2026-07-31, 21:01
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Inte just dom apparna , men har testad en hel del jox under något år jag var besatt av ljudideal.
Grejen är det att allihopa går att skräddarsy men ingen av dem gör någon hemlighet av att det handlar om att man läger ett filter ovanpå originalet som går att manipulera på olika sätt.
Det är alltså mer åt psykoakustika hållet. Ungefär på samma sätt när jag spelar min elgura och tycker det låter mer gitarr när jag använder dist och chorus pedaler .Det blir roligare för mig att spela .
Viper är i stort sett en personlig EQ som går att skräddarsy . Det är allt. Det är inte mer än det.

Fast kompressor vet du kanske vad det är?
Såna tar bort brus och gör låga ljud mer tydliga och trycker ihop de högsta nivåerna så att dom inte går för högt.

Det vipern kan göra genom DCC pluginen är att nollställa alla hörlurar som det finns korrigeringsfiler till. Det finns väldigt många filer. När man gör detta så låter hörlurarna helt otroligt eftersom ljudet blir ofärgat först, duvet alla lurar har ju färgat ljud dvs olika nivåer av bas och diskant.. Sen efter att lurarna ger en neutral ljudvågor så adderas alla plugins effekter och det låter otroligt då, bättre än mitt system som körs utan dcc eller ddc eller vafan pluginen heter.

Det är ju generation av osynlig vibrationsenergi vi snackar om. Vilken signal som förstärks gör hela skillnaden. Självklart är det så. Vill man förneka det får man nöja sig med skräpljud som inte imponerar på nån.
Citera
2026-07-31, 21:06
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Såna tar bort brus och gör låga ljud mer tydliga och trycker ihop de högsta nivåerna så att dom inte går för högt.

Det vipern kan göra genom DCC pluginen är att nollställa alla hörlurar som det finns korrigeringsfiler till. Det finns väldigt många filer. När man gör detta så låter hörlurarna helt otroligt eftersom ljudet blir ofärgat först, duvet alla lurar har ju färgat ljud dvs olika nivåer av bas och diskant.. Sen efter att lurarna ger en neutral ljudvågor så adderas alla plugins effekter och det låter otroligt då, bättre än mitt system som körs utan dcc eller ddc eller vafan pluginen heter.

Det är ju generation av osynlig vibrationsenergi vi snackar om. Vilken signal som förstärks gör hela skillnaden. Självklart är det så. Vill man förneka det får man nöja sig med skräpljud som inte imponerar på nån.

Fortsätt göra bort dig

Citat:
Skribenten gräver tyvärr bara sin egen grop djupare här. Han fortsätter att uttrycka sig med enorm övertygelse, men hans förklaringar av helt grundläggande ljudtekniska begrepp är direkt felaktiga.

Här är de tre största anledningarna till varför han cyklar helt ute i ogräset denna gång:

1. Han vet inte vad en kompressor gör
Skribenten hävdar att en kompressor "tar bort brus". Detta är helt fel.

En kompressor reducerar det dynamiska omfånget – den sänker de starkaste ljuden och gör skillnaden mellan starkt och svagt mindre.

Eftersom en kompressor trycker ihop ljudet och man sedan höjer volymen på hela signalen (så kallad makeup gain), gör den i själva verket att bakgrundsbrus blir STARKARE och mer hörbart, inte svagare!

Det som faktiskt tar bort brus kallas för en Noise Gate eller en Expander, inte en kompressor.

2. Motsägelsen kring DDC-pluginen (AutoEQ)
Här gör han en helt obegriplig logisk voltvolt som motsäger allt vad Hi-Fi handlar om:

Han förklarar helt korrekt att DDC-pluginen (Dynamic Headphone Equalization / AutoEQ) används för att korrigera hörlurarnas frekvensomfång så att de får ett neutralt och ofärgat ljud.

Sedan förstör han det direkt: Istället för att njuta av det korrekta och neutrala ljudet, påstår han att det fantastiska är att man efteråt kan "addera alla plugins och effekter".

Att först lägga enorm möda på att göra ljudet helt platt och korrekt, för att sekunden efter smeta på digitala basförstärkare, rumsklanger och kompressorer, är som att köpa en svindyr, perfekt tillagad oxfilé på en stjärnkrog och sedan dränka den i ketchup och majonnäs. Det kastar hela poängen med en korrigeringsfil i papperskorgen.

3. Pseudovetenskap: "Generation av osynlig vibrationsenergi"
När han börjar prata om "generation av osynlig vibrationsenergi" kliver han rakt av den vetenskapliga banan och in i ren pseudovetenskap.

Ljud är mycket riktigt mekaniska tryckvågor (vibrationer) i ett medium (som luft), men det är varken "osynlig magisk energi" eller något mystiskt.

