2026-08-04, 10:11
Medlem
Wyrdkins avatar
Om du har förlåtit henne och bara inte vill ha kontakt för att hon är bitter och senil är du en skitstövel.

Alla blir glömska och lite bittra vid 80+
Citera
2026-08-04, 10:16
Medlem
Håll kontakten, spendera den tid du orkar med, sen är det ju över.
Tänk på att hon inte minns denna tid och vet inte vad hon säger.
Du gör bara ditt kall som son.
Din uppväxt var gräslig, men det kunde alltid varit värre.

Varför? Du riskerar ångra det senare om du klipper banden med henne, så du gör det för din egen skull.

Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag vill.be er som inte tänker skriva något hjälpsamt att inte skriva.
Jag vet det är ett öppet forum men jag orkar inte med korkade kommentarer i detta ämne.

Jag är uppvuxen i en missbruksfamilj med alkoholiserad pappa och knarkande mamma
Dom separerade och jag fortsatte leva med min mamma.
I unga år var jag med om knark razzior i Kungsan. Växte upp i tung haschrök. Fick sitta på Fyran medans mamma dealade braj i Kungsträdgården.
Jag skulle skriva en bok om min uppväxt. Men orkar inte riktigt.
När jag blev vuxen och skaffade egna barn tog jag avstånd från min mamma efter att hon stashat 2 hockeytrunkar hasch hemma hos mig. Detta var för över 20 år sedan. Det har varit mycket med sånt här genom åren i min barndom.
Igår ringde hon mig.
Väldigt bitter att jag tagit avstånd och att jag hållit barnbarnen ifrån henne.
Hon minns ingenting om allt narkotika skit hon utsatt mig för men minns alla oförrätter jag gjort som ung.
Jag märker ju hon börjar bli senil för ibland vet hon inte vem hon talar med och nämner sina döttrar fast hon pratar med den ena.
Jag märker att det handlar om förlåtelse innan döden.
Men hur mycket ska jag tåla att höra om vad jag gjort då det är hon som brustit i sin föräldraroll som knarkare.
Vi fick stryk som barn och det vet jag hon hade med sig från sin mamma dör hon fick stryk som barn.
Jag har förlåtit min mamma för min egen skull och för att som förälder gör man sitt bästa med dom förutsättningar man har.
Men orkar jag kontakt med en senil gumma som är bitter och inte minns något av det jag säger då jag försöker försvara mig från hennes angrepp.
Vill jag verkligen ha kontakt.
Såg inte ja men det är ju din mamma.
Ja men min tid med min mamma var inte bra.
Citera
2026-08-04, 10:26
Medlem
Imponerande av din mor att bli så gammal trots hårt missbruk.. de flesta dör betydligt yngre..
Citera
2026-08-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag vill.be er som inte tänker skriva något hjälpsamt att inte skriva.
Jag vet det är ett öppet forum men jag orkar inte med korkade kommentarer i detta ämne.

Jag är uppvuxen i en missbruksfamilj med alkoholiserad pappa och knarkande mamma
Dom separerade och jag fortsatte leva med min mamma.
I unga år var jag med om knark razzior i Kungsan. Växte upp i tung haschrök. Fick sitta på Fyran medans mamma dealade braj i Kungsträdgården.
Jag skulle skriva en bok om min uppväxt. Men orkar inte riktigt.
När jag blev vuxen och skaffade egna barn tog jag avstånd från min mamma efter att hon stashat 2 hockeytrunkar hasch hemma hos mig. Detta var för över 20 år sedan. Det har varit mycket med sånt här genom åren i min barndom.
Igår ringde hon mig.
Väldigt bitter att jag tagit avstånd och att jag hållit barnbarnen ifrån henne.
Hon minns ingenting om allt narkotika skit hon utsatt mig för men minns alla oförrätter jag gjort som ung.
Jag märker ju hon börjar bli senil för ibland vet hon inte vem hon talar med och nämner sina döttrar fast hon pratar med den ena.
Jag märker att det handlar om förlåtelse innan döden.
Men hur mycket ska jag tåla att höra om vad jag gjort då det är hon som brustit i sin föräldraroll som knarkare.
Vi fick stryk som barn och det vet jag hon hade med sig från sin mamma dör hon fick stryk som barn.
Jag har förlåtit min mamma för min egen skull och för att som förälder gör man sitt bästa med dom förutsättningar man har.
Men orkar jag kontakt med en senil gumma som är bitter och inte minns något av det jag säger då jag försöker försvara mig från hennes angrepp.
Vill jag verkligen ha kontakt.
Såg inte ja men det är ju din mamma.
Ja men min tid med min mamma var inte bra.

Låter jobbigt.
Ja våra föräldrar gjorde i de flesta fall sitt bästa under de omständigheter och förutsättningar som fanns.
Men är hon 84 år gammal så har hon inte många år kvar, sen slipper du henne för alltid, förutom i dina tankar.
Kanske du ska förlika dig med att det som varit inte går att ändra på och sen förlåta henne och tänka på allt bra hon gjorde för dig istället.
Umgås med henne i den mån du orkar för sen är det försent.
Försök få perspektiv, du har egna barn, du har garanterat gjort saker som inte var till deras fördel utan för dina egna nöjens skull.
Ingen är felfri eller perfekt.
Citera
2026-08-04, 10:55
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Jag kan aldrig förstå TS uppväxt, min var fin i Danderyd. Så vem är jag att ge råd.

Men jag tänker att hon har kort tid kvar, är lite skruttig, och för TS egen skull hade jag försökt försonas och man kan bara göra det genom att se framåt, acceptera att föräldrar kan vara dumma och inte perfekta, säga förlåt fast det är hon som ska säga förlåt. Exakt detta gör dig till en stor person och henne till en liten. Det är det detta man minns efter att hon gått bort. Att få 25-30 år ångestbefriade för att man behandlade mamma bra trots att hon var ett svin känns bara bra.

Samma med barnen. De behöver ju inte se sin mormor/farmor och kan låtsas att hon aldrig funnits, men om de får ses så känns det ändå lite mer som en hel lösning.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-04 kl. 11:12.
Citera
2026-08-04, 11:05
Medlem
jakirosmothers avatar
du borde visa respekt åt din mamma genom att visa henne denna tråd
Citera
2026-08-04, 11:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
"Ikväll ska vi umgås, jag placerar dig i fåtöljen där, jag tänkte börja med att högläsa från Flashback..."
Citera
2026-08-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Nej alls inte. Men en unge på den tiden sittandes på en buss medans morsan sitter i kungsan och säljer brass och en alkofarsa? Skolan skulle satt barnavårdsnämnden på henne i ett tidigt stadium. Det var andra tider. Vi pratar barn här, inte missanpassade unga människor som avsäger sig all hjälp de kan få förutom socialbidrag som det hette på den tiden.
Fyran var ett ställe som sålde lösgodis i Stockholm på 70 talet det första faktiskt
Detta minns jag inte själv men har fått det bekräftat och berättat av annan person
Jag sitter på Fyran
En man kommer fram till mig
Frågar
Var är din mamma
Jag svarar ärligt
Hon är i kungsan och dealar braj

Jag togs snabbt bort från platsen
Han var civil snut
Citera
2026-08-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
På vilket sätt????
Citera
2026-08-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kan aldrig förstå TS uppväxt, min var fin i Danderyd. Så vem är jag att ge råd.

Men jag tänker att hon har kort tid kvar, är lite skruttig, och för TS egen skull hade jag försökt försonas och man kan bara göra det genom att se framåt, acceptera att föräldrar kan vara dumma och inte perfekta, säga förlåt fast det är hon som ska säga förlåt. Exakt detta gör dig till en stor person och henne till en liten. Det är det detta man minns efter att hon gått bort. Att få 25-30 år ångestbefriade för att man behandlade mamma bra trots att hon var ett svin känns bara bra.

Samma med barnen. De behöver ju inte se sin mormor/farmor och kan låtsas att hon aldrig funnits, men om de får ses så känns det ändå lite mer som en hel lösning.

Jag har bestämt att ha kontakt
Men skrivit till henne att vår kontakt startar nu
Den blir ny
Citera
2026-08-04, 11:17
Medlem
Citat:
"Ikväll ska vi umgås, jag placerar dig i fåtöljen där, jag tänkte börja med att högläsa från Flashback..."
Jag dööör av skratt
Citera
2026-08-04, 11:19
Medlem
Citat:

Det roliga är att jag bodde på Surbrunnsgatan
Mormor bodde i paradvåning på Saltmätargatan hade tidigare bott på Fryxellsgatan
Moster var social borgarråd i Liljeholmen stadsdelsnämnd
Så det var det som gjorde att vi åkte igenom nålsögat och inte blev omhändertagna
Jag vill snart inte outa mig för mycket
Det finns som som känner min historia väl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in