2026-07-31, 18:35
Medlem
Waterlilys avatar
Jag överväger alltid om det är värt att ta bilen vid varje resa. Det har inget som helst att göra med när eller hur ofta jag betalar för kostnaden.
Frågan är helt främmande för mig.

Vänligen Näckrosen
Citera
2026-07-31, 19:16
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.

Hade du ätit mindre om det kostade en hundring att öppna skafferiet? Förmodligen.
Citera
2026-07-31, 19:42
Medlem
Skaffa en gammal Tesla med obegränsad gratis laddning, så kan du sluta fundera på det där problemet.
Citera
2026-07-31, 22:38
Medlem
Nä, kör redan minimalt.
Citera
2026-07-31, 23:08
Medlem
tomatlarss avatar
Om det förutsätter att kostnaden är samma så tror jag inte det.
Citera
2026-08-01, 00:15
Medlem
Citat:
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.

Nä, kör det jag behöver och har lust med, det kostar vad det kostar oavsett när det ska betalas. Är man inte helt imbecill vet man vad det kostar att ta bilen jämfört med tex en tågresa.
Senast redigerad av Baheera 2026-08-01 kl. 00:26.
Citera
2026-08-01, 01:57
Medlem
Man kör vad man kör oavsett vilket. Är det till affär, vän eller ren nöjeskörning. Innan även jobb och Europaturer. Många mil blev det, betydligt mindre nu. Ekonomin styr både resor och färdsätt. Mest en billig mc nu.
Citera
2026-08-01, 06:16
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Trams. Så kan man väl säga om allt. "Sälj inte 75 cl spritflaskor, folk kanske glömmer vad det kostar och dricker en halv flaska varje kväll".

Jag tror snarare det är tvärtom. Människor behöver komma ut och röra på sig MER, men drar sig för att det kostar pengar. Men de tänker inte på att den där bilturen för att exempelvis fika med en gammal skolkompis, skulle kunna leda till att han fixar ett jobb som är insteget till en bra karriär exempelvis, så då kanske det är smart att investera säg 500 kr i den bilresan när allting kommer omkring. Eller den där bilturen till det där fina naturstället, som kan göra att man känner sig som en ny människa efteråt och orkar ta sig ur en depression, det är ett annat exempel på där 500 kr trots att det kan låta dyrt kan leda till något som är värt ännu mycket mer.
Citera
2026-08-01, 06:28
Medlem
PyjamasXLs avatar
Vore skitkul om de hjärndöda partierna motionerade med ett sådant hjärndött förslag
Citera
2026-08-01, 08:34
Medlem
Citat:
Frågan handlar om ditt beteende hade ändrats? Det handlar inte om övervakning.
Fast det är jue just det som det gör.
Enda sättet att hålla koll på detta är genom konstant övervakning av varje fordon och där går tom min gräns för vad som är ok för stat att övervaka eller inte.

Så oavsett vad jag tror om beteendeförändring så är den irrelevant då konsekvensen är oacceptabel.
Citera
2026-08-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Fast det är jue just det som det gör.
Enda sättet att hålla koll på detta är genom konstant övervakning av varje fordon och där går tom min gräns för vad som är ok för stat att övervaka eller inte.

Så oavsett vad jag tror om beteendeförändring så är den irrelevant då konsekvensen är oacceptabel.

Du ska se denna tråden som ett tankeexperiment men merparten förstår inte detta. Det handlar bara om man gör andra val om kostnaden synliges tydligare. Men de flesta stoppar huvudet i sanden vill inte förstå eller bryr sig inte. Sedan undrar man var pengarna går åt till.
Citera
2026-08-01, 08:52
Medlem
Citat:

Är inte kostnaden för Drivmedlet redan i det närmaste irrelevant? Det stora är ju kapitalkostnad för bilen, service, däck, etc? Räknar man inte med 50-60 kronor/mil varav drivmedel högst 10 kronor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in