2026-08-06, 18:51
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Om man lyckas få 4 års fängelse så har man nog gjort mycket mer än att inte försäkra sig om samtycke.

Lägsta straff för “normal” våldtäkt är 3 år, högsta är 6 år. Anser rätten att det är våldtäkt så finns inga förringande att “han kanske inte insåg” etc etc. Beviskraven för våldtäkt är lägre än för snatteri, där krävs ju åtminstone någon form av bevisning. Berömmer rätten att det är våldtäkt med hänsyn till dessa låga beviskrav så åker du in, förmodligen tar inte rätten det allra lägsta straffet, det skall ju finas viss sömsmån. Men 3-4 år blir det i alla fall.
Citera
2026-08-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det skulle vara intressant att se exempel på våldsbrott som gett tre år i fängelse och 300k i skadestånd vilket verkar vara standard för "våldtäkt" nuförtiden.

Sådana exempel kan du ju hitta i Brottsoffermyndighetens referatsamling avseende ersättning för kränkning.

Men för att rätta dig skall sägas att kränkningsersättningen vid våldtäkt av normalgraden i regel ligger runt 200 000 SEK. För att tillerkännas 300 000 SEK krävs generellt grov våldtäkt.
Citera
2026-08-07, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Lägsta straff för “normal” våldtäkt är 3 år, högsta är 6 år. Anser rätten att det är våldtäkt så finns inga förringande att “han kanske inte insåg” etc etc. Beviskraven för våldtäkt är lägre än för snatteri, där krävs ju åtminstone någon form av bevisning. Berömmer rätten att det är våldtäkt med hänsyn till dessa låga beviskrav så åker du in, förmodligen tar inte rätten det allra lägsta straffet, det skall ju finas viss sömsmån. Men 3-4 år blir det i alla fall.

Det vanligaste straffet är minimistraff eller några månader över det. Så det krävs ganska försvårande omständigheter för att komma upp till 4 år.
Citera
2026-08-07, 12:57
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Det vanligaste straffet är minimistraff eller några månader över det. Så det krävs ganska försvårande omständigheter för att komma upp till 4 år.

Det kanske är som du säger, för diskusionn kan vi i alla fall anta det. Mitt tidigare resonemang hänger ju egentligen inte upp sig på om det är 3 eller 4 års fängelse eller om det är rätt strafftid för våldtäkt (vilket jag tycker att et är, kanske borde det t o m vara lite längre). Mitt problem är att rätten inte kräver någon bevisning utöver att den ena parten gör en beskyllning. Detta är unikt och av det skälet kommer lagen att ändrats. Men innan dess kommer många fått sina liv förstörda. Härav min tidigare rekommendation att endast ha tillfälligt umgänge med prostituerade och vid längre relationer säkerställa med flera vittnen att ingen är blivit tvingad till något.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in