2026-08-28, 15:04
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Tack, då börjar betygsbilden få en något tydligare kontur. Om tvåan verkligen var näst sämsta möjliga utfall och trean det ordinära mittfältet, synes TN:s resultat sammantaget ha legat under skoltidens medel, med ett snitt under 3,0 och vissa begränsningar beträffande fortsatta studier. Därtill tyder tidslinjen på att han började gymnasiet ett år senare än brukligt.

Det är förstås ingen dom över vare sig begåvning eller framtida livsöde. Men i ljuset av Å:s uppenbara studiemässiga framgångar och den höga position hon sedermera synes ha nått blir kontrasten ändå intressant. Min egen, högst försiktiga tanke är att TN möjligen kan ha burit på en något högre föreställning om sin egen intellektuella förmåga än vad de tidiga skolresultaten riktigt gav täckning för (och där han i någon mån lyckats slå sig fram till ett välavlönat dagsarbete, vilket kunna hava skapat en ytterligare spricka mellan herrskapets egen världsbild och den som finns att begrunda i botten).

Och just därför blir även ett eventuellt avsked från Å psykologiskt intressant att begrunda. Om hon avslutade den romans som ändå tycks ha funnits, och dessutom var en person som på flera områden faktiskt överträffade honom, kan man tänka sig att ett sådant avvisande träffade något betydligt djupare än blott en misslyckad romans. Ty ibland är det icke nederlaget som svider värst, utan mötet med en människa som håller upp spegeln och låter ens egen självbild spricka inför ens ögon.

Biskopen har förvisso icke för vana att bygga luftslott av varje gammal skolrad. Men efter det gedigna arbete som nu lett fram till att dessa betyg faktiskt letats fram och lagts på bordet vore det också märkligt att icke dra någon försiktig slutsats av materialet. Det är trots allt mer substans än mycket av det lösa tyckande som annars cirkulerar.

Jag skulle alltså icke kalla betygen en förklaring till något. Men kanske en liten spricka i fasaden som förtjänar att betraktas tillsammans med de andra sprickorna.

Ligger nog en hel del i detta, han kände sig underlägsen. Hade sannolikt varit bättre om han letat partner i ett skikt snäppet under hans. Vad det nu kan vara för nåt, jag begriper inte ens vad han spelar i för liga riktigt.
Citera
2026-08-28, 15:22
Medlem
Citat:
Tack, då börjar betygsbilden få en något tydligare kontur. Om tvåan verkligen var näst sämsta möjliga utfall och trean det ordinära mittfältet, synes TN:s resultat sammantaget ha legat under skoltidens medel, med ett snitt under 3,0 och vissa begränsningar beträffande fortsatta studier. Därtill tyder tidslinjen på att han började gymnasiet ett år senare än brukligt.

Det är förstås ingen dom över vare sig begåvning eller framtida livsöde. Men i ljuset av Å:s uppenbara studiemässiga framgångar och den höga position hon sedermera synes ha nått blir kontrasten ändå intressant. Min egen, högst försiktiga tanke är att TN möjligen kan ha burit på en något högre föreställning om sin egen intellektuella förmåga än vad de tidiga skolresultaten riktigt gav täckning för (och där han i någon mån lyckats slå sig fram till ett välavlönat dagsarbete, vilket kunna hava skapat en ytterligare spricka mellan herrskapets egen världsbild och den som finns att begrunda i botten).

Och just därför blir även ett eventuellt avsked från Å psykologiskt intressant att begrunda. Om hon avslutade den romans som ändå tycks ha funnits, och dessutom var en person som på flera områden faktiskt överträffade honom, kan man tänka sig att ett sådant avvisande träffade något betydligt djupare än blott en misslyckad romans. Ty ibland är det icke nederlaget som svider värst, utan mötet med en människa som håller upp spegeln och låter ens egen självbild spricka inför ens ögon.

Biskopen har förvisso icke för vana att bygga luftslott av varje gammal skolrad. Men efter det gedigna arbete som nu lett fram till att dessa betyg faktiskt letats fram och lagts på bordet vore det också märkligt att icke dra någon försiktig slutsats av materialet. Det är trots allt mer substans än mycket av det lösa tyckande som annars cirkulerar.

Jag skulle alltså icke kalla betygen en förklaring till något. Men kanske en liten spricka i fasaden som förtjänar att betraktas tillsammans med de andra sprickorna.

Ja. Jag tänker något liknande. Är fortfarande intresserad av vad planen kan ha varit när TN för tredje gången läser på gymnasienivå, nu i Stockholm (26-28 år). Försöker tyda fotnoten som ska finnas på betygsdokumentet.