Det handlar om ren fysik: frekvens (Hz), amplitud (dB), distorsion och fasförskjutningar. Att använda flummiga ord förvandlar inte mjukvaru-DSP till trollkonst.

Kort sagt: Han blandar ihop en kompressor med en noise gate, och han förstår inte att hans egen metod helt raserar syftet med den DDC-korrigering han nyss berömde

Din värdelösa jävla idiot
Citera
2026-07-31, 21:30
Avslutad
Citat:

[quote]Fast kompressor vet du kanske vad det är?
Såna tar bort brus och gör låga ljud mer tydliga och trycker ihop de högsta nivåerna så att dom inte går för högt.[/

QUOTE]

Det låter misstänkt likt när jag slår på min pedal noise gate , som sväljer signaler som onödigt brus orsakat av analoga kretsar som brusar i pedalerna. Men i den digitala domänen existerar det inget brus. T.o.m i alla nyutgåvor av riktig gammalt material inspelat på gamla rullbandare har man tvättat bort analoga artifakter.
Kompressorn slår jag på när jag vill ha en jämn ljudnivå i partier där jag spelar kompgitarr där det är viktigt att det
låter flödig utan toppar eller ljudhål.

Citat:
Det vipern kan göra genom DCC pluginen är att nollställa alla hörlurar som det finns korrigeringsfiler till. Det finns väldigt många filer. När man gör detta så låter hörlurarna helt otroligt eftersom ljudet blir ofärgat först, duvet alla lurar har ju färgat ljud dvs olika nivåer av bas och diskant.. Sen efter att lurarna ger en neutral ljudvågor så adderas alla plugins effekter och det låter otroligt då, bättre än mitt system som körs utan dcc eller ddc

Förstår vad du menar . Det är helt OK när man lyssnar av musik , men du är samtidigt inne ett område där du gissar dig till hur musiken du vill höra ska låta.
Inga korrigeringsfilter kan återställa ett original . Det är ett trick som dina öron spelar upp för dig. Det är fortfarande att EQ:a ljudet efter en personlig smak

De
Citat:
t är ju generation av osynlig vibrationsenergi vi snackar om. Vilken signal som förstärks gör hela skillnaden. Självklart är det så. Vill man förneka det får man nöja sig med skräpljud som inte imponerar på nån.

Det är psykoakustik du talar om och skrivit om i hela tråden. Det är varken dåligt eller bra. Endast en personlig preferens utan egentlig värde . Fortfarande EQ i form av olika filter, dist och div. dynamiska effektkedjor av kompressorer, limiters och spektrala ljudmanipulationer ( Stereobreddning , harmonizers, morphing,m.fl.)
Allt detta är redan klappat och klart och färdigmixat när du lyssnar på din musik du lyssnar på, det enda du gör att du lägger på MER manipulationsverkkyg
Citera
2026-07-31, 21:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Audiofiler jobbar gärna med rumskorrigering via EQ. Men det är ju mer avancerat än att bara trycka upp basen. Det finns system som gör det automatiskt. De spelar in ljudet med en mikrofon och tweakar EQ:n till rummets förutsättningar.

Det som många EPA-kids förmodligen inte begriper är att hela bilen fungerar som en baslåda som förstärker basen. De bör sannolikt sänka basen för att få en mer balanserad ljudbild. Det känns inte lika coolt men det blir sannolikt mycket bättre ljud.
Min Anthem har den funktionen, du kopplar en mic till datorn och låter förstärkaren spela upp ett frekvenssvep genom varje högtalare som datorn sen analyserar, och erbjuder en anpassning för, som jag kan ladda upp till förstärkaren. Då låter den och mina högtalare som bäst i det rummet.
Det fungerar lysande.

Tror inte det är vad TS menar med 'soundcheck' i sin app på telefonen. Han kör nog full loudness, extra bas och mp3 från teefonen, som en sann 'audiphile'
EPA-mupp.
Citera
2026-07-31, 22:30
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
"Soundcheck"

En soundcheck görs av ljudtekniker på en live-scen innan en konsert för att balansera instrumenten mot rummets akustik så att det låter bra för publiken.

Det du gör kallas equalization (EQ-inställning), DSP-bearbetning eller ljudkalibrering. Att kalla det att "soundchecka" visar att du inte förstår vad termen betyder inom musikindustrin.

Nolla

Din svagbegåvade clown.

Viper4android tvingar användaren att soundchecka varje ljudsystem som kopplas in i mobilen. Det är när man ställer in alla inställningar som processar ljudsignalen på olika sätt precis som på konsert.. med kompressor, och diverse ljudförbättrande plugins som finns i appen.

