2026-08-04, 15:55
Medlem
Mullrets avatar
[quote=pn222jw|95591178]
Det är 40 dagar kvar, take it easy. Och kom ihåg opinionsundersökningarna... exempelvis innan Brexit var det skyhög ledning för "remain". Dom är en del av massmedierna.
[/QUOTE

Bästa taktik är att inte rösta på L utan lägga sin röst på andra Tidöpartier.

Får L 0% och L sympatisörer röstar blått. Plus M och SD seglar upp sä löser det sig nog.
Senast redigerad av Mullret 2026-08-04 kl. 16:48.
Citera
2026-08-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Fast det är inte KD:s ideologi du pratar om. Det är tillagda grejer för att passa in i mallen för högersidan. Det jag menar på är ett helt nytt mittenblock som varken definierar höger/vänster-politik eftersom V, SD och M inte igår. Detta gör att de olika politiska partierna får mer svängrum då skatterna är odefinierade. Detta skulle tex få KD att kunna få igenom mer av sin politik än under M:s styre då högerns sidan genomsyras av skattesänkningar, något som tex för det mindre möjligt för KD att stärka vården. Vården ligger nämligen också under KD:s bord, vilket vi knappt dett röken av de sista åren. Troligen för att annan politik fått gå före KD:s kärnpolitik. Sänkt drivmedelskatt ligger med största sannolikhet inte högre på KD:s lista än en rejäl satsning på vården, men då hade ju SD att ta i beaktning.

Ser vi till S så verkar de ju mer eller mindre gå med på vad dom helst, sålänge de får vara med å bestämma. Det såg vi senast när S sålde ut sig själva för att få till ett samarbete med C, vilket vi troligen kommer se en repris på ifall S får möjligheten till ett samarbete med KD.
Fast lycka till S med att försöka blidka C+Kd+Mp i ett regeringssamarbete.
Citera
2026-08-04, 16:12
Medlem
Citat:
Fast det är inte KD:s ideologi du pratar om.

Det är inte mina ord. Det är KD själva som officiellt har sagt att de inte vill samarbeta med MP.

Citat:
Det jag menar på är ett helt nytt mittenblock som varken definierar höger/vänster-politik eftersom V, SD och M inte igår.

Det är inte M, KD och V som har skapat uppdelningen mellan höger och vänster. Det är politiken i sig som gör det.

Sverige har mycket höga skatter på arbete, bland de högsta i världen. De partier som vill sänka dessa orimligt höga skatter betraktas som höger. Andra partier accepterar inte detta, utan anser att skatten på arbete bör höjas ytterligare. De betraktas som vänster.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bästa taktik är att inte rösta på L utan lägga sin röst på andra Tidöpartier.

Får L 0% och L sympatisörer röstar blått. Plus M och SD seglar upp sä löser det aig nog.

Det skulle vara strategiskt att göra. Vaska L, maximera röster på M, SD, KD.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-04 kl. 16:16.
Citera
2026-08-04, 16:14
Medlem
Mp och Kd i samma regeringen känns inte realistiskt på något sätt. Möjligen kan man tänka sig S + C + Kd men det känns ändå långsökt. Räcker inte som regeringsunderlag.
Citera
2026-08-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Mp och Kd i samma regeringen känns inte realistiskt på något sätt. Möjligen kan man tänka sig S + C + Kd men det känns ändå långsökt. Räcker inte som regeringsunderlag.

Ja, S, C och KD är en betydligt mer homogen konstellation med färre inbyggda konflikter än om MP också skulle ingå. Vissa glömmer att MP och V är lika långtgående i flera frågor, exempelvis invandring, straffrabatter och skatter.
Citera
2026-08-04, 16:31
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Sätter KD sig i samma båt som MP, hoppas jag KD åker i nästa val. Det hade varit ett otroligt svek.

Tror dock inte på detta en sekund. Låt vänstern bilda regering, vinner inte högerblocket valet därpå -så är Sverige inte värt att rädda.
Citera
2026-08-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Sätter KD sig i samma båt som MP, hoppas jag KD åker i nästa val. Det hade varit ett otroligt svek.

100% rätt
Citera
2026-08-04, 18:04
Medlem
Egentligen är ju MP-S-C-KD det mest realistiskt alternativet med tanke på att V kräver att sitta i regering och C vägrar låta det ske. Är V eller C mest sannolika att ge efter? Jag kan inte se att någon gör det.

Så jävla surt att S och SD inte kan bilda regering. Vore det bästa för Sverige.
Citera
2026-08-04, 18:50
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Så jävla surt att S och SD inte kan bilda regering. Vore det bästa för Sverige.

Varför ska två totala motsatspartier bilda regering? Håller du inte med SD om att Magga Haggan är en landsförrädare?
Citera
2026-08-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast lycka till S med att försöka blidka C+Kd+Mp i ett regeringssamarbete.

Jag säger rent objektivt bara. Inte för att jag uppskattar utvecklingen, men att det finns saker som pekar i denna riktningen. Det skall iaf inte uteslutas, även om traditionella blocken troligen har större möjligheter. Vi får se.
Citera
2026-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det är inte mina ord. Det är KD själva som officiellt har sagt att de inte vill samarbeta med MP.

Det är inte M, KD och V som har skapat uppdelningen mellan höger och vänster. Det är politiken i sig som gör det.

Sverige har mycket höga skatter på arbete, bland de högsta i världen. De partier som vill sänka dessa orimligt höga skatter betraktas som höger. Andra partier accepterar inte detta, utan anser att skatten på arbete bör höjas ytterligare. De betraktas som vänster.

Det skulle vara strategiskt att göra. Vaska L, maximera röster på M, SD, KD.

Du letar efter argument för att skjuta ned de påståenden jag menar finns möjlighet för ett samarbete mellan dessa parter. Jag är inte förespråkare för det, men rent ideologiskt så funkar det eftersom V isf skulle vara utanför bilden. Gissar på att du röstar borgligt, men ifall du försöker vara opartisk så ser du troligen att detta är möjligt. KD samarbetar säkert med MP ifall KD får igenom vårdreformer som inte krockar med någon form av billigare elbilpremie. Det finns liksom inget som krockar mellan dessa ideologier, snarare ekonomiska spärrar. Eftersom varken M eller V skulle vara med i ett sådant samarbete samtidigt som S gör allt för att få med ett borgligtmellanblock, så ser det ut som en realistiskt alternativ. Det bygger dock på att den rödgröna sidan blir såpass stor att S kan byta ut V emot KD och fortsatt ha majoritet. Då slipper Sossarna och C V:s krav på ministerroller.
Citera
2026-08-04, 19:23
Medlem
Citat:
Jag säger rent objektivt bara. Inte för att jag uppskattar utvecklingen, men att det finns saker som pekar i denna riktningen. Det skall iaf inte uteslutas, även om traditionella blocken troligen har större möjligheter. Vi får se.
Jag säger inte emot dig. Gissar bara att det kommer bli en shitshow.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in