2026-08-02, 02:37
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Det behövs säkert en stamspilning och sedan bör stammarna filmas trånga rör som rostat kan över behöva fräsas eventuellt relining eller i värsta fall stambyte.
Citera
2026-08-02, 12:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Räcker med att det är ett dåligt ventilerat avloppsrör och någon spolar med för mycket papper så suger den ut ditt vatten i toaletten.
Aha, VVS-expertis! Detta är ju i så fall en fråga för hyresvärden som man får kontakta på en gång.

Kanske t.o.m. dags för nya stammar. Pris 20-40 mkr.
Citera
2026-08-02, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade. Så det låter osannolikt.
Bara att öppna upp och gräva med handen/armen.
Var har du fått nåt så dumt ifrån?
Citera
2026-08-02, 12:51
Medlem
Kan nästan garantera att det inte är ventileringen, det är extremt sällsynt. Det är nästan omöjligt att det är det är grannens skit.

Snacka med föreningen eftersom det är deras problem. De får ta dit någon nisse som spolar, kostar runt 4-5k. Det kan vara vinkeln på röret mellan toan och utloppet det är knas på så det rinner tillbaka mot duschen men då borde du haft detta problem sen du flyttade in. Är det en plötslig grej så är det nog bara en spolning som krävs.

Skulle det mot ALL förmodan vara ventileringen så få de ta in en spolbil som kör via taket som spolar igenom allt.
Citera
2026-08-02, 17:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Rören mellan toaletten och duschen ska inte vara sammankopplade. Så det låter osannolikt.
Bara att öppna upp och gräva med handen/armen.

Hur har du kommit fram till detta?
Citera
2026-08-02, 18:05
Medlem
ansluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazey1526
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.

När rensade du avloppet i duschen sist?
Citera
2026-08-03, 10:01
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Vattnet går inte ner när jag duschar. När jag pumpar den så kommer det ut vad som ser ut som skit och det luktar som det.
Lägenhet är från 50-talet tror jag och har grannar ovanför och under. Kan det vara så att deras avföring har tagit sig till mitt golvbrunn?

Jag vill helt ärligt spy sönder, snälla hjälp mig.

Vad menar du med "pumpar"?

Lyft ut vattenlåset och rensa det, sätt tillbaka det ordentligt så att det sitter tätt.
Eventuellt kan du rensa med ett rensband vid behov.

Det finns instruktioner på Youtube.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-03 kl. 10:03.
Citera
2026-08-03, 16:14
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
När rensade du avloppet i duschen sist?

Oj, tror det var två år sedan.
Citera
2026-08-03, 16:14
Medlem
hazey1526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med "pumpar"?

Lyft ut vattenlåset och rensa det, sätt tillbaka det ordentligt så att det sitter tätt.
Eventuellt kan du rensa med ett rensband vid behov.

Det finns instruktioner på Youtube.

Ja, en sån där sugkoppspump.
Citera
2026-08-03, 16:19
Medlem
ansluts avatar
Citat:

Då är det nog ditt eget skit, äckel. Och inte dinna grannas avföring.
Citera
2026-08-03, 22:17
Medlem
LoppeliLoppans avatar
Citat:

Då är det definitivt dags. Sådant är man själv ansvarig att hålla efter, oavsett boendeform. Bra att göra regelbundet så stopp inte inträffar. Två år är alldeles för lång tid mellan rensningar, även för män med kortare hår. Det är superlätt! Ta för vana att rengöra vattenlåsen oftare (alla sådana, dvs tvättställ och diskho också), då hinner det aldrig bli äckligt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in