Citat:
Ursprungligen postat av
Kronoro
Saknas samtycke är det våldtäkt i Sverige idag, det är så lagen är definierad och det är detta som är problemet. Jag hade varit nöjd om gärningspersonen i fallet som beskrivs ingående dömdes för sexuellt övergrepp och inte våldtäkt just för att inte sudda ut gränserna mellan dessa två olika brott.
Fast i det här fallet var det inte samtyckeslagen som var grejen. Han dömdes för vanlig våldtäkt, så han hade alltså blivit dömd även innan samtyckeslagen kom till. Men för att den lagen ska aktualiseras så krävs det att gärningen når upp till våldtäkt, vilket "ta på pungen" helt enkelt inte gör.
Citat:
Jag har inte tagit bort någonting. Vissa skrev att trådstarten var för lång så jag lade delar i spoiler, men det finns fortfarande en summering kvar. Klicka på spoilern så kan du se allt som ligger till grund för domen.
Definitionen som även citeras i domen (och liknande domar) är
Den sexuella handlingen, som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag
Att runka av någon utan samtycke räknas därmed också som våldtäkt och resten handlar om din egen analfixering.
Jag går och sätter på popcorn medan du hittar ett enda fall där någon dömts för våldtäkt för att ha runkat av någon.
Du kan tycka precis vad du vill om det, men i juridisk mening är det normalt inte våldtäkt. Gränsen brukar dras vid penetration. Det var just det som var avgörande i snippafallet. Den tilltalade frikändes för att åklagaren hade klantat sig inte åtalat för den alternativa rubriceringen sexuellt övergrepp utan enbart våldtäkt, och då domstolen kunde konstatera att det var bevisat att den tilltalade berört könsorganet men inte att han hade fört in fingrar i slidan så räckte det inte för våldtäkt.
Att du sitter och "tycker" att fingerpullning motsvarar avrunkning saknar juridisk relevans.
Citat:
Det fanns ingen logisk anledning för kunden att vara rädd för att tatueraren ville döda henne, sen var kunden uppenbarligen rädd ändå men det fanns ingen reell fara.
Tatueraren har uppenbarligen visat att han saknar jävligt många hästar i sitt stall. Det finns all anledning att förvänta sig väldigt antisocialt beteende.
Citat:
Det bevisas inte minst av att tatueraren slutade tafsa så fort kunden sa ifrån.
Jepp, det bevisades då ja, vilket är EFTER att övergreppet började.
Citat:
Kunden hade också som mål att tatueringen skulle bli klar, vilket försvårade situation men övergreppet var förhållandevis enkelt sett till att gärningspersonen slutade direkt när offret sa ifrån.
Det vill säga, gärningspersonen hade kanske kunnat sluta snabbare om offret sa ifrån tidigare istället för att skriva om hur sjukt det var och omg hahahaha till sin polare?
Jag har verkligen svårt att tycka att detta brott tillhör samma kategori som överfallsvåldtäkten som också citerades i TS.
Victim blaming i vanlig ordning? Ja, det ligger i linje med dina tidigare trådstarter.
Citat:
Jag vill inte skylta med mitt biologiska kön men jag tycker detta bör rubriceras som ett sexuellt övergrepp.
Det behöver du inte skylta med. Din trådhistorik säger mig att jag hade vågat satsa rätt mycket pengar på att du inte är en kvinna.
Citat:
Fast varför hängde byxorna nere när det inte var benen som tatuerades?
Där har vi bara den tilltalades och målsägandes version. Vi kan inte få veta detta säkert, men efter att ha läst domen får jag i alla fall intrycket att hon drog ner byxorna för att den tilltalade begärde det.
Citat:
Hade kanske händelseförloppet kunna förhindras innan det faktiska övergreppet ens startade om de märkliga omständigheterna dvs upptrappningen ifrågasattes istället för att sitta och stirra ner i mobilen?
Det är frågor som man kan fundera på utan att skuldbelägga offret.
Hur man skuldbelägger samtidigt som man säger att man inte gör det.
Citat:
En stor del av brottets 'ringa art' är att det upphörde så fort offret sa ifrån. Många våldtäktsoffer har inte den lyxen och det gör att jag ser brotten som milsvida annorlunda, eftersom övergreppet då fortsätter, här upphörde det direkt när ordet "stop" yttrades.
Det gör det absolut mildare ja, men givet övriga omständigheter så är det inte alls konstigt att de inte ville kalla det ringa våldtäkt.
Citat:
Det är en helt annan situation att bli påtvingad och säga nej och fortsätta bli utsatt för våldtäkt, mot att bli påtvingad och titta ner i mobilen och skriva "hahaha omg" till sin polare istället för att säga nej (offret sa först nej för att få med det på film).
Sen kan man fråga sig varför pungkulan (bröstet) som inte tatuerades hängde ute under hela behandlingen? Hade personen reagerat på det kanske det inte blivit något övergrepp heller?
Låt mig gissa, hon kanske även borde ha tänkt på vilket smink hon hade på sig?
Citat:
De bör dömas för sexuellt övergrepp.
Båda två? Även han som enligt dina egna ord
"under våld och hot fullbordar en våldtäkt inklusive utlösning inuti våldtäktsoffret på ett smutsigt golv och sen tar offrets mobil och fortsätter hota offret efter våldtäkten,"
Citat:
Det har varit ett ganska omdebatterat diskussionämne under lång tid och det finns flertalet trådar på Flashback, bara att söka. Läs t ex:
https://www.expressen.se/debatt/ni-tillater-underlivsmassage-men-jag-far-inte-salja-sex/
Länken ger inte stöd för att det skulle vara olagligt med intimmassage för män. Det artikeln handlar om är att en sexarbetare tycker att om yonimassage är tillåtet så bör det även vara tillåtet att sälja sex, vilket inte är samma sak.
Försök igen.