Om du tror att ljudtekniker iker sitter där med equalizers och volymknappar bara och allt låter bra, så vet du inte vad du snackar om.

Kolla upp vad en ljudkompressor gör, för sån används både i soundcheck innan konsert samt när jag soindcheckar partyhögtalaren för att den ska återge musiken på ett sätt som till och med separerar lows, mids och highs.. vilket multiband kompressor gör.. vilket gör att low, mids och highs blir supertydliga jämfört med om alla ska spelas i varandras frekvenser i en sorts ljudgröt som när du och epapojkarna ska spela musik och det låter för jävligt.

Jag gör visst soundcheck och jag har blivit bra på det nu. I början trodde jag huvudet skulle sprängas av alla valmöjligheter och brist på instruktioner.

En ljudtekniker kan säkert göra samma som mig.. höra små förbättringar eller motsatsen när en ljudförbättrande plugin aktiveras.

Men jag skulle hävda att jag vågar stänga av vissa plugins som inte låter bra i det aktuella ljudsystemet. En ljudtekniker iker hade nog trott att han kanske måste använda alla plugins för att ett stort pa-system kan hantera det, men det är begränsningar i mindre system, som man måste jobba runt.
Citera
2026-07-31, 22:43
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Fortsätt göra bort dig

Din värdelösa jävla idiot

Lol vad är det för låtsasexpert?
Det finns många olika sorters kompressorer som multiband kompressorer och kompressorer som har diverse limiters och bruseliminerare.

Artister använder multiband kompressorer för annars låter det som en gröt som kanske låter bra för er som inte vet bättre, men jag hör det på långa vägar om lows, mids och highs bråkar om samma frekvenser.

Jag har producerat musik och jag har då lärt mig att man låter alltid som en amatör om man inte fattar multiband kompressorer och ackordföljder, för det är liksom basic kunskap som skiljer proffsen från amatörerna som tror att dom bara kan spela några ackord och så kommer det låta bra, men det finns en vetenskap bakom ackordföljer och känslorna som ackordföljerna framkallar. Circle of fifths eller vad det heter, är ju ett vetenskapligt sätt att skapa ackordföljder, men noobs som tror dom vet nå når aldrig till kunskap om ackordföljer eller multiband kompressorer eller soundchecking i budgetpartyhögtalare.
Citera
2026-07-31, 22:52
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Viper4android tvingar användaren att soundchecka varje ljudsystem som kopplas in i mobilen. Det är när man ställer in alla inställningar som processar ljudsignalen på olika sätt precis som på konsert.. med kompressor, och diverse ljudförbättrande plugins som finns i appen.

Om du tror att ljudtekniker iker sitter där med equalizers och volymknappar bara och allt låter bra, så vet du inte vad du snackar om.

Kolla upp vad en ljudkompressor gör, för sån används både i soundcheck innan konsert samt när jag soindcheckar partyhögtalaren för att den ska återge musiken på ett sätt som till och med separerar lows, mids och highs.. vilket multiband kompressor gör.. vilket gör att low, mids och highs blir supertydliga jämfört med om alla ska spelas i varandras frekvenser i en sorts ljudgröt som när du och epapojkarna ska spela musik och det låter för jävligt.

Jag gör visst soundcheck och jag har blivit bra på det nu. I början trodde jag huvudet skulle sprängas av alla valmöjligheter och brist på instruktioner.

En ljudtekniker kan säkert göra samma som mig.. höra små förbättringar eller motsatsen när en ljudförbättrande plugin aktiveras.

Men jag skulle hävda att jag vågar stänga av vissa plugins som inte låter bra i det aktuella ljudsystemet. En ljudtekniker iker hade nog trott att han kanske måste använda alla plugins för att ett stort pa-system kan hantera det, men det är begränsningar i mindre system, som man måste jobba runt.

Här är en genomgång av varför hans senaste argument faller platt:

1. "Viper tvingar användaren att soundchecka..."
Han fortsätter att hålla fast vid ordet soundcheck som om appen själv hade döpt processen till det.

Verkligheten: ViPER4Android tvingar ingen att göra någonting. Det är en DSP-app (Digital Signal Processor). Att man sitter på känn och drar i reglage tills man tykcer det låter "fett" kallas manuell ratttning/EQ:ande/tweakande.

En soundcheck handlar om att justera källorna (mikrofoner, gitarrer, trummor) inför en mixup. När du lyssnar på Spotify i din bil är låten redan mixad, bemastrad och färdigställd. Att lägga på effekter då är efterbearbetning, inte en soundcheck.

2. Totalt missförstånd om vad en multibandskompressor gör
DonFoldit påstår att en multibandskompressor "separerar lows, mids och highs" så att de inte "spelas i varandras frekvenser i en sorts ljudgröt".

