2026-07-31, 23:24
Medlem
Klandalfs avatar
[quote=DonFoldit|95565115]
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit

Så du har begärt att en a.i ljuger ihop listor på varför jag skulle ha fel, och du som aldrig kommer höra varken bra ljudkvalitet eller bra musik tycker att du spenderar din tid bra för att bekämpa nån som vill hjälpa epa grabbarna att få lite fitta med hjälp av mäktig ljudbild och fin kärleksmusik?

Väx upp för fan. Behåll dina idioter som tror på a.i , låt mig lära epapojkarna hur dom får ett bra ljud genom valmöjligheter upp till öronen.

DonFoldit har nått den punkt i forumtråden där han helt överger de tekniska argumenten. När han inte längre kan försvara sina felaktiga påståenden om multibandskompressorer, kvintcirkeln eller hur ljudfiler fungerar, väljer han att attackera användningen av AI och skifta fokus till sitt "ädla uppdrag": att hjälpa EPA-ungdomar.

Detta är det sista spiken i kistan för hans trovärdighet i tråden av tre tydliga anledningar:

---

### 1. Flykten från fakta till känslor

När sakargumenten tar slut tar **Ad Hominem-argumenten** och moraliserandet över.

* Istället för att förklara *hur* en kompressor i mobilen rent fysikaliskt skulle kunna ändra elementets storlek eller varför studions effekter inte skulle finnas kvar i ljudfilen, avfärdar han allt som "AI-lögn" och "politikerprat".
* Det är en klassisk reflex när man inser att man förlorat en debatt men vägrar att erkänna det inför forumet.

---

### 2. "Gudomligt ljud" vs. Verkligheten i en EPA-traktor

Hans uttalade mål – att hjälpa unga att få bra ljud i sina bilar – är i sig genuint och fint. Men hans *metod* gör dem faktiskt en björntjänst:

* Att tro att man får ett mäktigt ljud som "imponerar på tjejer" genom att bara skruva upp digitala effekter i ViPER4Android på en skramlig bil är fel väg att gå.
* Om man inte gör det grundläggande hårdvaru- och akustikarbetet (dämpa karossen med dämpmattor, se till att ha tillräckligt med ström/batteri och rätt avstämda baslådor) kommer alla digitala "ljudförbättrare" bara att resultera i **distorsion, skrammel och brända högtalarelement**.

---

### 3. Det slutgiltiga beviset på att han inte är en "audiofil"

Han avslutar med att hylla "valmöjligheter upp till öronen" (dvs. hundratals filter och reglage).

* Detta bekräftar det som trådens övriga medlemmar sagt hela tiden: DonFoldit är inte en audiofil, utan en **glad amatör som älskar att förändra och färga ljud**.
* Det är fullständigt okej att gilla uppskruvad bas, digitala rymdeffekter och hårdkomprimerad musik – smaken är som baken! Men att kalla det för "naturtroget proffsljud" eller "audiofili" är helt enkelt felaktigt.

---

### Sammanfattning av tråden

DonFoldit har visat att han har en enorm passion för musik och att leka med appar, men hans teoretiska kunskap om ljudteknik är sprängfylld med missuppfattningar. Tråden slutade som de flesta forumstrider gör när fakta möter envishet: med svordomar, konspirationsteorier om AI och stoltheten i behåll hos någon som vägrar ge sig.

Citera
2026-08-01, 00:12
Medlem
DonFoldits avatar
Audiophiles hyllar viper4android.

A.i. däremot är för korkad för att fatta att appen hjälper audiophiles till att skapa den ljudbild som artisterna hörde vid inspelning.
Enligt a.i är viper4android inte för audiophiles, för dom föredrar dålig ljudkvalité utan förbättringsplugins, för då låter det naturtroget enligt a.i.