Se nedan:
Hotell- och restaurangskolan, Stockholm, komvux (95/97):
VG Matematik A
G Samhällskunskap B
G Svenska B: Språk-
litteratur-samhälle
G Engelska A
G Engelska B
G Matematik B
VG Religionskunskap A
G Historia A
G Matematik C
VG Naturkunskap A
G Historia B

Hotell- och restaurangskolan, Stockholm, komvux (95/97)
Fotnot till betygen: Sifferbetyg från den linjeformade gymnasieskolan innehöll siffrorna 1-5, där 5 är det högsta betyget. Betyg enligt LGY94 innehöll IG,G,VG,MVG, Där MVG är det högsta betyget. Påbyggnadsutbildning och grundläggande vuxenutbildning Lgy94 innehöll IG,G,VG, där VG är det högsta betyget. Grundläggande vuxenutbildning före Lgy94 innehöll IG,G där G är det högsta betyget.
Tror inte att kurserna (ovan) tillhörde någon påbyggnadsutbildning (men kan ha fel). Klassificeras kurserna (Stockholm komvux) som vanliga gymnasiekurser (enligt LGY94) så saknas i så fall för TN det högsta betyget MVG.
Tre VG och resten G.

Kan ju möjligen ha höjt betygsvärdet något, men det är fortfarande inte något särskilt högt betyg. Kan ha varit tillräckligt för vissa högskole-kurser och program - men inte tillräckligt för ganska många.

Däremot har han ju fått godkänt i ämnen som saknades dessaförinnan, historia B, religion A m fl.

Önskade TN läsa vidare på högre nivå? Det tredje försöket med då komvuxstudier 1995-1997 kan tyda på det.

Men sen blev det kanske inga studier efter 1997? Eller blev det det?

Någon som känner till mer?
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-28 kl. 15:28.
Citera
2026-08-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Detta är ju verkligen ett sammanträffande. Jag tror absolut det var då hon mördades. Inte på förmiddagen. Den hörde kanske rutan som krossades också.

Detta har jag försökt få fram i ett av mina tidigare inlägg - att något hände när killarna tyckte sig höra hundskall! Hundarna reagerade på ljud dom inte kände igen och började skälla! Det finns ju en anledning till att Polisen använder sig av hundar. Jag tror att det var då - vid ettiden på natten mot tisdag - som ÅÅ mördades. Sen tog det många timmar innan TN, den ynkryggen, vågade sig ut!
Citera
2026-08-28, 16:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Detta har jag försökt få fram i ett av mina tidigare inlägg - att något hände när killarna tyckte sig höra hundskall! Hundarna reagerade på ljud dom inte kände igen och började skälla! Det finns ju en anledning till att Polisen använder sig av hundar. Jag tror att det var då - vid ettiden på natten mot tisdag - som ÅÅ mördades. Sen tog det många timmar innan TN, den ynkryggen, vågade sig ut!

Om han haft så mycket tid på sig borde han väl gjort bättre ifrån sig med tillrättaläggandet av BP. Dessutom har han ju erkänt i förhör att det blev tumult på förmiddagen.

Det är galet vad många som ska krångla till saker i den här tråden. Visst, det förekommer allehanda Barnaby-wannabe's i alla krimtrådar som tror att livet är en TV-deckare. Men här är det exceptionellt, t.o.m. för att vara FB.
Citera
2026-08-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Skoltrötthet kan absolut vara en anledning till val av gymnasieprogram. Och det skulle kunna förklara de olika avhoppen/att det tog tid att skaffa den fullständiga gymnasiekompetensen.
Jag tycker att betygen samt glappet efter grundskolan signalerar en strulig ungdom. Det skulle vara väldigt intressant om någon som varit klasskompis med TN kunde skriva i tråden. Kan TN ha haft problem med droger? Många provar och brukar hasch i högstadiet/gymnasiet. Försöker få ihop bilden, en skoltrött kille som börjar spela trummor, kallas för Balsam. Var han extremt hårfager på den tiden?
Att han sedan går ”hotell- och restaurang” på Kom Vux efter nästan ett decennium är också märkligt. Ny inriktning i karriären men det kanske var studiebidraget han ville åt? Vill minnas att det i början av 80-talet var ca kr 8000:-.
Citera
2026-08-28, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Om han haft så mycket tid på sig borde han väl gjort bättre ifrån sig med tillrättaläggandet av BP. Dessutom har han ju erkänt i förhör att det blev tumult på förmiddagen.

