2026-08-01, 17:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.

Det är inte bajs om du fortfarande kan spola i toaletten utan att det trycker upp i golvbrunnen. Däremot är det rostfläckar, tvål, hår och hudrester. Det luktar inte heller gott.

Införskaffa en billig rensfjäder och skjut in i vattenlåset så är problemet löst med en kvarts arbetsinsats.
Citera
2026-08-01, 17:19
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Givetvis måste du från tid till annan rensa i din egen golvbrunn. Det är ditt skit, och det åligger dig som hyresgäst att hålla kanalen öppen. Jag misstänker dock att du aldrig någonsin har gjort det?

/AI

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Och varför i helskotta skulle hyresvärden rensa ditt äckliga avlopp?

Om man har ett modernare i plast ja. Att man är skyldig att ta loss och rengöra vattenlåset. Ett sådant har inte jag, mitt är typ i järn/betong.

När jag får stopp får jag ringa fastighetsförvaltaren. Han brukar komma med diverse slangar som han kopplar in på blandaren och kör in i avloppet. En gång räckte inte ens det utan då fick spolbilen komma.
Citera
2026-08-01, 17:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Man ringer "Spolpågarna" eller vad de heter lokalt på orten så fixar de spolning, kommer på bara någon dag.

Eller en VVS-firma vilken som helst, fixar detta på 5 minuter, kostar 1000-lapp eftersom det tar 1 timme att komma.

Man kan chansa och köpa en avloppsrensare, ett snurrbart rör som man stoppar ner, finns kanske på Clas Ohlsson eller liknande.

Jag får bajsdoft i min dusch när vattenlåset torkar ut, för duschavloppet är kopplat till toan 5 meter bort och stank går 5 meter. Så gäller att alltid ha vatten i duschen för mig.

Vattenskador är det värsta som finns i ett hus så man måste göra detta omedelbart.

Finns annan tråd på FB med någon som fick stopp i duschen och vattenskadade lägenheten och fick betala 225.000 kr och försäkringen gällde inte.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-01 kl. 17:26.
Citera
2026-08-01, 17:26
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Orensat vattenlås. Bara att gräva och spola tills det skinner. Hittade själv en gammal 5-öring med V Gurras monogram när jag rensade vattenlåset i min förra lägenhet från 30-talet.
Citera
2026-08-01, 18:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade. Så det låter osannolikt.
Bara att öppna upp och gräva med handen/armen.
Tvärtom skulle påstå att det är rätt vanligt att toalett och dusch delar avlopp, varenda bostad jag haft har fungerat på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Och varför i helskotta skulle hyresvärden rensa ditt äckliga avlopp?
Det hör till hyresvärdens ansvar att rensa det som inte hyresgästen lätt kan komma åt.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är inte bajs om du fortfarande kan spola i toaletten utan att det trycker upp i golvbrunnen. Däremot är det rostfläckar, tvål, hår och hudrester. Det luktar inte heller gott.
Bakteriebeläggningar, räcker med typ vatten för det ska växa till, tvål hud hår behövs inte

Citat:

använd absolut inte kaustiksoda, det är det absolut mest korkade alternativet i din situation det är frätande och giftigt så häller du det i avloppet så kan det sluta med att fastighetsskötaren får det över sig...

Däremot skulle du kunna testa o ta av duschhandtaget och gå på med duschslangen, det kan vara grymt effektivt om man kommer åt stoppet, är det gammel gjutgjärnsbrunn så kan det finnas en rensplugg du kan skruva loss och komma åt rören efter vattenlåset, spola inte bort packningen som sitter mellan slangen och duschhandtaget.
Citera
2026-08-01, 18:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
kan väl inte vara så i vanliga gamla lägenheter?
Jodå, själv hade jag en etta på bottenvåningen o fick hela husets avlopp ut i min dusch. Fick över 30 lax i ersättning..sjukt dåligt system
Citera
2026-08-01, 18:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag får bajsdoft i min dusch när vattenlåset torkar ut, för duschavloppet är kopplat till toan 5 meter bort och stank går 5 meter. Så gäller att alltid ha vatten i duschen för mig.
finns olika knep för att slippa sånt om lägenheten står oanvänd ett tag, är nog inte poppis nuförtiden men bla matolja har jag sett användas, kanske räcker med en plastpåse över så luften inte kan cirkulera.
Citera
2026-08-01, 18:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
finns olika knep för att slippa sånt om lägenheten står oanvänd ett tag, är nog inte poppis nuförtiden men bla matolja har jag sett användas, kanske räcker med en plastpåse över så luften inte kan cirkulera.
Olja dunstar ju inte bort som vatten, på ca 4 veckor kan en golvbrunns vattenlås torka ut och det stinker rejält doften kommer lite i taget. Vet inte om det var detta TS råkat ut för, inte säkert.
Citera
2026-08-01, 18:57
Medlem
Citat:

Det är helt normalt att det ser ut och luktar så om man väntar tillräckligt länge med att rensa.
Citera
2026-08-01, 19:03
Medlem
Rensa så mycket det går manuellt och häll sedan i en rejäl klunk med Klorin eller liknande och låt det stå över natten. Ev behöver man göra om detta ett par gånger.
Citera
2026-08-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade. Så det låter osannolikt.
Bara att öppna upp och gräva med handen/armen.

Hur många rör för vatten tror du att det finns i din bostad?
Du har vatten in och vatten ut.
Vatten in till fastigheten är kallvatten (dricksvatten) och ut är det avlopp.
Alla avloppsanslutningar i huset är sammankopplade till ett stamrör.
Det sitter naturligtvis vattenlås på samtliga anslutningar, om det är rätt byggt.

Rensa din golvbrunn.
Är det en hyreslägenhet så ring fastighetsservice så får de kladda med skiten.
Citera
2026-08-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Olja dunstar ju inte bort som vatten, på ca 4 veckor kan en golvbrunns vattenlås torka ut och det stinker rejält doften kommer lite i taget. Vet inte om det var detta TS råkat ut för, inte säkert.

Räcker med att det är ett dåligt ventilerat avloppsrör och någon spolar med för mycket papper så suger den ut ditt vatten i toaletten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in