2026-08-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueintime
Jo påföljden verkar orimligt hård. Villkorligt tycker nog många vore ett rimligt straff. Länka gärna till domen

Nu är inte detta personligt riktat mot dig (hehe men du kan ju se det som en hint om du tycker att det stämmer in på dig). Men det är intressant att det är SAMMA människor som skriker efter "hårdare tag" och "högre straff" som kritiserar att denna personen fått 3 års fängelse. Högre straff har det ju länge skrikits efter - och i synnerhet när det gäller sexualbrott. Det var därför inte så längesedan man höjde minimistraffet för våldtäkt från 2 till 3 års fängelse. Så till den som "känner igen sig" så kan man ju tänka på att om man inte bidragit genom att vara en del av mobben, som skriker efter hårdare straff, så hade denna tatueraren kanske bara fått 2 års fängelse...och för alla som inte vill kännas vid detta "ansvaret", så nöjer jag mig med att säga att det här fallet kan vara ett bra exempel på vilka konsekvenser straffhöjningar kan ge. Med detta sagt vill jag bara tillägga att jag själv personligen inte har några synpunkter varken på rubriceringen eller strafflängden som sådan...
Citera
2026-08-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jamen detta beror ju på att rättsväsendet numera räknar en mängd olika handlingar som "våldtäkt", och det tycker jag är fel. En riktig våldtäkt är något mycket värre än detta som beskrivs. Detta borde i stället gå under "sexuellt ofredande".

Det finns ju flertalet olika brottsrubriceringar inom detta spannet:
-grov våldtäkt, våldtäkt av normalgraden, våldtäkt - mindre grovt brott samt oaktsam våldtäkt
-grovt sexuellt övergrepp samt sexuellt övergrepp
-sexuellt ofredande

Beträffande sexuellt ofredande så är inte det brottet ämnat för sådana här gärningar. Detta eftersom att sexuellt ofredande tar sikte på att väcka obehag eller kränka någons sexuella integritet. Detta kan ske genom ord eller handling (t ex blottning). I tatueringsfallet kan endast sexuellt övergrepp eller våldtäkt aktualiseras. Skillnaden på dessa, samt hur bedömningen skall göras i aktuellt fall, har jag berört i följande inlägg: (FB) När samtycke betyder allt betyder resten ingenting - Sveriges sjuka straffsatser
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-01 kl. 14:16.
Citera
2026-08-04, 09:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Detta är inte personligt riktat mot dig (men du kan ju se det som en hint om du tycker att det stämmer in på dig, hehe). Men det är intressant att det är SAMMA människor som skriker efter "hårdare tag" och "högre straff" som kritiserar att denna personen fått 3 års fängelse.
Fast nu blandar du ihop olika fenomen. Man kan vilja se högre straff för våldtäkt utan att för den skull vilja se en stor mängd olika ageranden falla under det begreppet. Att på dansgolvet köra ner fingrarna innanför en kvinnas byxor och trycka in ett finger i underlivet är ett svinigt agerande, men det är långt ifrån att en sen kväll släpa in någon i en skogsdunge och där under slag och sparkar våldta människan. Det förra bör istället liknas vid ringa misshandel, dvs något som leder till böter eller ett kortare fängelsestraff på några veckor.
Citera
2026-08-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu blandar du ihop olika fenomen. Man kan vilja se högre straff för våldtäkt utan att för den skull vilja se en stor mängd olika ageranden falla under det begreppet. Att på dansgolvet köra ner fingrarna innanför en kvinnas byxor och trycka in ett finger i underlivet är ett svinigt agerande, men det är långt ifrån att en sen kväll släpa in någon i en skogsdunge och där under slag och sparkar våldta människan. Det förra bör istället liknas vid ringa misshandel, dvs något som leder till böter eller ett kortare fängelsestraff på några veckor.

