2026-08-01, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Är inte kostnaden för Drivmedlet redan i det närmaste irrelevant? Det stora är ju kapitalkostnad för bilen, service, däck, etc? Räknar man inte med 50-60 kronor/mil varav drivmedel högst 10 kronor?

Folk lipar oerhört över det sistnämnda och glömmer övriga kostnader…
Citera
2026-08-01, 09:14
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.

Jag har laddhybrid och hyr parkering via Stockholms Stad. Det är sk flatrate, dvs jag betalar 500 kr extra och då får jag hur mycket el jag vill och då bilen går 7 mil på el så är jag mest orolig för att bensinen i tanken ska bli gammal och dålig.

Det är således en investeringskostnad som gör mitt bilkörande billigare i längden men som uppvägs av bilens värdeminskning.

Det är som föregående skribent påpekar inte drivmedel som är den största kostnaden med bil. Den obligatoriska bilförsäkringen och skatten samt om man bor i storstad trängselavgifterna kostar mycket mer.

Skatt är utan tvekan den största kostnaden med bil, trots att jag kör en typ som har 380 kr/år i skatt vilket är att jämföra med min förra som var en ny bensinbil som kostade 10,000 om året i straffskatter.

Det är väl inget konstigt med det egentligen, det var inte alla som hade råd med häst och vagn förr heller. Det är praktiskt att ha om man har ekonomi för det.

Vad man kan säga är att det är dyrt att vara fattig. Annars så är det inget man direkt tänker på utöver just skatterna. Inte jag iaf.

Din TS luktar lite miljöpartism? Dvs du verkar inte ha fullt grepp om hur kostnaderna fördelar sig vid bilägande.
Senast redigerad av DittMuppHelvete 2026-08-01 kl. 09:24.
Citera
2026-08-01, 09:19
Medlem
Citat:
Du ska se denna tråden som ett tankeexperiment men merparten förstår inte detta. Det handlar bara om man gör andra val om kostnaden synliges tydligare. Men de flesta stoppar huvudet i sanden vill inte förstå eller bryr sig inte. Sedan undrar man var pengarna går åt till.

Jag förstår helt din poäng med den ekonomiska biten, men mest effekt borde det ge om man betalar innan man kör, precis som att man betalar varor i butiken innan man går ut.

Säg att man ska köra ett ärende, och när man sätter sig i bilen och knappar in vart man ska, så dyker det upp en summa och så får man swisha den? (Och justera efteråt om det blev längre/kortare)

Även om jag redan tänker så när jag kör, skjutsade tex grabben på fest igår, 12 mil tur o retur och givetvis gjorde jag ett snabbt överslag och kom fram till 250 spänn, men vart en trevlig åktur så det var det värt)

Idag ska jag till en vän som bor 2h bort med bil eller tåg, i en större stad. Räknar snabbt ut att det blir både billigare och smidigare med tåg, så det blev det valet.

Men vissa hade nog haft nytta av det, många har inte koll på vad saker kostar när den inte kommer direkt.

Börjar man det. Ta in alternativkostnader också blir det riktigt intressant.
Citera
2026-08-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Jag har laddhybrid och hyr parkering via Stockholms Stad. Det är sk flatrate, dvs jag betalar 500 kr extra och då får jag hur mycket el jag vill och då bilen går 7 mil på el så är jag mest orolig för att bensinen i tanken ska bli gammal och dålig.

Det är således en investeringskostnad som gör mitt bilkörande billigare i längden men som uppvägs av bilens värdeminskning.

Det är som föregående skribent påpekar inte drivmedel som är den största kostnaden med bil. Den obligatoriska bilförsäkringen och skatten samt om man bor i storstad trängselavgivterna kostar mycket mer.

Skatt är utan tvekan den största kostnaden med bil, trots att jag kör en typ som har 380 kr/år i skatt vilket är att jämföra med min förra som var en ny bensinbil som kostade 10,000 om året i straffskatter.

Det är väl inget konstigt med det egentligen, det var inte alla som hade råd med häst och vagn förr heller. Det är praktiskt att ha om man har ekonomi för det.

