Eller t.ex. "Why don't we kill all crocodiles?". Tidigare när Googles sökmotor gav förslag baserat på vad folk faktiskt sökt, fick man upp bl.a. detta om man skrev "Why don't we kill all...". Förslag som just det jag nämnde ovan kom upp men även t.ex. "Why don't we kill all mosquitoes" och t.o.m. "Why don't we kill all criminals". Anledningen jag överhuvudtaget skrev detta berodde på att jag funderat på något...
Det jag funderade på var varför inte fler eller t.o.m. alla krokodiler dödas i Afrika. Folk dödas ju av krokodiler varje år, och vi kan ta en by där folk måste gå till en flod för att hämta vatten, för att tvätta kläder, bada, etc. Sen dödas kanske 5 bybor under en tid, och då hade man kunnat anta att byns hövding/ledare skulle fått nog och intitierat en rejäl utrensning av krokodiler. Så verkar dock inte hända...
Nu menar jag inte att någon borde göra det, men jag har svårt att tro att afrikaner i en by skulle tycka krokodilers plats i ekosystemet är anledning nog att inte ta kål på en hel del krokodiler...
Så just detta, att man ens tolererar farliga djur som dödar delar av befolkningen utan radikal handling. Detta funderade jag lite på...
Sen hittade jag faktiskt en artikel om att folk i något land gått bärsärk på alligatorer. Det var en person som dödats när han gått in på en alligator-farm. Folk från området blev sura och kom dit med vapen. Det blev en större slakt...
Men just detta att folk i länder där det finns farliga djur, verkar tycka det är acceptabelt med lite eller större svinn av deras egen befolkning. Det kan tyckas lite konstigt...
Förstår ni vad jag menar och vad tror ni om det? Att en hel del funderat på det, visade ju sig av att många sökt efter det på Google...
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta. Jag tycker dock det verkar passa bäst i filosofi...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-01 kl. 07:54.
Problemet är väl jämvikt. Om vi klubbar ihjäl ett djur - låt säga krokodiler - så kanske det innebär ohämmad ökning av något bytesdjur, som i sin tur får enorma konsekvenser vi aldrig kunnat förutse.
Jo, det hade nog många och även myndigheterna tyckt varit bra. Deras möjliga funktion i ekosystemet är kanske inte värdefull nog att inte ta bort dem. Fast där är ju anledningen att det helt enkelt inte går...
Jag läste om att man i något sydamerikanskt land förklarade krig mot myggor som spred sjukdomar och försökte utrota dem. Man gjorde allt möjligt och bl.a. bombade områden de förökar sig med gifter och annat. De kom helt enkelt tillbaka...
Jo, det hade nog många och även myndigheterna tyckt varit bra. Deras möjliga funktion i ekosystemet är kanske inte värdefull nog att inte ta bort dem. Fast där är ju anledningen att det helt enkelt inte går...
Jag läste om att man i något sydamerikanskt land förklarade krig mot myggor som spred sjukdomar och försökte utrota dem. Man gjorde allt möjligt och bl.a. bombade områden de förökar sig med gifter och annat. De kom helt enkelt tillbaka...
Men tänk om dessa fästingar kommer ifrån ett labb. Läste för ett tag sen om nån ny sort med en ny sjukdom som har kommit. Enligt bilden tyckte jag att den påminde om svarta änkan, typ. Kan inte minnas att dessa fästingar var en grej när jag var mindre.
Kanske är samma med dessa sjukdoms spridande myggor 🤔
Problemet är väl jämvikt. Om vi klubbar ihjäl ett djur - låt säga krokodiler - så kanske det innebär ohämmad ökning av något bytesdjur, som i sin tur får enorma konsekvenser vi aldrig kunnat förutse.
Jo, du har rätt och jag nämner också detta som "deras plats i ekosystemet". Men jag tyckte bara det var lite otroligt afrikaner i en by där flera bybor dödats, respekterar detta nog att inte ta kål på en hel del krokodiler.
