2026-08-04, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
KD samarbetar säkert med MP ifall KD får igenom vårdreformer som inte krockar med någon form av billigare elbilpremie.

Men vänta lite.

* MP införde en indexering av elskatten som gjorde att den höjdes varje år. KD avskaffade indexeringen.
* KD avskaffade plastpåseskatten och flygskatten. MP vill återinföra dem.
* KD vill investera i kärnkraft. MP röstade 2021 för att avveckla Ringhals och har som mål att avveckla samtliga kärnkraftsreaktorer.
* KD vill minska invandringen till Sverige. MP vill öka den.
* KD vill skärpa straffen för kriminella, medan MP står för straffrabatter.

Det finns många fler exempel. Partierna står långt ifrån varandra i flera viktiga frågor. Hur skulle de kunna samarbeta med varandra?

Citat:
Gissar på att du röstar borgligt, men ifall du försöker vara opartisk så ser du troligen att detta är möjligt.

Jag röstar på det parti eller den koalition som bäst uppfyller mina viktigaste prioriteringar: så låg skatt på arbete som möjligt, så låga skatter på bensin och el som möjligt samt så låg invandring som möjligt. Därför är Tidö det självklara valet för mig.

Citat:
Det bygger dock på att den rödgröna sidan blir såpass stor att S kan byta ut V emot KD och fortsatt ha majoritet. Då slipper Sossarna och C V:s krav på ministerroller.

Ta en exempel som i valet 2018
S: 100
M: 70
SD: 62
C: 31
V: 28
KD: 22
L: 20
MP: 16

Tänk om valresultatet blir något liknande i det kommande valet. Hur kan S,C,MP och KD samarbeta med endast 100+31+16+22 = 169 mandat? Det ger inte riksdagsmajoritet.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-04 kl. 19:57.
Citera
2026-08-04, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför ska två totala motsatspartier bilda regering? Håller du inte med SD om att Magga Haggan är en landsförrädare?
Eftersom båda partier representerar arbetare i grunden. Jo jag håller med om det, men det är även Ulf Kristersson.
Citera
2026-08-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Så jävla surt att S och SD inte kan bilda regering. Vore det bästa för Sverige.

Vänta lite, det finns en brist i resonemanget.

Många väljare lämnade S för SD eftersom de ogillade Socialdemokraternas politik. S har länge beskattat löntagarna hårt för att finansiera generösa bidragssystem till illegala invandrare, även för personer utan rätt att vistas i landet. Detta står långt ifrån SD:s politik.

S röstade 2021 för att avveckla Ringhals, medan SD motsatte sig det. S höll bensinskatten på en mycket hög nivå, vilket drabbade folk som är beroende av bilen för att ta sig till arbetet. SD har i stället drivit frågan om betydligt lägre bensinpriser, omkring 15 kronor litern. S vill rösta nej till att avskaffa mängdrabatten och vill återinföra straffrabatter för grovt kriminella. SD motsätter sig en sådan politik, som ger rabatter till personer som begår allvarliga brott. S avvecklade Ringhals i 2021, medan SD vill återinvestera i kärnkraften och återstarta Ringhals.

Det finns många fler exempel. Hur skulle SD kunna samarbeta med ett parti som i så många viktiga frågor står diametralt motsatt? Det går helt enkelt inte ihop.
Senast redigerad av liapunov13 2026-08-04 kl. 20:05.
Citera
2026-08-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Vänta lite, det finns en brist i resonemanget.

Många väljare lämnade S för SD eftersom de ogillade Socialdemokraternas politik. S har länge beskattat löntagarna hårt för att finansiera generösa bidragssystem till illegala invandrare, även för personer utan rätt att vistas i landet. Detta står långt ifrån SD:s politik.

S röstade 2021 för att avveckla Ringhals, medan SD motsatte sig det. S höll bensinskatten på en mycket hög nivå, vilket drabbade folk som är beroende av bilen för att ta sig till arbetet. SD har i stället drivit frågan om betydligt lägre bensinpriser, omkring 15 kronor litern. S vill rösta nej till mängdrabatt och vill införa straffrabatter till grova kriminella. SD är emot sådan politik som ger rabatter till grova kriminella.