Vad man kan säga är att det är dyrt att vara fattig. Annars så är det inget man direkt tänker på utöver just skatterna. Inte jag iaf.

Skatter, försäkring mm är gick svårt att räkna ut på enskild resa, den milkostnaden ser man först i efterhand, och blir ju lägre ju mer man kör

På min ena bil för jag Excell på allt, den ligger på 50 kr/mil, exclusive värdeminskning då det är okänt (får dock troligen mer för den idag när jag jämför med motsvarande bilar)

Men en enskild resa kostar inte så mycket per mil om jag står och funderar på om jag ska ta den bilen eller den trötta diselbilen istället.
Citera
2026-08-01, 09:27
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Skatter, försäkring mm är gick svårt att räkna ut på enskild resa, den milkostnaden ser man först i efterhand, och blir ju lägre ju mer man kör

På min ena bil för jag Excell på allt, den ligger på 50 kr/mil, exclusive värdeminskning då det är okänt (får dock troligen mer för den idag när jag jämför med motsvarande bilar)

Men en enskild resa kostar inte så mycket per mil om jag står och funderar på om jag ska ta den bilen eller den trötta diselbilen istället.

Om jag skjutsar min fru sammanlagt 15 km tor till jobbet kan det gå loss på över 70 kronor pga trängselskatt, 35 kr dit och sen när jag kör hem ensam 35 kr till.

Att Stockholms bilister är tvungna att bekosta förbifarten som MP förhalade till kostnad av miljardbelopp är något som sent ska glömmas.
Citera
2026-08-01, 10:02
Medlem
Nej jag gör det även medvetet, kör i onödan. Mycket för frihetskänslan och att jag gillar det. Klarar mig utmärkt utan. Kostnaden är inte så styrande, kronor hit eller kronor dit per milen. Jag räknar hellre livskvalitet per krona.

Tycker att de som måste motivera allt de gör med viktiga syften osv samt ska tvinga sin syn på alla andra kan erbjudas aktiv dödshjälp, subventionerat förstås jag är inget monster.
Citera
2026-08-01, 10:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Förmodligen.

Om man ser exakt vad varje biltur kostar, så kanske en del okynnesåkande skulle minska.
Citera
2026-08-01, 11:46
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.

Det tror jag absolut, under perioder när jag har månadskort i kollektivtrafiken drar jag mig för att köpa enkelbiljetter. Har bil men använder den främst för roliga aktiviteter. Tänker mer eller mindre att det är gratis varje gång jag sätter mig i bilen.
Citera
2026-08-01, 11:50
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Folk lipar oerhört över det sistnämnda och glömmer övriga kostnader…

Håller med. Fan vad bensin är billigt i förhållande till försäkring, service och när bilen pajar. Har aldrig ångest när jag tankar, däremot när man ska till verkstaden. Fyfan vad jag sovit dåligt vissa nätter pga det.
Citera
2026-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Du ska se denna tråden som ett tankeexperiment men merparten förstår inte detta. Det handlar bara om man gör andra val om kostnaden synliges tydligare. Men de flesta stoppar huvudet i sanden vill inte förstå eller bryr sig inte. Sedan undrar man var pengarna går åt till.

Du tror inte det är tvärtom då, att folk hade kört mer om de kunde dela upp betalningarna per körning.
Citera
2026-08-01, 12:27
Medlem
Nejellervas avatar
Citat:

Tror jag hade varit med noga med att klumpa ihop alla ärenden under veckan och göra de på samma körning istället för att sprida ut dom och åka mycket i onödan som jag gör nu.
Senast redigerad av Nejellerva 2026-08-01 kl. 12:29.
Citera
2026-08-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DittMuppHelvete
Om jag skjutsar min fru sammanlagt 15 km tor till jobbet kan det gå loss på över 70 kronor pga trängselskatt, 35 kr dit och sen när jag kör hem ensam 35 kr till.

Att Stockholms bilister är tvungna att bekosta förbifarten som MP förhalade till kostnad av miljardbelopp är något som sent ska glömmas.

Ja, sånt suger som fan. Drabbas inte av sådant där jag bor som väl är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in