Sen använder mongot i tråden, ett mongo till a.i.. för att sprida dens missvisande info om vad audiophiles är och varför vi är som vi är.. och varför appen är så älskad bland folk som bryr sig om ljudkvalité.
Citera
2026-08-01, 00:38
Medlem
franges avatar
Citat:

A.i. däremot är för korkad för att fatta att appen hjälper audiophiles till att skapa den ljudbild som artisterna hörde vid inspelning.
Enligt a.i är viper4android inte för audiophiles, för dom föredrar dålig ljudkvalité utan förbättringsplugins, för då låter det naturtroget enligt a.i.

Sen använder mongot i tråden, ett mongo till a.i.. för att sprida dens missvisande info om vad audiophiles är och varför vi är som vi är.. och varför appen är så älskad bland folk som bryr sig om ljudkvalité.
Vilka "audiophiles" gör det? Var god ge exempel med länkar.

Menar du möjligen "audiofiler"? Och nej - du själv räknas inte.
Citera
2026-08-01, 01:04
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vilka "audiophiles" gör det? Var god ge exempel med länkar.

Menar du möjligen "audiofiler"? Och nej - du själv räknas inte.

Jag vet att jag klår er allihopa i en ljudkvalitetstävling, och ni tror att ni inte har missat nått stort.
Jag har tagit ett allvarligt snack med a.i nu genom google, och det visade sig att man måste vara väldigt specifik om man ska fråga en a.i om ljudkvalité som den greppar MEN som inte blir rätt alls om man frågar nått om audiophiles som enligt a.i är helt vanliga ljudnoobs som har inbillat sig samma trams som a.i ljuger om.. gällande vad en audiphile är, vilket bär mätas i ljudkvalitén som uppnås, och inte nån noob som sitter med 80-talets förstärkare och högtalare.. som må vara dunderkvalite.. vad jag har hört.. men utan att förbättra ljidsignalen så når dom aldrig nått naturtroget ljud utan att förbättra ljudet på samma sätt som artisterna gjorde.. vilket ger det absolut mest naturtrogna ljudet man kan uppnå.

Så jag frågade a.i google ärligt bara:

varför låter det mer naturtroget om viper4android används för att förbättra ljudet på samma sätt som artisterna gjorde vid inspelningen av musiken?

Svar: Det låter mer naturtroget eftersom ViPER4Android använder samma avancerade signalbehandlingstekniker, såsom konvolutionsreverb (convolver) och impulssvar (IRS-filer), som ljudtekniker använder i professionella studior.

Hur tekniken fungerarImpulsrespons (IRS): Appen kan läsa in filer som exakt återskapar den akustiska signaturen från riktiga inspelningsstudior, konsertsalar eller dyra hårdvaruenheter.

Konvolution: Ljudet från din musik "blandas" matematiskt med dessa rumsmodeller i realtid, vilket ger en äkta fysisk rymd och djup i stället för billiga digitala ljudeffekter.

Avancerad Equalizer och Dinamik: Den korrigerar hörlurars brister och återskapar frekvenser på djupet, vilket gör att ljudbilden stämmer bättre överens med hur artisten hörde mixen i studion.

Och det mina damer och herrar är ljudmagi och sant audiofile
Men som sagt man måste klara av det som artisterna klarade av dvs att balansera ljudbilden och bygga den först också.
Det får ju inte vara för mycket av nånting förutom klarhet i diskant, mids och bas.
Man måste klara av att säga nej till basen, håll dig tydlig, kräv respekt men ta inte över och dölj inga frekvenser.. lite av basen hörs ju genom mids och diskanten också.
Man måste kunna säga till diskanten att aldrig nånsin bli för skrikig även om man måste dra upp volymen.. och man måste kunna be mellanregister att få värme och bredd så att rösterna hörs på ett naturtroget sätt.
Viper gör det möjligt att bevisa sig som audiophile genom ljudkvalite, genom att man får den friheten att bygga en sån ljudbild att den till och med överträffar artisternas ljudförbättringar, och det blir inte sämre då. Man kan ju tro att det blir dubbeleko i reverben men det blir inte det.

