2026-07-30, 15:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Flera feminister har sagt mig att det är ett sk "power move" för kvinnliga artister att stå på scen i underkläder. Det började med The Runaways på 70-talet och ständigt varit mer eller mindre aktuellt fram till våra tiders dagar med Taylor Swift som uppträder i baddräkt.

Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:

- Vem/vilka är isåfall mottagaren?
Om vi börjar från början, hur vanligt är det att uttalat feministiska artister uppträder i underkläder? Specifika exempel tack.

Men, det är annars ganska uppenbart för de flesta. Det handlar om att alla, specifikt kvinnor i detta fallet, ska kunna välja exakt vilken sorts klädsel de vill och att de ska kunna välja det oavsett hur deras kropp ser, om den motsvarar ett ideal eller ej. Det är _valet_ som är ”power movet”, att känna att man har möjligheten att välja vad man vill oavsett vad omvärlden tycker om det.

Mottagarna är alla de som upplever sig begränsade av rådande normer och värderingar i samhället.
Citera
2026-07-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juniebugs
Det är hyckleri att kalla det power move i feminismens namn för att tjäna pengar när deras beteende går emot vad den feministiska rörelsen vill uppnå.

Jag tycker ingenting om hur kvinnliga artister agerar på scen… självklart ska de ska kunna rulla på höfterna i stringtrosor om de vill det. Eller för att det är vad som säljer bäst. Hyckleriet ligger i att industrins verkliga intresse handlar om ekonomisk vinning och inte kvinnlig frigörelse, att man inte bara kan kalla någonting för vad det är utan måste göra det i feminismens namn och kalla det för ”power move” är bara skevt. Men smart.

Den feministiska rörelsen vill uppnå att kvinnor, precis som män, ska kunna utöva och uttrycka sin sexualitet.

Och som jag skrev nånstans i början av tråden, det beror helt på i vilken kontext en artist verkar i.
Har de total kontroll över sitt artisteri eller har de inte ex.
Citera
2026-07-30, 15:20
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Var Elvis Presley med sina höftrullningar och klara anspelningar på sex en ” hycklare”?

Min gissning är att många kommer att lida av selektiv ablepsi när dom kommer till denna din kommentar.
Citera
2026-07-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Myror-Elefanter,
Jag tror det är ett sätt att ta kommandot, en maktmarkering att ta av sig kläderna (mer eller mindre) och så uppträda halvnaket. Lite grand som fotbollshejarklackar som tar av sig kläderna när de står på läktaren. Det är ju också ofarligt eftersom man har vakter. Skulle varit värre att gå genom en stad ensam en sen natt i underbyxor och kalsonger.

På din fråga om vem som är mottagaren så är den dels personen som klär av sig (jag visar för mig själv att jag har makt), samt inför åskådarna (kolla vad jag vågar att göra och bryta mot normen). Men eftersom de här redan är etablerat mönster sedan 50 år tillbaka har väl budskapet helt urvattnats. Egentligen hade de väl varit mer power move" att gå på Konsum i underbyxor eller ta av sig på överkroppen när man går till jobbet.

Kan du förklara hur den påstådda makten är till fördel för den som är avklädd på scenen?

Jämförelsen med fotbollshejarklackar förstår jag inte alls. De gör ju det för att visa sig macho. Andra fotbollshuliganer ser då på dem som macho. Menar du att kvinnliga artister som uppträder i underkläder eller topless är macho? Och att andra tjejer ska tycka så om dem?
Citera
2026-07-30, 15:25
Medlem
Citat:
Flera feminister har sagt mig att det är ett sk "power move" för kvinnliga artister att stå på scen i underkläder. