Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
KD samarbetar säkert med MP ifall KD får igenom vårdreformer som inte krockar med någon form av billigare elbilpremie.
Men vänta lite.
* MP införde en indexering av elskatten som gjorde att den höjdes varje år. KD avskaffade indexeringen.
* KD avskaffade plastpåseskatten och flygskatten. MP vill återinföra dem.
* KD vill investera i kärnkraft. MP röstade 2021 för att avveckla Ringhals och har som mål att avveckla samtliga kärnkraftsreaktorer.
* KD vill minska invandringen till Sverige. MP vill öka den.
* KD vill skärpa straffen för kriminella, medan MP står för straffrabatter.
Det finns många fler exempel. Partierna står långt ifrån varandra i flera viktiga frågor. Hur skulle de kunna samarbeta med varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Gissar på att du röstar borgligt, men ifall du försöker vara opartisk så ser du troligen att detta är möjligt.
Jag röstar på det parti eller den koalition som bäst uppfyller mina viktigaste prioriteringar: så låg skatt på arbete som möjligt, så låga skatter på bensin och el som möjligt samt så låg invandring som möjligt. Därför är Tidö det självklara valet för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nikodemous
Det bygger dock på att den rödgröna sidan blir såpass stor att S kan byta ut V emot KD och fortsatt ha majoritet. Då slipper Sossarna och C V:s krav på ministerroller.
Ta en exempel som i valet 2018
S: 100
M: 70
SD: 62
C: 31
V: 28
KD: 22
L: 20
MP: 16
Tänk om valresultatet blir något liknande i det kommande valet. Hur kan S,C,MP och KD samarbeta med endast 100+31+16+22 = 169 mandat?
Det ger inte riksdagsmajoritet.