2026-08-04, 20:29
Medlem
Relaterat.

För några år sedan fick Swedengate massor publicitet,
Swedengate uppstod när en profil på nyhets- och diskussionsforumet Reddit slängde ut frågan vad som var det märkligaste någon varit med om i en nations sedvänjor. En person svarade att när han som barn bodde i Sverige inte blivit bjuden på mat utan fått vänta på kompisens rum när det var dags att äta middag.

– På samma dag ringde fyra radioprogram och flera svenska tidningar, en indisk nättidskrift och även New York Times hörde av sig för intervjuer, säger Håkan Jönsson, en av få experter på svenska sedvänjor vad gäller mat.
https://www.lu.se/artikel/swedengate-snalt-eller-respektfullt-att-inte-utfodra-andras-barn

Ingen av förklaringarna handlar om att de andra ungarna var bortskämda och ändå inte åt maten. Har inte kollat, men är säker på att det finns en tråd i forumet om företeelsen.

Edit: Yes! (FB) Swedengate, Svenskar bjuder inte sina gäster på mat 1974 inlägg. Från 2022.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-04 kl. 20:33.
Citera
2026-08-04, 21:44
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Har deras föräldrar påtalat att ni svälter deras barn eller tror du bara att dom tror det?

Jag tänker att deras föräldrar vet nog hur selektiva och petiga deras barn är med maten och borde förstå att ni inte ställer er och lagar deras ”speciella rätter” för att inget annat duger. Eller dom borde veta det iaf..

Vilket åldersspann är dessa ungar?

Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Jag tror lösningen är lättare än du tror.

Skit fullständigt i vad barnen säger eller vad de tycker och vilka rykten de sprider.

Du kan ju parera tidigare genom att passa på att ringa föräldrarna "i annat ärrende" så att säga snacka med deras föräldrar och säga nej till alla deras förslag att deras barn gärna tar en macka eller skit.

Barn curlas sönder av söndercurlade föräldrar... så framtidens offerkoftor kommer ju att böla på gator och torg så att ingen kan sova snart.

Ärligt talat så bryr du dig för mycket. Du kanske har lite bokstäver och lider av att tänka för mycket. Det är inte ditt ansvar och inte mitt heller även om jag skulle önska att barnen gjorde rätt... eller vuxna. I slutändan måste barn och vuxna göra fel för att lära sig och en del lär sig aldrig. Det är så det är och alltid har varit.

Vi kan acceptera situationen men att du ska oroa dig och få ångest och tänka på rykten när du bjuder på fin mat tycker jag inte är rimligt till den gåva du ger.
Citera
2026-08-04, 22:07
Medlem
Timoteuss avatar
Ts,
Du får se det som att du är den som skänker grannskapet erfarenheter man bildligt talat växer av, även om de inte vill ta emot den näring man fysiskt växer av från dig.

När dessa barn blir större kommer de att säga "det var hos familjen Bingo jag första gången bjöds på x, y, z. Och första gången jag upplevde en familj där föräldrarna inte går upp från matbordet och hämtar alternativ om någon piper."

Deras föräldrar kommer att säga "Tänk vad vi då tyckte att Bingos var märkliga. Nu, när barnen är 23 och genom åren fått avstå från sportläger, konfirmationsläger, tågluff och au-pairplatser pga sina inskränkta matvanor, inser vi att vi nog borde ha ingripit tidigare. Tänk, hur man får sitt perspektiv förändrat med tiden! "
Citera
2026-08-04, 22:14
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag tror lösningen är lättare än du tror.

Skit fullständigt i vad barnen säger eller vad de tycker och vilka rykten de sprider.

Du kan ju parera tidigare genom att passa på att ringa föräldrarna "i annat ärrende" så att säga snacka med deras föräldrar och säga nej till alla deras förslag att deras barn gärna tar en macka eller skit.

Barn curlas sönder av söndercurlade föräldrar... så framtidens offerkoftor kommer ju att böla på gator och torg så att ingen kan sova snart.

Ärligt talat så bryr du dig för mycket. Du kanske har lite bokstäver och lider av att tänka för mycket. Det är inte ditt ansvar och inte mitt heller även om jag skulle önska att barnen gjorde rätt... eller vuxna. I slutändan måste barn och vuxna göra fel för att lära sig och en del lär sig aldrig. Det är så det är och alltid har varit.

Vi kan acceptera situationen men att du ska oroa dig och få ångest och tänka på rykten när du bjuder på fin mat tycker jag inte är rimligt till den gåva du ger.
Precis så
Citera
2026-08-04, 22:28
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Herregud vilken ryggdunkartråd. Ja, du ska absolut ta beställning och rulla fram ett smörgåsbord när som helst när barnen är hungriga, det är seriöst något som folk tycker jätteofta och framförallt här.
Citera
2026-08-04, 22:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Varför ska du mata andras ungar ? är dom hungriga får dom gå hem till sina föräldrar och äta

Du är en sån som skickar hem barnen eller låter dom vänta på rummet medans ni äter? 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
Om man ändå har lagat mat och har barn hemma, är det så farligt med att bjuda på en extra portion? Antar att ni måste vara bidragstagare eller ha extremt låga inkomster som tänker så.
Citera
2026-08-04, 22:57
Medlem
Jag vill rekommendera Stadsmissionen till ts. Där löser de alla problem. Ni kan ju även ta med barnen dit tror jag. Säg bara att det är ett "äventyr" eller nåt.
Vi alla vet ju uppenbarligen vart ts empati för barnen ligger ändå. Så seså, upp och hoppa på din rygg då med ungarna kan man säga? Mot Stadsmissionen!!!
Senast redigerad av Deletedhottie 2026-08-04 kl. 23:00.
Citera
2026-08-04, 23:14
Medlem
Citat:

Fuck those spoiled kids. Inte bokstavligen.

Dock är det inte ditt uppdrag att fostra dem, när deras föräldrar brister. Så det kan slå tillbaka mot dina barn, som blir retade, för att du är "konstig", men principfast.

Du har rätt, men borde ha fler sidor i åtanke. Speciellt dina barns. Sorry, man.
Citera
2026-08-04, 23:29
Medlem
Citat:
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...
Samma här!
En gång hade en unge med sig en liten påse med köttbullar och makaroner med sig hem till oss.
Citera
2026-08-05, 02:12
Medlem
daligts avatar
Man kan själv tänka sig hur det skulle vara om ens nära och kära har lärt ens barn hemyttra sig att "Jag ryser!".
Citera
2026-08-05, 02:26
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:

Så om deras barn inte tycker det ser aptitligt ut eller smakar gott får dom gå hungriga? Övriga samhället har definitivt en annan livsfilosofi, att låta sina egna eller andras barn få äta när dom är hungriga är en självklarhet för dom flesta.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2026-08-05 kl. 02:33.
Citera
2026-08-05, 02:29
Medlem
Incendios avatar
Ert hem och era regler. Dock gör jag skillnad på besök och besök. Är det ett planerat besök med middag så anstränger jag mig alltid för attgöra något som passar gästerna, oavsett ålder på dessa. Är det ett spontanbesök så får man äta vad som finns och ska vi äta något "konstigt" så frågar jag kompisen om denne gillar det samt klargör att man får äta så lite eller så mycket man vill och att man inte behöver äta upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in