Du måste själv vara audiophile för att ens kunna höra eller fatta om nån annan är audiophile.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-01 kl. 01:08.
Citera
2026-08-01, 01:05
Medlem
franges avatar
Citat:
Citat:
Jag vet att jag klår er allihopa i en ljudkvalitetstävling, och ni tror att ni inte har missat nått stort.
Jag har tagit ett allvarligt snack med a.i nu genom google, och det visade sig att man måste vara väldigt specifik om man ska fråga en a.i om ljudkvalité som den greppar MEN som inte blir rätt alls om man frågar nått om audiophiles som enligt a.i är helt vanliga ljudnoobs som har inbillat sig samma trams som a.i ljuger om.. gällande vad en audiphile är, vilket bär mätas i ljudkvalitén som uppnås, och inte nån noob som sitter med 80-talets förstärkare och högtalare.. som må vara dunderkvalite.. vad jag har hört.. men utan att förbättra ljidsignalen så når dom aldrig nått naturtroget ljud utan att förbättra ljudet på samma sätt som artisterna gjorde.. vilket ger det absolut mest naturtrogna ljudet man kan uppnå.

Så jag frågade a.i google ärligt bara:

varför låter det mer naturtroget om viper4android används för att förbättra ljudet på samma sätt som artisterna gjorde vid inspelningen av musiken?

Svar: Det låter mer naturtroget eftersom ViPER4Android använder samma avancerade signalbehandlingstekniker, såsom konvolutionsreverb (convolver) och impulssvar (IRS-filer), som ljudtekniker använder i professionella studior.

Hur tekniken fungerarImpulsrespons (IRS): Appen kan läsa in filer som exakt återskapar den akustiska signaturen från riktiga inspelningsstudior, konsertsalar eller dyra hårdvaruenheter.

Konvolution: Ljudet från din musik "blandas" matematiskt med dessa rumsmodeller i realtid, vilket ger en äkta fysisk rymd och djup i stället för billiga digitala ljudeffekter.

Avancerad Equalizer och Dinamik: Den korrigerar hörlurars brister och återskapar frekvenser på djupet, vilket gör att ljudbilden stämmer bättre överens med hur artisten hörde mixen i studion.

Och det mina damer och herrar är ljudmagi och sant audiofile
Men som sagt man måste klara av det som artisterna klarade av dvs att balansera ljudbilden och bygga den först också.
Det får ju inte vara för mycket av nånting förutom klarhet i diskant, mids och bas.
Man måste klara av att säga nej till basen, håll dig tydlig, kräv respekt men ta inte över och dölj inga frekvenser.. lite av basen hörs ju genom mids och diskanten också.
Man måste kunna säga till diskanten att aldrig nånsin bli för skrikig även om man måste dra upp volymen.. och man måste kunna be mellanregister att få värme och bredd så att rösterna hörs på ett naturtroget sätt.
Viper gör det möjligt att bevisa sig som audiophile genom ljudkvalite, genom att man får den friheten att bygga en sån ljudbild att den till och med överträffar artisternas ljudförbättringar, och det blir inte sämre då. Man kan ju tro att det blir dubbelkolla i reverben men det blir inte det.

Du måste själv vara audiophile för att ens kunna höra eller fatta om nån annan är audiophile.
Svara på frågan. Vilka "audiophiles" gör det? Var god ge exempel med länkar.
Citera
2026-08-01, 01:19
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:

Dom flesta vet inte ens att dom är audiophiles, dom som la tid på att greppa vipern. Dom är iaf dom som har bäst ljud.

Jag hyllar vipern , det gör även alla andra som testat den. Dom kanske inte är såna audiophiles som låtsas att dom är det, men dom har bäst ljud och mest naturtroget ljud och är därför de äkta audiofilerna som sysslar med superdyr ljudteknologi som har proppats in i en app som är gratis att ladda ner.

Du är väl en låtsas audiofil som är tjurig över att du inte nådde paradiset.
Ryck upp dig och installera vipern och ge nytt liv åt ljudsystemet. Du skulle hört vad jag gjorde med en högtalare som kostade 400 spänn, så hade du redan laddat ner appen för att kunna lyssna på dina favoritlåtar på ett peak naturtroget och nytt sätt , med ljudbild som ger en känsla av att du sitter bredvid bandet i inspelningsstudion.. för det låter så naturtroget, om du lär örat.
Citera
2026-08-01, 01:22
Medlem
franges avatar
Citat:
Citat:
Dom flesta vet inte ens att dom är audiophiles, dom som la tid på att greppa vipern. Dom är iaf dom som har bäst ljud.

