2026-08-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Cloetta är dock sunkigt och minst kakaohalt av alla väl? Var väl de som hamnade i blåsväder förut gällande smutsolja i sina produkter? Nu tror jag å andra sidan inte att Marabou skulle vara annorlunda.
Jaja, men jag råkar vara aktieägare i bolaget.

Citat:
Detta handlar dock inte om kilopriset utan att produkten har minskat rejält i storlek/vikt. Även om man har noll koll på priser och storlekar/vikter så är det mer eller mindre omöjligt att inte märka att något minskat från 200 till 160 gram. Rutorna är ju betydligt mindre nu. Vore en sak om det vore typ 190 eller kanske 180... men 160 liksom. Det är nästan halvvägs ner till den tidigare mindre storleken på 100 gram.
Men snälla, titta på vad saker kostar per kilo, glöm styckpris.
Citera
2026-08-04, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men snälla, titta på vad saker kostar per kilo, glöm styckpris.

Varför ska jag glömma det? Det första en "ovetande" person märker är ju just storleken. Går inte att missa, även om man inte kollar kilopriset.
Citera
2026-08-04, 01:29
Medlem
Citat:
Varför ska jag glömma det? Det första en "ovetande" person märker är ju just storleken. Går inte att missa, även om man inte kollar kilopriset.
Om Marabou inte ser att lönsamheten minskar när de minskar storleken och eventuellt försämrar smaken, så kommer de såklart att fortsätta.

Och jag är inte säker på att alla inser hur mycket mindre choklad de plötsligt får. Därför fiffigt att titta på kilopriset när man är i mataffären. Och innehållsförteckningen om man vill se kakaoinnehåll och liknande, men sådana saker kan vara svårare att hålla i minnet.
Citera
2026-08-04, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför kan inte svenska Cloetta börja med chokladkakor? 2-3 sorter i alla fall.

Att de gör så beror på att de kan, många av deras kunder har noll koll på kilopris, trots att det står på hylletiketten.

Cloetta har ju chokladkakor som plopp å center å de smakar äckligt billigt.

Bara socker och palmolja.
De gjorde också billiga chokladkakor innan å de va inge vidare alls.

var nån gång på 90 talet plopp och center iallafall gick att äta sen blev de snålare och gjorde den plötsligt sämre antagligen för att kompensera det dumpade låga kilopriset i lösvikten som helt enkelt fortfarande är för lågt för chokladen för att kunna tillverka riktiga grejer.
Vet inte om det var då de satte in palmolja eller om de bytte kakaosmör mot mer socker men nåt hände och det märkte man.

Nordchoklad hade ganska schysst lösgodis i början men cloetta köpte upp dom och det var nångång däremellan nordchoklads lösgodis verkligen blev vidrigt.

Fazer är fortfarande inge toppkvalitet men jämfört mot marabou och cloetta är de rena drömmen för vanlig konsumentchoklad.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-08-04 kl. 06:01.
Citera
2026-08-04, 07:18
Medlem
Kommer ihåg när Marabou hade 250g kakor.

Började äta Eko och/eller Fairtrade choklad på 90-talet. Sen blev det omöjligt att äta Marabou.

Ritter var rätt hyfsat.

Har missbrukat choklad i hela mitt liv, och har nyligen måst sluta för kroppen tål inte kakao längre.
Citera
2026-08-04, 08:11
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formiga
Kommer ihåg när Marabou hade 250g kakor.

Började äta Eko och/eller Fairtrade choklad på 90-talet. Sen blev det omöjligt att äta Marabou.

Ritter var rätt hyfsat.

Har missbrukat choklad i hela mitt liv, och har nyligen måst sluta för kroppen tål inte kakao längre.

