2026-08-08, 19:42
Medlem
Set det värsta med moppe grejen är att det säkert 95% av allt är dussin mopeder och renoverade av skrotdelar från kina av folk med tummen mitt i hand som sen säljer till såna med ännu mer tummen mitt i hand men mer pengar än vett !
Dårar renoverar och har ingen aning om vad Nos är
Citera
Igår, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Går de också loss på runt 50.000kr idag? Såg en fin Dakota Guldmetallic på Blocket, 45.000kr var priset! Fan, man skulle sparat allt gammalt skit man har haft genom åren. Allt från mopeder till motorcyklar och bilar! Man kunde ju ha blivit rik på kuppen!

Har tänkt i de banorna själv. Hade stora lårar med moppedelar på den tiden det begav sig, slutet på 80- början på 90. Och en och annan volvo amazon hade varit en barnlek att fixa undan. Redan på den tiden insåg man att det blir värde på grejorna så småningom.

Dock: När man börjar räkna på det inser man att en "tidskapsel" skulle varit ren förlustaffär. Har man inte nån kåk eller stuga blir det att hyra in sig. Även billigast tänkbara 20 kvadrat i någon nerstängd industrihåla i Bergslagen någonstans eller i typ Västernorrland skulle dragit 800-1000 spänn i månaden i trettio år, säg 10 000 om året och 300 000 för att föra tidskapseln från dåtid till nutid.

I utgift. Räknar man mot att ha pengarna på en vanlig sketen indexfond med låg avgift är det åtminstone någon miljon.

Den enda lösning jag ser är någon form av "skattgömma" i en grusås bortom ära och redlighet. Gräva ner skiten i plastlådor eller kanske under en plastbåt. Dock på tok för mycket jobb för att vara realistiskt.
Citera
Idag, 08:13
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Dock: När man börjar räkna på det inser man att en "tidskapsel" skulle varit ren förlustaffär. Har man inte nån kåk eller stuga blir det att hyra in sig. Även billigast tänkbara 20 kvadrat i någon nerstängd industrihåla i Bergslagen någonstans eller i typ Västernorrland skulle dragit 800-1000 spänn i månaden i trettio år, säg 10 000 om året och 300 000 för att föra tidskapseln från dåtid till nutid.

I utgift.

Förvaring och uppställningsplatser har alltid funnits, så den biten kan åtminstone jag räkna bort. Sen är det alltid så att det är lätt att vara efterklok, hade man haft kvar sina första bilar och hållt dem något så när i hyfsat skick så hade de kunnat inbringa en del penningar idag. Men man tänker nästan aldrig så, man bytar bil och gör sig av med den gamla för man vill inte ha ett "skrotupplag" på tomten!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in