2026-07-31, 16:03
Medlem
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.
Citera
2026-07-31, 16:08
Medlem
Det är väl som med kort och kontant, man ser den direkta kostnaden tydligare med kontanter än det som "samlas ihop" och man ser inte varje transaktion/utlägg.
Det är samma sak som köp och leasing/avbetalning/lån, känns billigare men alltid/oftast dyrare.
Citera
2026-07-31, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Har en känsla av att många kör onödigt mycket och troligen förnekar det eller gör det omedvetet.

Idag tankar vi bilen vid pump och sedan kan vi köra tämligen långt. Tror detta gör att vi inte alltid tänker på kostnaden för varje sträcka vi kör.

Om man istället hade fått betala direkt efter varje gång man stannar bilen hade det gjort att du kört mindre?

Jämför lite med folks privatekonomi. Vi har säkert stött på dem lite då och då. De som hövdade att deras ekonomi inte tillåter dem att spara då det bara tänker till det ”nödvändigaste”. Men k själva verket kan man se hur pengarna går till en massa onödigt som lätt hade kunnat leda till ett bra sparande.
Varför ska du eller andra bry sig om hur långt någon kör med sitt fordon, eller varför denne kör någonstans med sitt fordon? Är det ett polissamhälle du vill ha eller? Sköt du du ditt eget och skit i vad andra gör.
Citera
2026-07-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Varför ska du eller andra bry sig om hur långt någon kör med sitt fordon, eller varför denne kör någonstans med sitt fordon? Är det ett polissamhälle du vill ha eller? Sköt du du ditt eget och skit i vad andra gör.

Frågan handlar om ditt beteende hade ändrats? Det handlar inte om övervakning.
Citera
2026-07-31, 16:22
Medlem
Citat:
Frågan handlar om ditt beteende hade ändrats? Det handlar inte om övervakning.
Jag hade kört ändå. För att:

1: Jag behöver köra någonstans och behovet förändras inte bara för att några korrupta diktatorer försöker hjärntvätta någon med lögner och propaganda eller skatta sönder bränslet eller annat relaterat.

2: Om jag VILL köra någonstans för att det kul att köra bil, så gör jag det. Är trött på att diktatorerna ska ljuga och skatta sönder allt som de inte redan har förbjudit medan de själva kan bete sig hur de vill.

Svar nog?
Citera
2026-07-31, 16:24
Medlem
bithaxs avatar
Bilen drar kanske 0,8 per mil.
Så en resa t/r till närmaste affär drar då något mindre än detta (4,7 km x 2).

Det ger en bensinkostnad på 12 kr givet ett bensinpris på 16 kr.

Jag betalar mer i upp front parkeringsavgifter på många platser än vad bensinen kostar. Så nää.

Oftast är alternativet kollektivtrafik.
När man inte har månadskort så går en biljett loss på 43 kr. Totalt 86 kr för t/r.

Det är ju därför Stockholm har trängselskatter för annars skulle det alltid bli billigare att ta bilen till stan vilket är rätt sjukt. Men det är så priserna är satta.

Du ska inte ha något annat val än att betala tull när du åker in till stan.
Senast redigerad av bithax 2026-07-31 kl. 16:30.
Citera
2026-07-31, 16:33
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Nä inte för mig, pengarna skall ändå ut.
Citera
2026-07-31, 16:47
Medlem
laughingducks avatar
Citat:

Hur ska man kunna veta det ?
När du inte skriver någon kostnad 😉
Citera
2026-07-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Bilen drar kanske 0,8 per mil.
Så en resa t/r till närmaste affär drar då något mindre än detta (4,7 km x 2).

Det ger en bensinkostnad på 12 kr givet ett bensinpris på 16 kr.

Jag betalar mer i upp front parkeringsavgifter på många platser än vad bensinen kostar. Så nää.

Oftast är alternativet kollektivtrafik.
När man inte har månadskort så går en biljett loss på 43 kr. Totalt 86 kr för t/r.

Det är ju därför Stockholm har trängselskatter för annars skulle det alltid bli billigare att ta bilen till stan vilket är rätt sjukt. Men det är så priserna är satta.

Du ska inte ha något annat val än att betala tull när du åker in till stan.
Eller/och ut ur stan...
Citera
2026-07-31, 16:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Jag kör bil när jag måste så när jag betalar är egalt. Kostnaden är oförändrad.

Fin- eller okynnesåkte eller körde bara för att det var kul är många årtionden sedan, det hörde ungdomen till. Numera är bilen ett fortskaffningsmedel, inget annat.
Citera
2026-07-31, 16:56
Medlem
Citat:

Du betalar ju varje gång du kör. Varje gång du startar motorn och kör, så förbrukar bilen bränsle. Så du "betalar" ju då genom en minskad mängd bränsle kvar i tanken. Som du sedan vid pumpen måste ersätta med nytt bränsle som du betalar för då.
Citera
2026-07-31, 17:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag kör bil när jag måste så när jag betalar är egalt. Kostnaden är oförändrad.

Fin- eller okynnesåkte eller körde bara för att det var kul är många årtionden sedan, det hörde ungdomen till. Numera är bilen ett fortskaffningsmedel, inget annat.

This,

Kör dessutom så mycket i jobbet så skyr onödiga mil bakom ratten. Enda tillfällena är under de riktigt kalla vintermånaderna för att försäkra mig om att partikelfiltret på bilen får tillräcklig tid på sig att regenerera. Det brukar innebär ca 5 mil i "onödan" ca 2-3 gånger per vinter - en billig försäkring mot synnerligen dyra reparationer.

Bonustips; låt AC vara igång även vintertid, den torkar inkommande luft och systemet hålls igång för att undvika dyra läckage.
Använd handbromsen minst ett par gånger i veckan även om du kör automat och parkerar på helt plan väg.
Stampa till ordentligt på bromsen ett par gånger på motorvägen någon gång ibland när du är helt ensam och ingen i backspegeln - motionerar bakbromsarna så man slipper dyra repararationer av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in