Jag hyllar vipern , det gör även alla andra som testat den. Dom kanske inte är såna audiophiles som låtsas att dom är det, men dom har bäst ljud och mest naturtroget ljud och är därför de äkta audiofilerna som sysslar med superdyr ljudteknologi som har proppats in i en app som är gratis att ladda ner.

Du är väl en låtsas audiofil som är tjurig över att du inte nådde paradiset.
Ryck upp dig och installera vipern och ge nytt liv åt ljudsystemet. Du skulle hört vad jag gjorde med en högtalare som kostade 400 spänn, så hade du redan laddat ner appen för att kunna lyssna på dina favoritlåtar på ett peak naturtroget och nytt sätt , med ljudbild som ger en känsla av att du sitter bredvid bandet i inspelningsstudion.. för det låter så naturtroget, om du lär örat.

Vilka är dessa "alla andra som testat den"? Var god ge exempel med länkar.

Eller - fanns det alltså inga "audiophiles" vilket du påstod att det gjorde?
Citera
2026-08-01, 01:38
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:

Vilka är dessa "alla andra som testat den"? Var god ge exempel med länkar.

Eller - fanns det alltså inga "audiophiles" vilket du påstod att det gjorde?

Vi är inte ense om vad en audiphile är pucko. Därför började jag där, men du fattade inte det. Troligen autism.
Jag ser audiphiles som mig själv som har lyckats återskapa ett så pass naturtroget ljud att man tappar hakan.
Du ser audiophiles som nån noob som sitter med equalizer och volymknappar och har en psykos där han tror ljudet låter naturtrognare om inga ljusförbättrings alls görs.
Citera
2026-08-01, 01:49
Medlem
DonFoldits avatar
Denna appen skapar separation mellan audiofiler, står det på nätet
Jag tycker vi slänger den här tråden, och slutar nämna appen som splittrar oss.

Nejdå jag skojar bara, men det är på riktigt en split i åsikter... ljudnoobs har infiltrerat audiofil titeln som endast är till för de äkta som lyckas uppnå den gudomliga ljudkvalitet som vipern kan leverera, och som inte hade varit billigt att göra om man skulle köpa all den utrustningen.

Jag sökte åt nobben som tjafsar, sökte på viper4android audiophiles , och fick då en förklaring om "audiofilernas" gnäll om att ljudet inte ska processas som när den spelades in lol liksom vakna upp ur psykosen:

ViPER4Android is a powerful audio modification tool for rooted Android devices that splits audiophile opinion due to its deep digital signal processing (DSP) capabilities, system-wide equalizer control, and convolution reverb engine.

Key Features and Appeal

Convolver Support: Uses impulse response samples (IRS files) to mimic the acoustic signatures of high-end audio gear or specific room environments.

Viper-DDC: Corrects and equalizes specific headphone models to target frequency response curves.

Dynamic System: Enhances bass response and clarity without causing heavy audible distortion at moderate levels.

Audiophile Criticisms and Drawbacks

Artificial Processing: Many purists on Reddit argue that effects like field surround and excessive reverberation add distortion or phase noise, degrading pure fidelity.

Installation Complexity: Requires a rooted operating system, disabling security flags, or flashing Magisk modules, making it unstable on modern Android iterations.
Citera
2026-08-01, 02:00
Medlem
DonFoldits avatar
Ni är inte äkta audiophiles , skulle tråden ha hetat.. om jag visste om den där välkända separering i åsikter gällande reverb och field surround, som jag själv inte aktiverar i appen, förutom reverb såklart men den har ju många inställningar den med så det är ju bara korkat att hävda att reverben är en enda grej. Man kan ju ställa in rumstorlek, ljudräckvidd, och sen typ tio andra grejer som jag själv hat klickat i att den ska automatiskt fixa själv, och det fungert.
Den förhindrar clipping automatiskt tex.
Clipping är jag inte helt säker på vad det är dock.