Beklagar och eller grattis, beroende på hur du ser det. Tål det inte heller längre, känns mest som en lättnad.
Citera
2026-08-04, 08:59
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Alla som blir äldre klagar på att mat och godis smakar sämre än förr. Vad är mer troligt, att smaksinnet ändras med åren eller att all mat ständigt nya, sämre recept?
Citera
2026-08-04, 09:22
Medlem
Det är det kinesiska majset & slovenska ärt protein som får det smaka cykeldäck, pröva smält så ser ni att det klumpar sig & rör på sig, det är syntetisk herz konduktion, så att satelliterna ser energi flödet i chakrat.
Citera
2026-08-04, 09:32
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag håller med TS, har ätit denna chocklad sen fan var ung pojk och något har hänt.
Betydligt mindre chokladsmak och blir snabbt en söt sörja i munnen.
Inte så att Marabou varit något annat än socker och fett med chokladsmak någonsin men smaken och upplevelsen har förändrats.
Det till trots verkar den fortfarande vara favoriten för många. Varje gång ICA har ta 2 betala för 3 är det denna som riskerar ta slut fortast.
Då kan man fundera på hur äckliga alla dessa nyheter är.
Hade varit bättre dom hållt sig till det dom var suveräna på och förfinat de produkterna istället för att försöka införa nyheter för de sk marknadsandelarna men nu ägs Marabou av ett stort internationellt företag så då är tillverkningskostnader och råvaror det första stället man rotar för att öka vinsten och steg två är att pumpa ut nyheter i hopp om att kunna locka fler kunder.
Idag räcker det att något har socker i sig för att sälja.
Citera
2026-08-04, 09:41
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Folk tycker alltid att deras gamla favoriter smakar sämre. Du har blivit äldre och allt i livet är gråare.
Det är det som har hänt. Chokladen smakar likadant som alltid.
Dajm är lika god som förr men kan ju vara det finns något i som väcker döda smaklökar?
Fast du har absolut rätt, smaken ändras över tid pga degenerering av smaklökar och luktsinne och ju mer kaffe och annat skit vi häller i oss desto sämre blir det, skulle gissa starka kryddor ger smaklökarna stryk?
Vem känner något barn som gillar 80-90% kakao? Helt plötsligt en dag så är det något många gillar.
Fast fan vet om det är gott men ibland är den kraftigare kakaosmaken något jag kan få sug efter även om det såklart är sockret som får oss att älska choklad.
Finns 96% kakao i choklad i Tyskland, då snackar vi bittert men trots det så bara måste jag köpa emellanåt.

Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Alla som blir äldre klagar på att mat och godis smakar sämre än förr. Vad är mer troligt, att smaksinnet ändras med åren eller att all mat ständigt nya, sämre recept?
Det ena utesluter inte det andra, en gång i tiden gjordes saker utifrån råvaror idag är mycket kemikalier och smakämnen istället.
Känner du någon som ställer sig och gör egen vaniljsås fr grunden eller är det färdigmat som gäller?
Saker ändras, vanor ändras, ta tex den frukt du köper på Ica, det finns i stort sett inget där som smakar som det gör där dessa produkter växer i sin naturliga miljö, inklusive tomater, gurka, isbergssallad som odlas här hemma under en kort säsong.
Människan i gemen har inte någon uppfattning om naturliga smaker pga att allt är industriellt odlat, precis som med grisar, ju snabbare en frukt växer det mer pengar finns det att tjäna.
Inte troligt holländarna gräver ner miljarder i sina växthus fabriker för att ge oss det allra bästa, jag tror dom vill tjäna pengar samtidigt som dom försöker hålla en acceptabel standard.
Åk till USA och köp ett av dom där äpplena som är stora som fotbollar, ring mig om du känner någon smak.
Senast redigerad av LKKINGEN 2026-08-04 kl. 09:50.
Citera
2026-08-04, 11:36
Medlem
Kan vara att råvarorna är ännu sämre. Då är receptet ändå samma.

Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------
Citera
2026-08-04, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp

Maten har blivit sämre kvalite. Sen kan det ju ändå vara som du skriver. Men skillnad i recept sker hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in