Citat:
Ursprungligen postat av
Snobird
Detta stämmer nog tyvärr men är det så i hela Afrika?
Hela och hela... Generellt stämmer det, men i varierande utsträckning och undantag finns garanterat. Poängen är iallafall att denna korruption är ett ofattbart stort problem som är okänt för de flesta. Och vad innebär det när en afrikan migrerar till ett annat land? Om han är uppvuxen i en kultur där entreprenörskap och uppfinningsrikedom handlar om att sabotera saker för att hitta sätt att tjäna pengar, vad innebär det för landet dit han kommer?
Jag hatar inte negrer eller så, men jag är emot censur. Och detta är något som i högsta grad mörkas, tyvärr! Utan sanningen kan inte folk agera korrekt.
Citat:
Det beror nog i så fall till stor del på fattigdom men även oorganiserade samhällen och ytterligare en sak...
Visst spelar fattigdomen en roll. Om befolkningen hade mer pengar hade inte kartellerna valt vattenflaskor att bli rika på, då hade de sålt knark som omsätter enormt mycket mer.
Citat:
Paradoxalt kan nog kollektivism som finns i Afrika (lojalitet till klaner och stammar) leda till själviskhet på andra sätt. Detta då folk enbart bryr sig om den egna klanen, stammen släkten.
När jag var yngre trodde jag alla kulturer hade den sortens empati som svenskar har. Idag har jag turistat och även emigrerat och vet att det nästan bara är i norra Europa som folk är så "snälla" som svenskar är. Inte ens här i USA finns en lika stark mellanmänsklig empati, förutom om man är kristen. I Japan finns den men är kopplad till nån uppfattning om heder. I Sydamerika är den kopplad till katolicismen. I resten av världen finns den inte alls. Islam exempelvis säger UTTRYCKLIGEN att man endast ska ha empati med "islams hus" (vilket betyder "övriga muslimer"). De som inte är muslimer är "krigets hus" och dessa ska man inte ha empati med, helst ska man kriga mot dem i jihad. Ju mer man studerar saken desto mer förbluffad blir man över hur oerhört stor skillnaden är.
Ett annat exempel var den italienska konstnären Pippa Bacca. Hon ville cykla genom de muslimska länderna iklädd en brudklänning, för att visa världen att alla folkslag innerst inne är fredliga. Hon kom inte längre än till Turkiet då hon våldtäktsmördades. Hon missade att filma centralpunkten i sitt "konstverk".
Något som däremot filmades var när de unga naiva skandinaviska tjejerna skulle tälta i Atlasbergen i Marocko. De var så naiva att de trodde alla om gott. De frågade om ställen där de kunde slå upp sitt tält. På natten kom muslimerna och skar halsen av dem. De filmade samtidigt för att stolt visa omvärlden sitt jihad. Filmen finns på nätet.
Ja vi moderna människor är individualister eftersom vi (de flesta av oss iaf) slagit oss fria från flockmentalitetens begränsningar. Men individidualister kan såklart fortfarande skapa allianser och samarbeta (det måste inte kallas kollektivism bara för att man samarbetar).
Detta handlar om en stark etik byggd på genuin empati. Vi svenskar mår helt enkelt dåligt av att se när det går dåligt för andra. Det var delvis därför engelsmännen åkte till Indien och bl a byggde järnväg, något som Indien har nytta av än idag, och som gjort att de idag ligger före sina grannländer i utvecklingen. Det handlade inte BARA om att tjäna pengar. Vill man BARA tjäna pengar kunde man lika gärna bli kriminell.
Medan t ex kulturen islam endast har empati med en gud (som inte ens finns).