Den praktiska effekten blir ju dock att straffen ökar för de mindre allvarliga gärningarna när straffen höjs för våldtäkt.
Citera
2026-08-04, 13:31
Medlem
Citat:

Men nu diskuterades ju endast strafflängden för just våldtäkt. Läser du trådstarten så tar ju denna sikte på "samtycke" och "när ett brott skall anses grovt" osv. Vilka gärningar (läs penetration) som kvalificerar våldtäkt har varit de samma länge - och har inte ändrats av att samtyckeslagen infördes. Med andra ord är/kommer den befintliga straffskalan för brottet vara helt central i frågan om hur "olika fall" kan/skall straffmätas. Har man då lobbat för att våldtäkt skall ge högre straff - ja, då kommer ju även straffen för "mindre allvarliga" (eller "mer olyckliga") fall att bli högre. Så "mitt fenomen" är definitivt relevant!
Jag vill tipsa dig om följande klipp, så kommer du förstå vad jag menar när jag säger att straffhöjningar ALLTID påverkar ALLA fall: https://www.youtube.com/watch?v=zpMAtEBcVgs&t=6s

Beträffande dina exempel så är dom dock irrelevanta. Att släpa in någon i en skogsdunge, och där under slag och sparkar våldta människan, är ju grov våldtäkt (straffskala 5-12 års fängelse) och skall inte på något sätt blandas ihop med exempelvis våldtäkt av normalgraden. När det gäller ett intryckt finger i underlivet, som du anser är ringa misshandel - och inte våldtäkt, så visar ju du med all önskvärd tydlighet att du inte förstår vad skyddsintresset handlar om här. Det primära syftet med sexualbrotts/våldtäktslagstiftningen är ju inte att skydda individen från smärta eller kroppsskada. Det man vill skydda är ju den sexuella integriteten och dess självbestämmande och frivillighet. Ärligt talat, ringa misshandel!? Höj nivån...
Citera
2026-08-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Den praktiska effekten blir ju dock att straffen ökar för de mindre allvarliga gärningarna när straffen höjs för våldtäkt.

Helt rätt! Läs: (FB) När samtycke betyder allt betyder resten ingenting - Sveriges sjuka straffsatser
Citera
2026-08-04, 22:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Beträffande dina exempel så är dom dock irrelevanta. Att släpa in någon i en skogsdunge, och där under slag och sparkar våldta människan, är ju grov våldtäkt (straffskala 5-12 års fängelse) och skall inte på något sätt blandas ihop med exempelvis våldtäkt av normalgraden. När det gäller ett intryckt finger i underlivet, som du anser är ringa misshandel - och inte våldtäkt, så visar ju du med all önskvärd tydlighet att du inte förstår vad skyddsintresset handlar om här. Det primära syftet med sexualbrotts/våldtäktslagstiftningen är ju inte att skydda individen från smärta eller kroppsskada. Det man vill skydda är ju den sexuella integriteten och dess självbestämmande och frivillighet. Ärligt talat, ringa misshandel!? Höj nivån...
Att inte hålla med är inte detsamma som att inte förstå. Och jag anser att våldtäkt ska innehålla våld i sådan omfattning att den ska kunna jämföras med andra typer av allvarligare fysiska övergrepp. Det skapas annars helt absurda situationer där en misshandel så grov att den lämnar människan förlamad i straffvärde ligger på samma nivå som enklare sexuella övergrepp som helt saknar inslag av våld eller uttalat tvång. Att tala om att skydda den sexuella integriteten är bara att hänge sig åt en gammalmodig moralism.
Citera
2026-08-04, 23:21
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Att inte hålla med är inte detsamma som att inte förstå. Och jag anser att våldtäkt ska innehålla våld i sådan omfattning att den ska kunna jämföras med andra typer av allvarligare fysiska övergrepp. Det skapas annars helt absurda situationer där en misshandel så grov att den lämnar människan förlamad i straffvärde ligger på samma nivå som enklare sexuella övergrepp som helt saknar inslag av våld eller uttalat tvång. Att tala om att skydda den sexuella integriteten är bara att hänge sig åt en gammalmodig moralism.

