2026-08-04, 17:48
Medlem
Eurodiscos avatar
Stå på dig. Om maten duger till dina ungar så ska den duga till deras kompisar du är väl ingen restaurang som ska erbjuda minst tre olika alternativ. Dom andra föräldrarna förstår väll att deras ungar får äta det som bjuds när man äter borta.
Citera
2026-08-04, 18:00
Medlem
Huvudregeln är att i ens hem är det ens regler som gäller, inte grannens.
Citera
2026-08-04, 18:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Eller så pratar du med dina barns vänners föräldrar och berättar att de fått mat men den dög tydligen inte då ungarna är små bortskämda skitungar (du kan hoppa över de sista orden om du vill). Tycker inte du gjort något fel alls och varför ska du laga mat speciellt för att dina ungars kompisar ska gilla den.
Citera
2026-08-04, 18:32
Medlem
Ni är nog den där märkliga familjen i grannskapet som är känd för oätlig mat och rigida måltidsregler. Förr eller senare lär även barnens vänner börja tacka nej till besöken.
Citera
2026-08-04, 18:34
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
Vi äter frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål/fika däremellan hemma. Vi fostrar våra barn efter mottot: Ät när mat finns, eller var hungrig.

Tyvärr verkar inte övriga samhället ha samma livsfilosofi har det visat sig. Våra barns vänner behöver aldrig bara hungriga hemma hos oss, när våra äter så erbjuder vi mat till vännerna. Inget konstigt där, självklart ska barnen få mat.

Däremot finns det barn som bara petar i maten, knappt smakar på det och 1 timme senare gnälls det om att dom är hungriga. När jag förklarar att maten serverades nyligen och att då får man passa på äta. Då börjar dom ringa hem och gnälla om att dom är hungriga, och deras föräldrar tror i sin tur att vi svälter barnen.

Ska jag fortsätta vara principfast och erbjuda mat när det är matdags, eller ska jag överväga ge vika och erbjuda dom VIP-behandling bara för att det inte ska bli snack bakom våran rygg i grannskapet om att vi är snålpellar?
Har deras föräldrar påtalat att ni svälter deras barn eller tror du bara att dom tror det?

Jag tänker att deras föräldrar vet nog hur selektiva och petiga deras barn är med maten och borde förstå att ni inte ställer er och lagar deras ”speciella rätter” för att inget annat duger. Eller dom borde veta det iaf..

Vilket åldersspann är dessa ungar?
Citera
2026-08-04, 18:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...
Det är väl mer konstigt i så fall. Lagar de inte mat hemma åt sina barn?
Citera
2026-08-04, 18:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Förklara för föräldrarna, föräldrarna ska ju inte få förklaringen av barnen, det är ju alltid subjektivt.
Sen får ni väl vara LITE mer tillåtande mot andra barn, men inte släppa helt på era idéer liksom..
Ni vill väl inte att barnens vänner inte ska vilja komma över till er heller..
Varför då?
Det är ju helt rubbat att ha en uppsättning regler åt sina egna barn och ge andras barn helt andra regler.
Citera
2026-08-04, 18:50
Medlem
Citat:
Andra föräldrar kan ju börja snacka bakom ryggen på oss, i tron om att deras barn inte får mat när det i själva verket är så att dom inte vill äta maten som erbjuds.

Jag lagar gärna maten från grunden för jag uppskattar god mat och jag vill att åtminstone mina barn ska lära sig äta god mat. Men det verkar som att jag får börja steka färdiga fiskpinnar, köttbullar och falukorv för att dom kräsna barnen ska börja äta. Fast samtidigt går mina barn och deras okräsna vänner miste om god mat...
Men då pratar su med dom andra föräldrarna så vet dom att deras barn erbjuds mat, men inte vill ha. Dom dör inte av att gå ”hungriga”.

Finns det något som serveras som är ätbart? Får dom lägga upp själva eller får de en portion serverad?
Citera
2026-08-04, 18:52
Medlem
Gud vad skönt att slippa ouppfostrade ungar hemma skulle jag tänka mig.

Skulle min dotter uppvisa någon tendens som de där skulle jag skämma ögonen ur mig. Fattar inte att andra föräldrar inte skäms mer över sina ouppfostrade monster.

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Ni är nog den där märkliga familjen i grannskapet som är känd för oätlig mat och rigida måltidsregler. Förr eller senare lär även barnens vänner börja tacka nej till besöken.
Citera
2026-08-04, 19:50
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför då?
Det är ju helt rubbat att ha en uppsättning regler åt sina egna barn och ge andras barn helt andra regler.

Vissa ska inte ha barn. Regler för när man får äta...
Senast redigerad av Iwasbanned2 2026-08-04 kl. 19:52.
Citera
2026-08-04, 20:14
Medlem
Du har ingen restaurangverksamhet hemma hos dig och alltså ingen skyldighet att laga andra rätter åt andras barn bara för att de inte gillar det som din familj äter. Gillar de inte det som serveras så får de antagligen smita hem och äta alternativt vara lite småhungrig fram tills kvällsmålet hemma.
Citera
2026-08-04, 20:21
Medlem
Forevermores avatar
* Du ska självklart fortsätta med din sunda filisofi med dina barn.

* Man äter det man bjuds på om man är borta annars får man gå hungrig. Dessutom är det dålig hyfs att inte smaka när man bjuds sålänge det är helt normal mat.

* Det är inte självklart att man blir bjuden på mat när man leker med någon. När jag var liten fick man oftast gå hem när det var mat hos kompisen för då skulle familjen samlas. Det här gällde alltså inte en kompis utan det var vanligt förekommande. Eller så väntade man på rummet. Sen gick man hem och åt när det serverades mat i ens egen familj. Därmed inte sagt att det ska vara så. Man kan bjuda på mat åt kompisarna till ens barn men då får de såklart samma mat som ens egna barn. Att förutsätta något annat både som barn och förälder är ohyfsat.

* Har föräldrarna klagat? Du får väl vara tydlig med att du bjuder på mat men att det serveras samma mat till alla. Tycker föräldrarna detta är konstigt så är de ohyfsade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in