla mopeder är helt galna numera! Känner en snubbe som sålde en Puch Racing för 50.000kr förra året! Hade hellre köpt en båge eller en bil för de pengarna!
Citera
2026-08-05, 09:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Priserna beror på en underbar nostalgisk känsla som ger ett högt pris, och att de är sällsynta, så inget konstigt med det.

Här min egen moppe som jag hade 1978. Absolut underbar, en Puch Arizona, extremt sällsynt, extremt dyr nu.
https://puchjournalen.se/modeller/arizona/
Citera
2026-08-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jo, men var finner man dessa individer? Långt ute i skogen där ingen annan kan se dom? Jag hade en Puch på 90-talet men inte fan i helvete skulle jag åka runt på en sån där det vistas folk, snacka om pinsamt.
Nä tvärtom.
Du får kolla in de stora villorna, i de "fina" stadsdelarna, här bor många av oss som gillar nostalgimoppar numera.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-05 kl. 10:22.
Citera
2026-08-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Casal var ett portugisiskt mopedmärke.
På min tid fanns jugoslaviska Tomos med en Puch Florida-kopia, motorn saknade fläktkylning.
Det blev lite lägre priser med dessa uppstickar-märken.
Billigast var polska Komar, gubbmoppe med usel kvalitet.
Vet en stackare som hade en sån, han fick förstås heta Komar under hela skoltiden.
Tack för nostalgi resan. Hade förträngt Casal ock Komar...
Citera
2026-08-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Tror också att moppeboomen kommer att bli kortlivad.

Det är 60-talisterna som vill återuppliva gamla minnen och köper antingen en sån moppe de hade eller en sån de drömde om när de var moppepojkar.

När de (vi) tröttnar på dem finns ingen generation efter som är intresserade.

För som fordon räknat är dessa moppar ändå rätt värdelösa...
Kan väl hända...

Men om du jämför med bilhobbyn, med hotrods från 20-40talet och USA "raggarbilar" från 50-60talet.

Dessa är fortfarande populära.
Hur många 20-40talister ser du köra hotrods eller veteranbilar från den tiden?
De är ju dessa generationers nostalgibilar.

De personerna är betydligt yngre än bilarna iaf.
Många yngre gillar väl designen på de äldre bilarna och mopparna från den tiden helt enkelt.
Citera
2026-08-05, 10:19
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priserna beror på en underbar nostalgisk känsla som ger ett högt pris, och att de är sällsynta, så inget konstigt med det.

Här min egen moppe som jag hade 1978. Absolut underbar, en Puch Arizona, extremt sällsynt, extremt dyr nu.
https://puchjournalen.se/modeller/arizona/

Går de också loss på runt 50.000kr idag? Såg en fin Dakota Guldmetallic på Blocket, 45.000kr var priset! Fan, man skulle sparat allt gammalt skit man har haft genom åren. Allt från mopeder till motorcyklar och bilar! Man kunde ju ha blivit rik på kuppen!
Citera
2026-08-05, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du får kolla in de stora villorna, i de "fina" stadsdelarna, här bor många av oss som gillar nostalgimoppar.
Jag hoppas att ni inte åker runt sent på kvällarna pga oväsendet dom orsakar. Så vitsen med en tur är att kicka igång den och åka runt några km och sen ställa in den i garaget?
Citera
2026-08-05, 10:23
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Tror också att moppeboomen kommer att bli kortlivad.

Det är 60-talisterna som vill återuppliva gamla minnen och köper antingen en sån moppe de hade eller en sån de drömde om när de var moppepojkar.

När de (vi) tröttnar på dem finns ingen generation efter som är intresserade.

För som fordon räknat är dessa moppar ändå rätt värdelösa...

Det återstår att se om det blir lång eller kortlivat. Jämfört med bil eller motorcykel var de värdelösa som fordon, men det innebar ändå en viss frihet när man hade fyllt 15 år.
Citera
2026-08-05, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Jag hoppas att ni inte åker runt sent på kvällarna pga oväsendet dom orsakar. Så vitsen med en tur är att kicka igång den och åka runt några km och sen ställa in den i garaget?
Ja, typ så.
Man ska ju göra av med sina pengar på något, varför inte en moppe, en likadan man hade när man var 15.
Eller kanske två, eller tre...
Citera
2026-08-05, 10:48
Medlem
Vad jag hört av den som håller på med gamla 70 tals moppar så är dom svårsålda.

Han hade en Crescent ( MCB ) E-Type från 1975 i renoverat originalskick som han
ville ha 40.000 för . Hade legat på Blocket och Tradera 5-6 månader.
Många ringer och ger bud men långt under 40 papp.

Bara för att du ser en annons så betyder inte det att dom faktiskt får ut vad dom begär
Citera
2026-08-05, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag är i åldern att se nostalgin i dessa moppar från 60-80-tal, flera av mina vänner har köpt på sig såna och åker gemensamt på helger och även till vardags, typ så ofta dom kan. I ungdomen åkte man och badade under fina sommardagar, nu åker dom moppe. Att åka moppe är otroligt avspännande och lugnande, att se världen i dryga 30 km/h medan en lite tvåtaktsmotor knattrar tryggt mellan benen.

Men många av de som köper gamla moppar trimmar satan också, det är också en hobby i sig.

Jag hade också en suzuki k50, rolig moppe. Men alla kompisar åkte puch eller zundapp så det var ändå lite b, svårare att trimma också.

Den jag hade var ingen K50 utan en Yamaha FS1. Jag är faktiskt inte helt säker på vilken K50 var men den var kanske ganska lik?

Övriga moppar jag minns någon hade på den tiden var typ Puch Dakota, Crescent och något. En kille hade också en nyare FS1 och de har lite bredare tank.

Innan den hade jag faktiskt en Monark med 3 växlar och den var faktiskt ganska kvick. Som jag minns blåmetallic och tank, styre och kanske annat i kromad metall.

Testade ett tag ett högt styre på den som kändes lite som en chopper. Bytte dock till det vanliga igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in