Vad TN säger eller erkänner behöver ju faktiskt inte vara sant. Han är under extrem press. Vem vet hur han tänker!
Citera
2026-08-28, 16:44
Medlem
Citat:
Skoltrötthet kan absolut vara en anledning till val av gymnasieprogram. Och det skulle kunna förklara de olika avhoppen/att det tog tid att skaffa den fullständiga gymnasiekompetensen.
Citat:
Jag tycker att betygen samt glappet efter grundskolan signalerar en strulig ungdom. Det skulle vara väldigt intressant om någon som varit klasskompis med TN kunde skriva i tråden.
Det vore verkligen intressant.
Citat:
Kan TN ha haft problem med droger? Många provar och brukar hasch i högstadiet/gymnasiet. Försöker få ihop bilden, en skoltrött kille som börjar spela trummor, kallas för Balsam. Var han extremt hårfager på den tiden?
Kanske. Eller så hade han svårt med koncentrationen av andra skäl (tänker på t ex kontaktförbudet). Som vuxen har det beskrivits att TN ska ha varit måttlig med alkohol (eller t o m lite avståndstagande, minns inte hur det formulerades).
Citat:
Att han sedan går ”hotell- och restaurang” på Kom Vux efter nästan ett decennium är också märkligt. Ny inriktning i karriären men det kanske var studiebidraget han ville åt? Vill minnas att det i början av 80-talet var ca kr 8000:-.
De kurser som visas i komvux-betygen från 1995-1995 (inlägg) var vanliga teoretiska ämnen (Ma, Sh, Re, Sv, Eng, Hi. NK). Skolan hette 'Hotell- och restaurangskolan, Stockholm'. Tror att det var vanligt att komvux-utbildningen på 90-talet kunde erbjuda både praktiska och teorietiska kurser. Eleverna skulle kunna uppnå fullständig högskolebehörighet.
Citera
2026-08-28, 17:06
Medlem
Märkligt det här med decimaler, gick också gymnasiet på 80-tslet , där fanns absolut inga decimaler i betyget. Hur som helst är T ingen studiebegåvning, t.o.m. komvux som var kända för glädjebetyg tilldelade honom godkänt, men inte mer.
Citera
2026-08-28, 17:15
Avslutad
Citat:

Kontaktförbud har nämnts i tråden (där fadern uppges ha haft ett kontaktförbud gentemot TNs moder och mot TN). I ett annat inlägg nämndes att det fanns en kommentar på ett syskons Facebooksida, där det stod något om att fadern ska ha varit 'komplex'.

Syskonets kommentar om fadern löd "väldigt komplex".

Den genetiska faktorn ska nog inte underskattas.
Sedan miljön naturligtvis. Arv och miljö, en klassiker.
Citera
2026-08-28, 17:18
Medlem
Pandalina4s avatar
Bara för att han nu var måttligt med alkoholen enligt bekanta betyder inte att han var det som ungdom, eller innan han flyttade till Stockholm.

Hade pappan kontaktförbud mot T och T mamma har det uppenbarligen funnits problematik i familjekonstellationen.
Citera
2026-08-28, 18:05
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:

...."Jag skulle dock gärna höra från andra som själva gick gymnasiet under denna period hur dessa betyg skall förstås i sin tidsmässiga kontext. För mitt öga ser en lång rad tvåor och treor tämligen medelmåttigt ut, men det vore förmätet att utan vidare lägga dagens måttstock över ett fyrtio år gammalt betygssystem.

Så, finns här någon som själv satt i skolbänken under 80-talet och kan sätta siffrorna i sitt rätta sammanhang? Var tvåor och treor den gråa mittfåran, eller var detta faktiskt tämligen svaga resultat?"

Det är ett uselt resultat. DK var det gänget som inte klarade av studier. Han är utifrån betygen bland de sämsta bland de sämsta i en normal skola. Jag tror denna pusselbit passar in...
Senast redigerad av Rikskrim08 2026-08-28 kl. 18:09.
Citera
2026-08-28, 18:22
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Det är ett uselt resultat. DK var det gänget som inte klarade av studier. Han är utifrån betygen bland de sämsta bland de sämsta i en normal skola. Jag tror denna pusselbit passar in...

Ja, det är ett uselt resultat.

Jag gick också på gymnasiet när det fanns 2-åriga linjer. Minns ej DK på min tid (1990-tal) men det fanns en annan 2-årig som hette Social linje (?). För oss som gick 3-åriga linjer (som gav behörighet till universitetet) var det allmänt känt att betyg 4 och 5 på de 2-åriga linjerna motsvarade typ 2 och 3 på de 3-åriga utbildningarna.

Att få 2:or och 3:or på de 2-åriga linjerna är alltså riktigt, riktigt svagt. Som flera andra varit inne på, så kan TN absolut ha kämpat med bildningskomplex sedan dess. Att sedan träffa en chefsjurist … då är det inte konstigt att bildningskomplexet blev problematiskt.

Jag vill inte pissa på någon som kämpade med sin 2-åriga linje, men det var liksom underförstått att de eleverna aldrig skulle gå vidare till universitet och högskolor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in