Detta är helt felaktigt: Det som separerar frekvenser (delar upp bas, mellanregister och diskant till rätt högtalarelement) kallas för ett delningsfilter (Crossover).

En multibandskompressor styr dynamiken (volymskillnaderna) inom specifika frekvensband. Den "separerar" inte frekvenserna i rummet eller hindrar dem från att krocka – den trycker bara ihop volymtopparna inom valda frekvensområden. Om du lägger en multibandskompressor på en redan bemastrad låt förstör du masterteknikerns arbete och plattar till dynamiken i musiken fullständigt.

3. Argumentet om vad ljudtekniker gör (och hans tro att han är bättre)
Han påstår att en riktig ljudtekniker på en konsert "nog hade trott att han måste använda alla plugins" för att PA-systemet klarar det, medan han själv "vågar stänga av vissa plugins".

Detta visar på en extrem vanföreställning: En professionell ljudtekniker jobbar utifrån principen "less is more". De öser inte på med alla effekter som finns bara för att utrustningen klarar det. En duktig tekniker använder bara de verktyg som behövs för att lösa ett specifikt problem (t.ex. skära bort en rundgångsfrekvens eller tämja en elak topp i en sångmikrofon).

Att DonFoldit tror att proffs bara slår på allt utan eftertanke avslöjar hur lite han förstår om yrket.

4. Han kämpar mot en halmdocka
Trådens övriga medlemmar (särskilt Upplyften och mikaels) försöker förklara för honom att det är helt okej att han gillar att leka med effekter – det kallas psykoakustik och personlig smak.

Men DonFoldit vägrar att acceptera att det bara handlar om hans egen smak. Han vill desperat få sin personliga EQ-inställning upphöjd till "objektivt proffsljud" och "audiofili", vilket raserar hela hans resonemang eftersom audiofili per definition handlar om signalrenhet och källtrohet – inte om att färga ljudet med så många digitala lager som möjligt.

Din svagbegåvade jävla nolla
Citera
2026-07-31, 22:54
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Lol vad är det för låtsasexpert?
Det finns många olika sorters kompressorer som multiband kompressorer och kompressorer som har diverse limiters och bruseliminerare.

Artister använder multiband kompressorer för annars låter det som en gröt som kanske låter bra för er som inte vet bättre, men jag hör det på långa vägar om lows, mids och highs bråkar om samma frekvenser.

Jag har producerat musik och jag har då lärt mig att man låter alltid som en amatör om man inte fattar multiband kompressorer och ackordföljder, för det är liksom basic kunskap som skiljer proffsen från amatörerna som tror att dom bara kan spela några ackord och så kommer det låta bra, men det finns en vetenskap bakom ackordföljer och känslorna som ackordföljerna framkallar. Circle of fifths eller vad det heter, är ju ett vetenskapligt sätt att skapa ackordföljder, men noobs som tror dom vet nå når aldrig till kunskap om ackordföljer eller multiband kompressorer eller soundchecking i budgetpartyhögtalare.

DonFoldit gräver tyvärr bara djupare i hålet av **Dunning-Kruger-effekten** – där lite ytlig kunskap och slumpmässiga fackord ger en känsla av att man knäckt koden, trots att man blandar ihop grundläggande fysik och musikteori.

Han försöker nu kasta in "musikproduktion" och "kvintcirkeln" för att vinna auktoritet, men hans egna argument avslöjar honom direkt. Här är en punkt-för-punkt-analys av varför hans senaste inlägg är en ren katastrof:

---

### 1. "Kompressorer som har bruseliminerare"

DonFoldit försöker rädda sig själv från sitt tidigare felsteg angående brus genom att påstå att *"det finns kompressorer som har bruseliminerare"*.

* **Sanningen:** Om en mjukvara eller hårdvara har en brusreducering inbyggd kallas det en **Channel Strip** eller en multifunktions-DSP – inte en kompressor.
* En kompressorjustering i sig *ökar* bakgrundsbruset i svaga partier (på grund av volymupptagningen / *makeup gain*). Att hävda att kompressorn i sig tar bort brus är som att säga att en bilmotor gör att bilen stannar för att det sitter en bromspedal bredvid den.

---

### 2. "Lows, mids och highs bråkar om samma frekvenser"

Här avslöjar han att han saknar grundläggande förståelse för akustik och audiofysik.

