Citat:
Ursprungligen postat av
J.Doesson
Har deras föräldrar påtalat att ni svälter deras barn eller tror du bara att dom tror det?
Jag tänker att deras föräldrar vet nog hur selektiva och petiga deras barn är med maten och borde förstå att ni inte ställer er och lagar deras ”speciella rätter” för att inget annat duger. Eller dom borde veta det iaf..
Vilket åldersspann är dessa ungar?
Citat:
Ursprungligen postat av
bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.
Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.
Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.
Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Jag tror lösningen är lättare än du tror.
Skit fullständigt i vad barnen säger eller vad de tycker och vilka rykten de sprider.
Du kan ju parera tidigare genom att passa på att ringa föräldrarna "i annat ärrende" så att säga snacka med deras föräldrar och säga nej till alla deras förslag att deras barn gärna tar en macka eller skit.
Barn curlas sönder av söndercurlade föräldrar... så framtidens offerkoftor kommer ju att böla på gator och torg så att ingen kan sova snart.
Ärligt talat så bryr du dig för mycket. Du kanske har lite bokstäver och lider av att tänka för mycket. Det är inte ditt ansvar och inte mitt heller även om jag skulle önska att barnen gjorde rätt... eller vuxna. I slutändan måste barn och vuxna göra fel för att lära sig och en del lär sig aldrig. Det är så det är och alltid har varit.
Vi kan acceptera situationen men att du ska oroa dig och få ångest och tänka på rykten när du bjuder på fin mat tycker jag inte är rimligt till den gåva du ger.