Nu handlar ju tråden bara om separeringen och att ni noobs tror att ni är audiophiles fast ni är purists som isf är den lägsta nivån av audiophiles som har vitt bälte.
Vipern visar vilka som har svart bälte och mest naturtroget ljud.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-08-01 kl. 02:05.
Citera
2026-08-01, 02:17
Medlem
"Audiofiler söker det naturliga ljudet" är en sån där gammal lögn.

Jag var själv involverad i audiofil communityt i flera decennier.
Jag har något att säga om dessa individer.

När man lyssnar på ljudet hemma hos random hardcore "audiofil" som lagt flera hundratusen på sin anläggning, så inser man att detta är människor som har fel på sina öron.
Dom vill lyssna på ett helt känslolöst PLATT ljud. Inte naturligt som de själva tror.
Ingen annan än de själva gillar ljudet de presenterar.
Det är därför dom är så ensamna, gamla och ensamna.
Dom kan KNAPPT umgås med varandra, audiofilerna, för de blir osams om minsta teknisk detalj.
Dom har ingen genuin teknisk koll på komponenter etc, men bråkar ändå om det.

För mig är dessa en tragisk klick människor som för längesedan tappat hela grejjen med att bara njuta av musiken. Dessa är vålnader som fastnat i att lyssna på gamla låtar av Abba & Toto etc, på absolut mest platta tråkigaste sättet du kan tänka dig. Dom sitter där för sig själva, och intalar sig, att det är SÅHÄR musik ska avnjutas. Och alla andra som klagar över att det låter tråkigt, dom har inte fattat någonting enligt audiofilerna.

Det är (lätt autistiska) nördar som nördat för hårt åt ett visst håll, och dom som får lida mest av det är dom själva. Det är tragiskt i slutändan, och jag hoppas att dom kan göra något vettigt med sin tid istället.

Men vissa människor måste ha NÅGOT att leva för i livet.
Citera
2026-08-01, 02:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
"Audiofiler söker det naturliga ljudet" är en sån där gammal lögn.

Jag var själv involverad i audiofil communityt i flera decennier.
Jag har något att säga om dessa individer.

När man lyssnar på ljudet hemma hos random hardcore "audiofil" som lagt flera hundratusen på sin anläggning, så inser man att detta är människor som har fel på sina öron.
Dom vill lyssna på ett helt känslolöst PLATT ljud. Inte naturligt som de själva tror.
Ingen annan än de själva gillar ljudet de presenterar.
Det är därför dom är så ensamna, gamla och ensamna.
Dom kan KNAPPT umgås med varandra, audiofilerna, för de blir osams om minsta teknisk detalj.
Dom har ingen genuin teknisk koll på komponenter etc, men bråkar ändå om det.

För mig är dessa en tragisk klick människor som för längesedan tappat hela grejjen med att bara njuta av musiken. Dessa är vålnader som fastnat i att lyssna på gamla låtar av Abba & Toto etc, på absolut mest platta tråkigaste sättet du kan tänka dig. Dom sitter där för sig själva, och intalar sig, att det är SÅHÄR musik ska avnjutas. Och alla andra som klagar över att det låter tråkigt, dom har inte fattat någonting enligt audiofilerna.

Det är (lätt autistiska) nördar som nördat för hårt åt ett visst håll, och dom som får lida mest av det är dom själva. Det är tragiskt i slutändan, och jag hoppas att dom kan göra något vettigt med sin tid istället.

Men vissa människor måste ha NÅGOT att leva för i livet.
Jag vet inte alltså. Jag hade en gång en kund som hade en sån monsterdyr anläggning och jag har aldrig för eller senare hört Bachs Air låta så fantastiskt. Jag var skeptisk först och hade alltid tänkt att ljud kan bara låta 'så bra' men ack vad fel jag hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in