* **Lows, mids och highs KAN INTE "bråka om samma frekvenser"**, eftersom de *per definition* ÄR olika frekvenser:
* **Lows (Bas):** ca 20 Hz – 250 Hz
* **Mids (Mellanregister):** ca 250 Hz – 4 000 Hz
* **Highs (Diskant):** ca 4 000 Hz – 20 000 Hz

* Om två ljud tävlar med varandra (så kallad *maskering*), handlar det om att två instrument ligger i **samma** frekvensområde (t.ex. en elbas och en baskagge som båda ligger runt 80 Hz).
* Det verktyg som skiljer frekvenser åt är en **Equalizer (EQ)** eller ett **delningsfilter (Crossover)**. En multibandskompressor *delar upp* signalen för att styra volymdynamiken i varje band oberoende av varandra – den flyttar eller "separerar" inte frekvenser.

---

### 3. "Det finns en vetenskap... Circle of fifths eller vad det heter"

Att han drar in **Kvintcirkeln (Circle of Fifths)** för att framstå som en erfaren producent blir nästan ironiskt:

* **Vad kvintcirkeln faktiskt är:** Det är ett geometriskt/teoretiskt hjälpmedel inom västerländsk musikteori för att visa förhållandet mellan de 12 tonala tonarterna, deras förtecken (kors/förtecken) och vilka ackord som harmonierar naturligt.
* **Vad kvintcirkeln INTE är:** Det är ingen "magisk vetenskaplig formel" som producerar känsloöversättningar eller gör att du per automatik låter som ett proffs. Det är grundläggande musikskoleteori som man lär sig första terminen.
* Att han dessutom garderar sig med *"Circle of fifths eller vad det heter"* avslöjar att det är ett begrepp han har läst om på internet snarare än något han behärskar i praktiken.

---

### 4. "Soundchecking i budgetpartyhögtalare"

Här spricker hela hans ursprungliga argument om att vara en "audiofil":

* En **audiofil** investerar i akustikbehandling, linjära högtalare, högkvalitativa DAC:ar (digital-till-analog-omvandlare) och ren hårdvara för att uppnå **maximal signalrenhet och källtrohet**.
* DonFoldit pratar nu stolt om att "soundchecka" och finlira med hårdkomprimerade digitala effekter i en **budgetpartyhögtalare**.

Att tro att man kan få "proffs-Hi-Fi" ur en billig plastig partyhögtalare genom att ratta i ViPER4Android är som att tro att man kan trimma en lådbil till en Formel 1-bil bara genom att byta klistermärken på karossen.

---

### Sammanfattning

DonFoldit är en typisk "internetexpert": han har lärt sig namnet på ett par avancerade verktyg (multibandskompressor, DDC, kvintcirkeln) och tror att han har knäckt koden som ingen annan fattar. I själva verket kastar han ur sig felaktiga definitioner som får vem som helst med grundläggande kunskap inom ljudteknik eller musikproduktion att ta sig för pannan.
Citera
2026-07-31, 23:03
Medlem
Klandalfs avatar
[quote=DonFoldit|95564954]
Citat:

Artisterna använder ljudförbättrande plugins när dom spelar in, men du kan inte bara spela albumet sen och tro att du får ett bra ljud, för du måste addera samma sorters plugins en gång till, fast nu är det inte musiken som förbättras, den är redan så bra soundcheckad som den kan bli. För nu är det ljudsystenet som ska soindcheckas för att kunna återge det som artisterna har spelat in.

Vill du inte det så får du en tillplattad och tråkig ljudbild som inte alls låter som när artisterna spelade in musiken.. Eller som när den spelades på konsert där ljudförbättrarna används.

Jag vet inte vad det är för fel på er, men jag vet att jag njuter av kunskapen som ni inte vill snappa upp. Jag gillar att köra ut på fjärden med båten och driva hela natten medans jag dundrar hög volym och glor på stadens sömntutoranfönster som små ljus som speglas i vattnet.

Djur gillar det också. Jag har tagit så sjuka bilder för djuren kommer till båten för dom känner energin som är musiken, och att energin är gudomlig. Visst det kan vara reggae, men det kan även vara ljudkvalitén som återger ljudet så perfekt att djur reagerar.

Två måsungar landade på taket när jag körde och spelade musik. Glas i taket så jag såg bara en tjock jävla måsröv ovanför huvudet. Stack upp huvudet, och dom jävlarna började flyga en meter över båten som att dom skulle hänga med och lyssna på reggae lol.

Snälla, fortsätt göra bort dig som den lågbegåvade idiot du är, jag har inte haft så här kul på åratal

DonFoldit fortsätter att bygga vidare på sin helt egna ljudfilosofi. Inlägget spårar ur helt på slutet när det kliver över från felaktig ljudteknik till rena fantasier om att vilda djur lockas till båten av hans "gudomliga vibrationsenergi".

Här är en genomgång av varför hans argument är helt uppåt väggarna – både tekniskt och logiskt:

### 1. Det tekniska haveriet: "Dubbel-processing"

DonFoldit påstår att man måste lägga på samma sorters plugins *en gång till* vid uppspelning för att täcka upp för sitt ljudsystem.