Det skulle vara intressant att se exempel på våldsbrott som gett tre år i fängelse och 300k i skadestånd vilket verkar vara standard för "våldtäkt" nuförtiden.
Citera
2026-08-04, 23:46
Medlem
Citat:

Med det resonemanget så måste man ju skrota rubriceringen våldtäkt av normalgraden, eftersom att det brottet i regel inte innehåller några allvarligare former av våld...

Jag kan också informera om att det för några år sedan låg ett förslag på bordet kring att skrota namnet "våldtäkt" och ersätta detta med benämningen "sexuellt övergrepp". Dock var det aldrig på tal om att ändra straffskalan och sänka straffet...

En grov misshandel som leder till förlamning är att anse som synnerligen grov misshandel. Detta brottet har straffskalan 5-12 års fängelse - och kan inte jämföras med straffet för en våldtäkt eller ett sexuellt övergrepp...

Att skyddsintresset för sexualbrott/våldtäkt är att skydda den sexuella integriteten (och dess självbestämmande och frivillighet) är allt annat än "gammalmodig moralism". Det är i högsta grad aktuellt - och var ju det som utgjorde grunden för samtyckeslagstiftningen och det nya brottet oaktsam våldtäkt. Med din logik att skydd mot den sexuella integriteten inte borde vara gällande, så borde ju inte brottet sexuellt ofredande finnas. Hur ser du på det? Hade du viljat ha ett samhälle där folk t ex fick blotta sig fritt?
Citera
2026-08-05, 01:00
Medlem
Citat:

Den nivån av våld du beskriver är synnerligen grov misshandel. Lägst 6års fängelse, högst 12år.

Enklare sexuella övergrepp är att tafsa, det är sexuellt ofredande alternativt mindre grovt sexuellt övergrepp. Straffskalan för det är böter upp till max ett års fängelse.

Att du anser att våld är ett måste för våldtäkt är ett extremt förlegat synsätt.
Det är också din högst personliga uppfattning som inte delas av en överväldigande majoritet av befolkningen.
Citera
2026-08-06, 15:24
Medlem
TheJesuits avatar
De ungdomar som går i säng med varandra under rådande lagstiftning är antingen våghalsiga eller helt korkade. Risken för att få en fängelsedom på 3-4 år är överhängande och den som ger sig in i detta måste verkligen ha säkrat och fått dokumenterat att det handlar om samtycke.

Min rekommendation till killar (råd till tjejer får andra ge) är att istället endast uppsöka prostituerade fram till dess att lagen ändras. Helst utomlands på grund av legala själ, så klart, men annars i Sverige. Risken att åka fast är högst begränsad, framör allt om man betalar med kontanter, och skulle oturen vara framme så handlar det om villkorlig dom och böter. Det är en helt annan nivå än 4 år i fängelse bland hårt belastade kriminella.
Citera
2026-08-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
De ungdomar som går i säng med varandra under rådande lagstiftning är antingen våghalsiga eller helt korkade. Risken för att få en fängelsedom på 3-4 år är överhängande och den som ger sig in i detta måste verkligen ha säkrat och fått dokumenterat att det handlar om samtycke.

Min rekommendation till killar (råd till tjejer får andra ge) är att istället endast uppsöka prostituerade fram till dess att lagen ändras. Helst utomlands på grund av legala själ, så klart, men annars i Sverige. Risken att åka fast är högst begränsad, framör allt om man betalar med kontanter, och skulle oturen vara framme så handlar det om villkorlig dom och böter. Det är en helt annan nivå än 4 år i fängelse bland hårt belastade kriminella.

Om man lyckas få 4 års fängelse så har man nog gjort mycket mer än att inte försäkra sig om samtycke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in