2026-08-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Krokodilen är en kvarleva från dinosaurierna! Det vore gräsligt trist om man utrotade dessa varelser…, bättre att sätta krut och kraft på skydd, så människor inte skadas/dör.

Visst, men att helt garantera att krokodiler inte dödar människor är nog inte möjligt. Det är också fattiga länder i Afrika där de i vissa byar inte ens har rinnande vatten. Många hämtar faktiskt sitt vatten från en flod...
Citera
2026-08-01, 14:24
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Att leva närmare naturen leder väl förmodligen till att acceptera naturen för vad den är enklare? Givetvis inte till en extrem.

Jämför synen på döden hos ett naturfolk och en västerländsk materialist. Vi fattar hur man skapar perfekta lådor, men inte livets rörelse. För naturfolket är det tvärtom.

När jag skriver ”det är självklart att vi lever flera gånger” sparkar folk bakut, för de saknar den bärande strukturen av information som krävs för denna självklarhet ska tas på allvar.
Citera
2026-08-01, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det beror ju på vad man menar med genmodifierade är raser fram avlade av människor genmodifierade? Ur ett rent primitivt perspektiv så ja.

Visst och det används också som argument för genmodifiering, att man "alltid" korsat växter och djur. Fast att direkt ändra gener gör ändå man kan göra annat man inte kunde förr...

Citat:
Insekter borde inte vara så hemskt svåra att avla och använda metoder som CRISPR för att bygga ihop lite vad man vill... allt är en fråga om resurser. Hur rimligt är det att någon eller några läger hundratals miljoner dollar för att genmodifiera fästingar? Finns det motiv som ligger inom ramen för vad som är rimligt? Jag vet ej, men rent teoretiskt är det nog inte omöjligt beroende på vad man menar.

Inget av detta är väl omöjligt men enligt vad jag fått reda på är det inte så lätt att få tag på en CRISPR-kit som man kan göra direkt farliga saker med. Inte som privatperson i alla fall...

Men genmodifierade djur hade teoretiskt kunnat användas som biologiskt vapen. "Bara" att släppa ut en modifierad art med nya egenskaper som ställer till oreda. Faktiskt är det ju "smartare" än att kriga om fienden kan besegras av modifierade djur som ställer till elände...
Citera
2026-08-01, 14:31
Medlem
Citat:
Ett perspektiv att se på saken är att det är människan som inkräktar på exempelvis krokodilernas revir och livsutrymme. Det finns tillräckligt med plats på jorden för både krokodiler och människor. Sådana rovdjur är väldigt bra eftersom att de håller andra djur populationer i schack. Så vi slipper döda eller jaga dom. Vi kan alltså bevara den naturliga världen samtidigt som vi själva lever rätt gött. Det finns ingen rimligt anledning till att utrota något djur, växt eller svamp ur mitt perspektiv.

Nä, alla djur fyller väl ett syfte i det ekologiska systemet åtminstone i naturen. Men hur ställer du dig till råttor i en stad där människor bor? Innebär de verkligen något positivt för människan alls? Och nu handlar det ju om inne i en stad, inte direkt ute i naturen.

Citat:
Men samtidigt, hur långt ska man dra det? Är inte sjukdomar orsakade av bakterier eller parasiter även det något levande? Får vi inte utrota påssjuka eftersom att då utrotar vi ett släkte av liv? Eller ska vi bevara även hemska sjukdomar i något valv någonstans bara av princip?

Det kan man ju filosofera kring men redan för ganska längesen funderade jag ju på det att även en frukterian kan knappast undvika att trampa på insekter om personen går på gräs. Dessutom dödar kroppen automatiskt farliga bakterier hela tiden...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-01 kl. 14:33.
Citera
2026-08-01, 14:34
Medlem
pn222jws avatar
Naturen ljuger aldrig. Det går knappast att kompromissa, utan antingen överlever djuren, eller inte.
Citera
2026-08-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nä, alla djur fyller väl ett syfte i det ekologiska systemet åtminstone i naturen. Men hur ställer du dig till råttor i en stad där människor bor? Innebär de verkligen något positivt för människan alls? Och nu handlar det ju om inne i en stad, inte direkt ute i naturen.

Det beror på. Finns det tillräckligt med katter i staden så hålla ju råttorna i schack. Frågan är vad du ska göra med alla katter. Rävmat?

Citat:

Det kan man ju filosofera kring men redan för ganska längesen funderade jag ju på det att även en frukterian kan knappast undvika att trampa på insekter om personen går på gräs. Dessutom dödar kroppen automatiskt farliga bakterier hela tiden...

Att döda och utrota är ju två olika saker, tänker jag. Jag har inget dåligt samvete av att slå ihjäl en mygga som biter mig. Det råder verkligen ingen brist på myggor. Men för den sakens skull så vill jag inte utrota alla myggor
Citera
2026-08-01, 16:42
Medlem
Krokodilerna har ju flera funktioner? Bland annat att rensa bort skadade och sjuka djur. Asen blir till mat för annat liv. Osv.

Var ska gränsen gå om vi börjar tänka så, ska vi även utrota homosexuella och fiskmåsar?
Citera
2026-08-01, 17:13
Medlem
Norrbagg79s avatar
Säkert många som har lust att döda alla krokodiler, men kanske är det så enkelt att det av en eller annan anledning olagligt och man vill ju inte i fängelse.
Kanske driver folket i grannbyn krokodilsafari eller troféjakt för tyskar och blir rika på levande krokodiler.
Citera
2026-08-01, 17:28
Avstängd
Har ni missat malsmällarna?
Visste man.
Inga män här.
Citera
2026-08-01, 17:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Precis, när människan leker Gud över naturen straffar det sig snart. Man kan ju se hur bra det blev när Australien försökte "korrigera" ekosystemet genom import. Eller implantering av rovfisk i Viktoriasjön.

Det är skillnad på att skjuta av djur som ger sig in i bebyggelse, som kan skada både sig själv och andra, och att utrota djur för att de potentiellt kan skada någon i teorin.

Klart man slår på stort.
Flytta på grus med tanken kanske är nästa prio.
Citera
2026-08-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Krokodilerna har ju flera funktioner? Bland annat att rensa bort skadade och sjuka djur. Asen blir till mat för annat liv. Osv.

Var ska gränsen gå om vi börjar tänka så, ska vi även utrota homosexuella och fiskmåsar?

Homosexuella fiskmåsar är ett ofog...

Men gränsen går väl om människors säkerhet är allvarligt hotad eller om vissa djur förökat sig till sådan gräns de gör stor skada...
Citera
2026-08-01, 18:34
Medlem
Citat:
Det beror på. Finns det tillräckligt med katter i staden så hålla ju råttorna i schack. Frågan är vad du ska göra med alla katter. Rävmat?

Katter är ju husdjur som ägarna har ansvar för. Jag tvivlar på att de flesta råttor dödas av katter. Katter matas av människor och behöver egentligen inte jaga. Trots det så köttar de en hel del fåglar och andra smådjur...

Citat:
Att döda och utrota är ju två olika saker, tänker jag. Jag har inget dåligt samvete av att slå ihjäl en mygga som biter mig. Det råder verkligen ingen brist på myggor. Men för den sakens skull så vill jag inte utrota alla myggor

Ja, överlag bör kanske ingen art utrotas men... Vissa invasiva arter tycker vissa det vore bäst om de helt försvann som t.ex. mördar-räkan. Även växter som tar kål på annan fauna. Dessa arter brukar dock vara nästan omöjliga att bli av med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in