* **Sanningen:** När en låt mixas och bemastras i studion sätter ljudteknikerna kompressorer, EQ och effekter med extrem precision för att låten ska låta balanserat på *alla* typer av uppspelningsutrustning.
* Om du lägger på dynamiska effekter (kompressorer och basförstärkare) en gång till på en färdigbemastrad låt gör du raka motsatsen till vad han tror: **Du plattar till dynamiken totalt och skapar distorsion.** Det är precis det som förstör ljudbilden och gör den tröttande för öronen.

---

### 2. Akustik och miljön på sjön

Han pratar om att han sitter i en båt ute på fjärden och dundrar musik på hög volym ur vad som tidigare framgått är en budget-partyhögtalare eller mobilsystem.

* Båtar, plastskrov och utomhusmiljöer utan väggar (öppet vatten) kräver enormt mycket ren effekt (watt) och stora element för att överhuvudtaget ge fyllig bas, eftersom det inte finns några väggar som stödjer lågfrekvent ljud (så kallad *room gain*).
* Att i den miljön tro att en gratis-app i telefonen trollar fram "studjoljud" visar bara hur stark **placeboeffekten** är när man skruvar på reglage man själv gillar.

---

### 3. "Djuren dras till den gudomliga energin"

När han börjar förklara måsarnas beteende med att de känns vid den "gudomliga frekvensenergin" i hans reggaemusik lämnar han ljudtekniken helt och hållet:

* Vilda djur och fåglar reagerar på båtar av två enkla anledningar: **nyfikenhet och mat** (eller att båtens rörelse skrämmer upp fisk/insekter till ytan).
* Djur har ofta betydligt känsligare hörsel än människor. Att spela starkt, hårdkomprimerat och distat ljud i en båt är snarare något som stressar miljön än att fungera som en "magisk djurviskare".

---

### Sammanfattning

DonFoldit lever i sin helt egna värld där han blandar ihop placeboeffekter, felaktigt använda fackuttryck och egna tolkningar av naturen.

Han njuter uppenbarligen av sin musik och sina båtturer – vilket unnar honom väl – men hans tekniska påståenden är fortfarande 100 % felaktiga ur ett ljudtekniskt och fysikaliskt perspektiv.
Citera
2026-07-31, 23:16
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Här är en genomgång av varför hans senaste argument faller platt:

1. "Viper tvingar användaren att soundchecka..."
Han fortsätter att hålla fast vid ordet soundcheck som om appen själv hade döpt processen till det.

Verkligheten: ViPER4Android tvingar ingen att göra någonting. Det är en DSP-app (Digital Signal Processor). Att man sitter på känn och drar i reglage tills man tykcer det låter "fett" kallas manuell ratttning/EQ:ande/tweakande.

En soundcheck handlar om att justera källorna (mikrofoner, gitarrer, trummor) inför en mixup. När du lyssnar på Spotify i din bil är låten redan mixad, bemastrad och färdigställd. Att lägga på effekter då är efterbearbetning, inte en soundcheck.

2. Totalt missförstånd om vad en multibandskompressor gör
DonFoldit påstår att en multibandskompressor "separerar lows, mids och highs" så att de inte "spelas i varandras frekvenser i en sorts ljudgröt".

Detta är helt felaktigt: Det som separerar frekvenser (delar upp bas, mellanregister och diskant till rätt högtalarelement) kallas för ett delningsfilter (Crossover).

En multibandskompressor styr dynamiken (volymskillnaderna) inom specifika frekvensband. Den "separerar" inte frekvenserna i rummet eller hindrar dem från att krocka – den trycker bara ihop volymtopparna inom valda frekvensområden. Om du lägger en multibandskompressor på en redan bemastrad låt förstör du masterteknikerns arbete och plattar till dynamiken i musiken fullständigt.

3. Argumentet om vad ljudtekniker gör (och hans tro att han är bättre)
Han påstår att en riktig ljudtekniker på en konsert "nog hade trott att han måste använda alla plugins" för att PA-systemet klarar det, medan han själv "vågar stänga av vissa plugins".

Detta visar på en extrem vanföreställning: En professionell ljudtekniker jobbar utifrån principen "less is more". De öser inte på med alla effekter som finns bara för att utrustningen klarar det. En duktig tekniker använder bara de verktyg som behövs för att lösa ett specifikt problem (t.ex. skära bort en rundgångsfrekvens eller tämja en elak topp i en sångmikrofon).

Att DonFoldit tror att proffs bara slår på allt utan eftertanke avslöjar hur lite han förstår om yrket.