Detta om det nu går, men det är troligen inte omöjligt om de har skjutvapen och annat. Naturligtvis så känner myndigheterna nog till den möjliga funktionen av vissa farliga djur och tycker artrikedomen ska bevaras. Men om flera i en by dödas kunde man tycka det skulle göra dem ganska sura...
Jo, du har rätt och jag nämner också detta som "deras plats i ekosystemet". Men jag tyckte bara det var lite otroligt afrikaner i en by där flera bybor dödats, respekterar detta nog att inte ta kål på en hel del krokodiler.
Detta om det nu går, men det är troligen inte omöjligt om de har skjutvapen och annat. Naturligtvis så känner myndigheterna nog till den möjliga funktionen av vissa farliga djur och tycker artrikedomen ska bevaras. Men om flera i en by dödas kunde man tycka det skulle göra dem ganska sura...
Ja, lite märkligt är det faktiskt!
Kanske hänger det samman med att folk som lever granne med farliga djur ofta har animistiska religioner? De vill inte döda sina gudar eller kanske släktingar även om de förstås inte vill dö.
Men tänk om dessa fästingar kommer ifrån ett labb. Läste för ett tag sen om nån ny sort med en ny sjukdom som har kommit. Enligt bilden tyckte jag att den påminde om svarta änkan, typ. Kan inte minnas att dessa fästingar var en grej när jag var mindre.
Kanske är samma med dessa sjukdoms spridande myggor 🤔
Nåt skumt är det iaf..
Nja, finns verkligen genmodifierade djur alls i naturen? Växter finns ju som människor odlar men... I så fall måste det vara en sorts ondskefull konspiration men det har jag svårt att tro. . Tvärtom har ju EU stiftat nya lagar eller kommit med nya förbud för att stoppa invasiva arter.
Jag skulle gissa att ökningen av fästingar i Sverige, beror på att det går i cykler eller något eller har att göra med ökade temperaturer. Alternativt annan miljöpåverkan...
Myggor vet jag inte om de ökat här men de ställer till problem på många ställen i världen...
Nja, finns verkligen genmodifierade djur alls i naturen? Växter finns ju som människor odlar men... I så fall måste det vara en sorts ondskefull konspiration men det har jag svårt att tro. . Tvärtom har ju EU stiftat nya lagar eller kommit med nya förbud för att stoppa invasiva arter.
Jag skulle gissa att ökningen av fästingar i Sverige, beror på att det går i cykler eller något eller har att göra med ökade temperaturer. Alternativt annan miljöpåverkan...
Myggor vet jag inte om de ökat här men de ställer till problem på många ställen i världen...
Ja du kanske har rätt. Är nog min hjärna som går på högvarv och har tittat på alldeles för många diverse olika videos på YouTube 😅🫣
Kanske hänger det samman med att folk som lever granne med farliga djur ofta har animistiska religioner? De vill inte döda sina gudar eller kanske släktingar även om de förstås inte vill dö.
Kanske eller åtminstone att det varit så i det förflutna. Men jag tror snarare det har att göra med att inte så många människor dödas per år typ kring uppemot 1000 personer, men stod också det troligen finns ett mörkertal.
Sen har många djur ju lärt sig att människor inte är ett så lyckat byte, kanske pga de konsekvenser det kan medföra. Och när några dödats av ett stort kattdjur i t.ex. Indien eller Afrika, brukar jägare leta upp och skjuta endast det djuret...
Men är krokodiler verkligen smarta nog att kunna skilja på om det är ett bytesdjur eller en människa som står vid vattenbrynet? Typ de ser väl bara något rör sig vid kanten av floden och sen kastar sig upp? I så fall utgör ju krokodiler ett hot på ett annat sätt än lejon etc. Fast jag har inte helt koll..
Men att det finns religioner i Afrika som värderar vissa djur på något religiöst sätt? De flesta eller alla av dessa länder är ju officiellt kristna eller muslimska överlag. Men sen lever såklart mer "primitiva" religioner eller trosuppfattningar kvar...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-01 kl. 08:49.