Det finns många fler exempel. Hur skulle SD kunna samarbeta med ett parti som i så många viktiga frågor står diametralt motsatt? Det går helt enkelt inte ihop.
Sedan när SD kom in i riksdagen (och inför det valet) har S gått till vänster och SD till höger tidigare var dom mer "lika".
Citera
2026-08-04, 20:08
Medlem
Citat:
Jo jag håller med om det, men det är även Ulf Kristersson.

Lars Ohly kallade år 2007 Jimmie Åkesson för ”quisling” och landsförrädare.
Inga överraskningar.
Citera
2026-08-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Sedan när SD kom in i riksdagen (och inför det valet) har S gått till vänster och SD till höger tidigare var dom mer "lika".

Jag förstår verkligen inte det resonemanget. Så länge jag kan minnas och har förstått politik har S stått för kärnkraftsavveckling och en generös, kravlös massinvandring, finansierad genom mycket höga skatter på svenska löntagare. SD har alltid stått för motsatsen.
Citera
2026-08-04, 20:20
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Eftersom båda partier representerar arbetare i grunden. Jo jag håller med om det, men det är även Ulf Kristersson.

Du vet att många "arbetare" gick från S till M under Reinfeldt?
Citera
2026-08-04, 20:21
Medlem
Citat:
Jag förstår verkligen inte det resonemanget. Så länge jag kan minnas och har förstått politik har S stått för kärnkraftsavveckling och en generös, kravlös massinvandring, finansierad genom mycket höga skatter på svenska löntagare. SD har alltid stått för motsatsen.
Tittar du historiskt så fanns inte kärnkraftsfrågan utan togs upp av MP som drivit frågan.
Invandring var man (framförallt LO) innan ca 2000 emot.
Högre skatter har blivit efter invandringen då man behövde till skola och välfärd (dölja att man "slösat" på invandrare som kostat vilket man inte kunnat säga) utan att se varför behovet uppstått.
Tidiga SD, innan Jimmie hade i princip endast invandring som fråga med Jimmie började man bredda sig dock men störst fokus på invandring och konsekvenserna.
Citera
2026-08-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du vet att många "arbetare" gick från S till M under Reinfeldt?

Ja, vanliga arbetare som inte hade råd att betala Socialdemokraternas fastighetsskatt på sina gamla hus. Sedan fick de en rejäl löneökning genom Moderaternas jobbskatteavdrag. Sådana arbetare gick från S till M.
Citera
2026-08-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tittar du historiskt så fanns inte kärnkraftsfrågan utan togs upp av MP som drivit frågan.

Jag är gammal nog att minnas diskussionerna om kärnkraft på 90-talet. S ville alltid stänga reaktorer, medan SD ville behålla dem. S ändrade egentligen inte sin linje förrän 2024, när de insåg att de förlorade för många väljare till Tidöpartierna.

Källa: https://www.gp.se/politik/s-svanger-om-karnkraften-oppnar-for-statlig-finansiering.22c3c860-f5ed-47c2-ad5d-d549883aa8ec
Citera
2026-08-04, 20:40
Medlem
Citat:
Jag är gammal nog att minnas diskussionerna om kärnkraft på 90-talet. S ville alltid stänga reaktorer, medan SD ville behålla dem. S ändrade egentligen inte sin linje förrän 2024, när de insåg att de förlorade för många väljare till Tidöpartierna.

Källa: https://www.gp.se/politik/s-svanger-om-karnkraften-oppnar-for-statlig-finansiering.22c3c860-f5ed-47c2-ad5d-d549883aa8ec
Visst vid valet om kärnkraft men man drev inte att det skulle avvecklas det var en mindre del i S som tyckte så men i stort icke fråga utan drevs aktivt av MP samt att media tog upp gamla löftet/valet annars hade det rullat på.
Citera
2026-08-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag säger inte emot dig. Gissar bara att det kommer bli en shitshow.

Det är det väl alltid inom politikens sfär 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in