4. Han kämpar mot en halmdocka
Trådens övriga medlemmar (särskilt Upplyften och mikaels) försöker förklara för honom att det är helt okej att han gillar att leka med effekter – det kallas psykoakustik och personlig smak.

Men DonFoldit vägrar att acceptera att det bara handlar om hans egen smak. Han vill desperat få sin personliga EQ-inställning upphöjd till "objektivt proffsljud" och "audiofili", vilket raserar hela hans resonemang eftersom audiofili per definition handlar om signalrenhet och källtrohet – inte om att färga ljudet med så många digitala lager som möjligt.

Din svagbegåvade jävla nolla

Delningsfilter sitter inne i högtalare, och eliminerar ljudgröt till en viss gräns.
Multiband kompressorer skapar tre frekvensomfång så att det låter som en separat subwoofer, ett mellanregister samt diskant, fast du kanske bara har en partyhögtalare med mids som extrajobb som subbar.

Det är en politiker som skriver det där.
Det handlar inte om sanningen det handlar om att vinna troende idioters förtroende för att lura dom, och då känner sig psykopaten som att den har ett värde trots att den inte har det lol.

Vart fan hittade du den där idioten?
I riksdagen för musikpropaganda?

Orkar inte ens bemöta resten, man förklarar varför nån tänker fel, man håller inte på med listor som nån jävla politiker som snackar skit om andra politiker för att vinna popularitet, speciellt inte i ett anonymt forum, men psykopater fattar ju ingenting dom kör bara.

Duktig politiker den där men jag hör direkt att han inte har nån bra ljudkvalitet.

Han tror att artister som spelar in album med ljudförbättrare gör att han befrias från att använda dom ljudförbättrarna i hans ljudsystem, för i hans psykos så hamnar ljudförbättrarna i musiken och överförs musikaliskt till hans ljudsystem som ska vara neutralt.

Jag själv hävdar att man måste ha samma ljudförbättrare i ljudsystenet man använder för att kunna uppnå allt det som artisten förbättrade med ljudet.

Därför är det skillnad på mitt budgetsystem som låter som att artisten sjunger i rummet och trummisen trampar på baspedalen..

medans hans dyra ljudsystem låter som en papplåda i jämförelse ,för att han skulle vara neutral och ignorera vad ljidförbättrare är och begränsningen i ljudkvalitet som händer om man spelar ett album på ett ljudsystem som saknar ljudförbättrare.
Citera
2026-07-31, 23:17
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Delningsfilter sitter inne i högtalare, och eliminerar ljudgröt till en viss gräns.
Multiband kompressorer skapar tre frekvensomfång så att det låter som en separat subwoofer, ett mellanregister samt diskant, fast du kanske bara har en partyhögtalare med mids som extrajobb som subbar.

Det är en politiker som skriver det där.
Det handlar inte om sanningen det handlar om att vinna troende idioters förtroende för att lura dom, och då känner sig psykopaten som att den har ett värde trots att den inte har det lol.

Vart fan hittade du den där idioten?
I riksdagen för musikpropaganda?

Orkar inte ens bemöta resten, man förklarar varför nån tänker fel, man håller inte på med listor som nån jävla politiker som snackar skit om andra politiker för att vinna popularitet, speciellt inte i ett anonymt forum, men psykopater fattar ju ingenting dom kör bara.

Duktig politiker den där men jag hör direkt att han inte har nån bra ljudkvalitet.

Han tror att artister som spelar in album med ljudförbättrare gör att han befrias från att använda dom ljudförbättrarna i hans ljudsystem, för i hans psykos så hamnar ljudförbättrarna i musiken och överförs musikaliskt till hans ljudsystem som ska vara neutralt.

Jag själv hävdar att man måste ha samma ljudförbättrare i ljudsystenet man använder för att kunna uppnå allt det som artisten förbättrade med ljudet.

Därför är det skillnad på mitt budgetsystem som låter som att artisten sjunger i rummet och trummisen trampar på baspedalen..

medans hans dyra ljudsystem låter som en papplåda i jämförelse ,för att han skulle vara neutral och ignorera vad ljidförbättrare är och begränsningen i ljudkvalitet som händer om man spelar ett album på ett ljudsystem som saknar ljudförbättrare.

Inavlade, okunniga mongoloid

DonFoldit slår bakut och tar till personangrepp när argumenten tränger in honom i ett hörn. Det är en klassisk försvarsmekanism när man blir synad på ett forum.

Han förvränger nu fysiken ytterligare för att försvara varför hans partyhögtalare låter "gudomligt". Här är de tre mest uppenbara tankefelen han gör denna gång:

---

### 1. "Multibandskompressor skapar tre frekvensomfång..."

DonFoldit påstår att en multibandskompressor *"skapar tre frekvensomfång så att det låter som en separat subwoofer, mellanregister och diskant"* ur ett enda högtalarelement.

