Citat:
Ursprungligen postat av
Iq143
Du ska se denna tråden som ett tankeexperiment men merparten förstår inte detta. Det handlar bara om man gör andra val om kostnaden synliges tydligare. Men de flesta stoppar huvudet i sanden vill inte förstå eller bryr sig inte. Sedan undrar man var pengarna går åt till.
Jag förstår helt din poäng med den ekonomiska biten, men mest effekt borde det ge om man betalar innan man kör, precis som att man betalar varor i butiken innan man går ut.
Säg att man ska köra ett ärende, och när man sätter sig i bilen och knappar in vart man ska, så dyker det upp en summa och så får man swisha den? (Och justera efteråt om det blev längre/kortare)
Även om jag redan tänker så när jag kör, skjutsade tex grabben på fest igår, 12 mil tur o retur och givetvis gjorde jag ett snabbt överslag och kom fram till 250 spänn, men vart en trevlig åktur så det var det värt)
Idag ska jag till en vän som bor 2h bort med bil eller tåg, i en större stad. Räknar snabbt ut att det blir både billigare och smidigare med tåg, så det blev det valet.
Men vissa hade nog haft nytta av det, många har inte koll på vad saker kostar när den inte kommer direkt.
Börjar man det. Ta in alternativkostnader också blir det riktigt intressant.