2026-08-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Men vänta lite.

* MP införde en indexering av elskatten som gjorde att den höjdes varje år. KD avskaffade indexeringen.
* KD avskaffade plastpåseskatten och flygskatten. MP vill återinföra dem.
* KD vill investera i kärnkraft. MP röstade 2021 för att avveckla Ringhals och har som mål att avveckla samtliga kärnkraftsreaktorer.
* KD vill minska invandringen till Sverige. MP vill öka den.
* KD vill skärpa straffen för kriminella, medan MP står för straffrabatter.

Det finns många fler exempel. Partierna står långt ifrån varandra i flera viktiga frågor. Hur skulle de kunna samarbeta med varandra?

Jag röstar på det parti eller den koalition som bäst uppfyller mina viktigaste prioriteringar: så låg skatt på arbete som möjligt, så låga skatter på bensin och el som möjligt samt så låg invandring som möjligt. Därför är Tidö det självklara valet för mig.

Ta en exempel som i valet 2018
S: 100
M: 70
SD: 62
C: 31
V: 28
KD: 22
L: 20
MP: 16

Tänk om valresultatet blir något liknande i det kommande valet. Hur kan S,C,MP och KD samarbeta med endast 100+31+16+22 = 169 mandat? Det ger inte riksdagsmajoritet.

Jag tror du misstolkar mig. Ebba sa på nyheterna redan i mars-april att ifall Tidö förlorar så kan hon tänka sig att samarbeta med S i vissa sakfrågor. Hon menade på att Tidö är hennes första val, men vid en förlust så kommer hon försöka få igenom så mycket KD-politik som möjligt. Detta är alltså inte mina ord utan KD:s egna. Lägg därtill hur Maggan pratar med Ebba i jämförelse med andra borgliga partiledare. Hon krattar manegen för en minoritetsregering med KD som garant. Det betyder att S och C slipper V, och KD slår in en kil mellan S och V + att KD får igenom KD-politik trots eventuell valförlust för tidö. Det skulle gynna KD mer än att låta de rödgröna med V skulle få göra upp helt och hållet. Ifall tidö vinner så är det väl klart att KD fortsatt regerar med de andra borgliga partierna.
Citera
2026-08-04, 21:08
Medlem
Socialdemokraterna kan möjligen få 30% eller mer väljare i det politiska valet men jag fattar knappt hur Socialdemokraterna väljer bort partnern kommunisterna, jag fattar knappt sak, jag fattar vänsterns medelklass frågan vänstern ogillar rika klyftan vänstern tycker mer inkomster till fattiga vänstern ogillar större folkmängd vänstern vill visa Svenskarna vart skåpet ska stå.
Citera
2026-08-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag tror du misstolkar mig. Ebba sa på nyheterna redan i mars-april att ifall Tidö förlorar så kan hon tänka sig att samarbeta med S i vissa sakfrågor.

Ja, det resonemanget är rimligt när det gäller S och KD. Men varför tar du hela tiden med MP i ekvationen? MP står numera långt ifrån både S och KD. MP är ett extremistiskt parti. Du svarande inte vad händer om partierna får fördelning som efter valet 2018 som S+KD+C+MP får under 179.

Vissa verkar verkligen ha glömt vilken skada MP har orsakat Sverige. Jag har aldrig förstått hur ett så extremt parti, som vill straffbeskatta grundläggande energibehov som el och bensin, kan beskrivas som ett mittenparti. MP är inte ett parti i mitten.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-04 kl. 21:29.
Citera
2026-08-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
vänstern ogillar större folkmängd

Vänstern gillar en större befolkning så länge majoriteten röstar på vänstern.
Citera
2026-08-04, 22:13
Medlem
Citat:
Vänstern gillar en större befolkning så länge majoriteten röstar på vänstern.

Majoriteten röstar på högern.
Citera
2026-08-04, 22:35
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis gör de det I 40 dagar
Citera
2026-08-05, 06:53
Medlem
Citat:
Ja, det resonemanget är rimligt när det gäller S och KD. Men varför tar du hela tiden med MP i ekvationen? MP står numera långt ifrån både S och KD. MP är ett extremistiskt parti. Du svarande inte vad händer om partierna får fördelning som efter valet 2018 som S+KD+C+MP får under 179.

Vissa verkar verkligen ha glömt vilken skada MP har orsakat Sverige. Jag har aldrig förstått hur ett så extremt parti, som vill straffbeskatta grundläggande energibehov som el och bensin, kan beskrivas som ett mittenparti. MP är inte ett parti i mitten.

Varför jag tar med MP är pga att det troligen inte är rimligt att S+C med hjälp av KD skulle få över 50% av rösterna. Men givetvis, blir det ett kanonval så Varför inte. Men just nu är V den största huvudvärken för S då de kräver ministerposter, därav varför jag tror att de gladeligen slänger V under bussen till förmån för KD. Mycket pekar på detta just nu då Maggan väljer att inte gå ut med ett färdigt regeringsalternativ samt de flörter som både Maggan och Ebba ger varandra. Det hade nämligen gynnat båda två ifall de rödgröna vinner, det är min poäng.
Citera
2026-08-05, 07:21
Medlem
Citat:
Men just nu är V den största huvudvärken för S då de kräver ministerposter

Nu när S har svängt i många frågor – som stramare invandring, kärnkraft, lägre bränslepriser och skärpta straff för kriminella – skulle MP:s krav för ministerposter garanterat bli ännu en huvudvärk att lösa. Men det är S som bär ansvaret för detta, eftersom de under åren 2014–2022 gav MP alldeles för mycket inflytande för att bara vara ett 4–5-procentsparti. Nu slår det tillbaka mot dem själva.
Citera
2026-08-05, 11:47
Medlem
Citat:
Nu när S har svängt i många frågor – som stramare invandring, kärnkraft, lägre bränslepriser och skärpta straff för kriminella – skulle MP:s krav för ministerposter garanterat bli ännu en huvudvärk att lösa. Men det är S som bär ansvaret för detta, eftersom de under åren 2014–2022 gav MP alldeles för mycket inflytande för att bara vara ett 4–5-procentsparti. Nu slår det tillbaka mot dem själva.

Möjligt, men nu handlade tråden främst om att en röst på det rödgröna blocket inte per automatik skall förväntas att vänsterpartiet får vara med i leken, vilket isf kommer bli en shitstorm av rang. Mina popcorn är framtagna iaf 😄
Citera
2026-08-05, 13:22
Medlem
Citat:
enligt vad?
Citera
2026-08-05, 14:04
Medlem
Citat:
Möjligt, men nu handlade tråden främst om att en röst på det rödgröna blocket inte per automatik skall förväntas att vänsterpartiet får vara med i leken, vilket isf kommer bli en shitstorm av rang. Mina popcorn är framtagna iaf 😄

Precis. Det viktigaste i din ekvation tror jag är att C är större än V. Det är det absoluta minimikravet för att en S+C+KD-koalition ska ha en chans att bygga något utan partier i ytterkanterna.
Citera
2026-08-05, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
enligt vad?

Tidö + SD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto