2026-08-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
---

Är receptet ändrat i Marabou choklad ??
Speciellt Marabou Schweizernöt.
Tycker den smakar annorlunda nu.
Den är inte lika god längre och jag har käkat den i typ 50 år....

MagI
--------------------

Sjukt, jag tänkte själv på detta här omdagen.
Tror definitivt att den justerad på något sätt.
Chokladen man åt för 10-20 år sedan smakade helt klart bättre.
Citera
2026-08-03, 19:34
Medlem
Bajsmoderatorers avatar
Greedflation och krympflation.
Citera
2026-08-03, 21:42
Medlem
Det har varit min bestämda uppfattning nu också ett tag. Har funderat på om det är inbillning eller inte? Eller har jag bara tröttnat på den?
Citera
2026-08-03, 21:57
Medlem
Marabou är väl bara en i raden av uppköpta trademarks , som man sen har stoppat skit ner i förpackningen .
Citera
2026-08-03, 22:50
Medlem
KillPus avatar
Skiten bör bojkottas. Bedriver verksamhet i Mordor. Giftig skit. Inte konstigt att den är billigast av liknande chokladprodukter. Man får cancer av det.
Citera
2026-08-03, 22:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag tycker också den blivit sämre.
Citera
2026-08-03, 23:03
Medlem
Placebo, köpte en idag och smakar exakt likadant som den alltid gjort.

Den var alltid extremt söt och sliskig.
Citera
2026-08-03, 23:23
Medlem
Swe1227s avatar
Men självklart. Det är ju mondelez som är ägare och drar ner på allt. Alladinasken är väl ett bra exempel. Den smakar skit och kemiskt avfall men tyvärr köper folk ändå av gammal vana.

Kommer någon kring julafton med en ask alladin eller paradis så kommer jag mota dem vid dörren. Asken kommer helt enkelt inte in i huset.
Senast redigerad av Swe1227 2026-08-03 kl. 23:34.
Citera
2026-08-03, 23:52
Medlem
Samma tanke slog mig igår med. Mycket mindre smak.
Citera
2026-08-04, 00:35
Medlem
Vem bryr sig, jag började totalt bojkotta dem sedan de krympte kakan från 200 till 160 gram. Krympflation provocerar mig mycket mer än prishöjningar. I det här fallet skedde både och, vilket inte gör saken bättre direkt.

Annars är jag ytterst skeptisk till dessa vanligt förekommande påståenden: "de har ändrat receptet bara för att jag tycker det smakar annorlunda". Visst det är inte omöjligt, men är inte heller omöjligt att din smak har förändrats. Saker jag ogillade som barn gillar jag starkt nu till exempel, och detta är inte en liten skillnad precis.
Citera
2026-08-04, 00:54
Medlem
Varför kan inte svenska Cloetta börja med chokladkakor? 2-3 sorter i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vem bryr sig, jag började totalt bojkotta dem sedan de krympte kakan från 200 till 160 gram. Krympflation provocerar mig mycket mer än prishöjningar.
Att de gör så beror på att de kan, många av deras kunder har noll koll på kilopris, trots att det står på hylletiketten.
Citera
2026-08-04, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Varför kan inte svenska Cloetta börja med chokladkakor? 2-3 sorter i alla fall.

Cloetta är dock sunkigt och minst kakaohalt av alla väl? Var väl de som hamnade i blåsväder förut gällande smutsolja i sina produkter? Nu tror jag å andra sidan inte att Marabou skulle vara annorlunda.

Citat:
Att de gör så beror på att de kan, många av deras kunder har noll koll på kilopris, trots att det står på hylletiketten.

Detta handlar dock inte om kilopriset utan att produkten har minskat rejält i storlek/vikt. Även om man har noll koll på priser och storlekar/vikter så är det mer eller mindre omöjligt att inte märka att något minskat från 200 till 160 gram. Rutorna är ju betydligt mindre nu. Vore en sak om det vore typ 190 eller kanske 180... men 160 liksom. Det är nästan halvvägs ner till den tidigare mindre storleken på 100 gram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in