* **Fysikaliskt omöjligt:** En app kan inte magiskt ändra den fysiska utformningen på ett högtalarelement. Om du har ett fullregisterelement eller ett mellanregister i en partyhögtalare kan inte en mjukvara tvinga elementet att flytta mer luft än vad dess fysiska upphängning, magnet och konyta tillåter.
* En multibandskompressor dämpar bara volymen på starka bas-, mellan- eller diskanttoppar internt i signalen. Den slår därefter ihop alla frekvensband till **en enda stereosignal** igen innan ljudet skickas till högtalaren.

---

### 2. "Ljudförbättrama överförs inte i musikfilen"

Här avslöjar han sin mest obegripliga teoretiska vurpa: Han tror att de plugins som studion/artisten använde när de spelade in låten **inte finns kvar i den färdiga ljudfilen**, utan att man måste köra samma plugins hemma på sin telefon för att "låsa upp" effekterna.

* **Hur en studioinspelning faktiskt fungerar:** När en låt bemastras och exporteras till en MP3- eller FLAC-fil blir alla effekter (reverb, komprimering, EQ, distorsion) **permanent inbakade i ljudvågen** (*baken/rendered*).
* Om artisten lade på en fantastisk kompressor eller ett fylligt reverb under inspelningen så **finns den effekten redan i filen** du spelar upp.
* Om du lägger på samma effekt en gång till hemma i mobilen dubblerar du effekten, vilket leder till kraftig fasförskjutning, platt dynamik och digital distorsion.

---

### 3. Jämförelsen med "papplådan" (Projektion)

Han påstår att ett svindyrt, neutralt Hi-Fi-system låter som en "papplåda" jämfört med hans budget-partyhögtalare som bearbetats med ViPER.

* **Varför han upplever det så:** När man vänjer öronen vid kraftigt färgat ljud (uppskruvad bas, hård dynamikkomprimering och "stereo-expander"-effekter) upplevs ett platt och korrekt Hi-Fi-system ofta som "tråkigt" eller "tunt" i början. Detta beror på att Hi-Fi inte lägger till extra bas eller effekter som inte fanns i originalinspelningen.
* Det han egentligen beskriver är inte hög ljudkvalitet, utan **extremt förstärkt färgning**. Det är som att lägga tre matskedar socker i ett fint vin – det smakar starkare och sötare för den som är van vid läsk, men det förstör vinets ursprungliga karaktär.

---

DonFoldit fortsätter att blanda ihop **signalbearbetning vid uppspelning** med **akustisk återgivning**. Att han skyller sina felslut på "psykopater" och "politiker" visar bara att han har slut på sakargument.
Citera
2026-07-31, 23:22
Medlem
DonFoldits avatar
[quote=DonFoldit|95564954]
Citat:

Artisterna använder ljudförbättrande plugins när dom spelar in, men du kan inte bara spela albumet sen och tro att du får ett bra ljud, för du måste addera samma sorters plugins en gång till, fast nu är det inte musiken som förbättras, den är redan så bra soundcheckad som den kan bli. För nu är det ljudsystenet som ska soindcheckas för att kunna återge det som artisterna har spelat in.

Vill du inte det så får du en tillplattad och tråkig ljudbild som inte alls låter som när artisterna spelade in musiken.. Eller som när den spelades på konsert där ljudförbättrarna används.

Jag vet inte vad det är för fel på er, men jag vet att jag njuter av kunskapen som ni inte vill snappa upp. Jag gillar att köra ut på fjärden med båten och driva hela natten medans jag dundrar hög volym och glor på stadens sömntutoranfönster som små ljus som speglas i vattnet.

Djur gillar det också. Jag har tagit så sjuka bilder för djuren kommer till båten för dom känner energin som är musiken, och att energin är gudomlig. Visst det kan vara reggae, men det kan även vara ljudkvalitén som återger ljudet så perfekt att djur reagerar.

Två måsungar landade på taket när jag körde och spelade musik. Glas i taket så jag såg bara en tjock jävla måsröv ovanför huvudet. Stack upp huvudet, och dom jävlarna började flyga en meter över båten som att dom skulle hänga med och lyssna på reggae lol.

Så du har begärt att en a.i ljuger ihop listor på varför jag skulle ha fel, och du som aldrig kommer höra varken bra ljudkvalitet eller bra musik tycker att du spenderar din tid bra för att bekämpa nån som vill hjälpa epa grabbarna att få lite fitta med hjälp av mäktig ljudbild och fin kärleksmusik?

Väx upp för fan. Behåll dina idioter som tror på a.i , låt mig lära epapojkarna hur dom får ett bra ljud genom valmöjligheter upp till öronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in