Citat:
Ursprungligen postat av
Boira
Folk tycker alltid att deras gamla favoriter smakar sämre. Du har blivit äldre och allt i livet är gråare.
Det är det som har hänt. Chokladen smakar likadant som alltid.
Dajm är lika god som förr men kan ju vara det finns något i som väcker döda smaklökar?
Fast du har absolut rätt, smaken ändras över tid pga degenerering av smaklökar och luktsinne och ju mer kaffe och annat skit vi häller i oss desto sämre blir det, skulle gissa starka kryddor ger smaklökarna stryk?
Vem känner något barn som gillar 80-90% kakao? Helt plötsligt en dag så är det något många gillar.
Fast fan vet om det är gott men ibland är den kraftigare kakaosmaken något jag kan få sug efter även om det såklart är sockret som får oss att älska choklad.
Finns 96% kakao i choklad i Tyskland, då snackar vi bittert men trots det så bara måste jag köpa emellanåt.
Citat:
Ursprungligen postat av
jultomtenbrannupp
Alla som blir äldre klagar på att mat och godis smakar sämre än förr. Vad är mer troligt, att smaksinnet ändras med åren eller att all mat ständigt nya, sämre recept?
Det ena utesluter inte det andra, en gång i tiden gjordes saker utifrån råvaror idag är mycket kemikalier och smakämnen istället.
Känner du någon som ställer sig och gör egen vaniljsås fr grunden eller är det färdigmat som gäller?
Saker ändras, vanor ändras, ta tex den frukt du köper på Ica, det finns i stort sett inget där som smakar som det gör där dessa produkter växer i sin naturliga miljö, inklusive tomater, gurka, isbergssallad som odlas här hemma under en kort säsong.
Människan i gemen har inte någon uppfattning om naturliga smaker pga att allt är industriellt odlat, precis som med grisar, ju snabbare en frukt växer det mer pengar finns det att tjäna.
Inte troligt holländarna gräver ner miljarder i sina växthus fabriker för att ge oss det allra bästa, jag tror dom vill tjäna pengar samtidigt som dom försöker hålla en acceptabel standard.
Åk till USA och köp ett av dom där äpplena som är stora som fotbollar, ring mig om du känner någon smak.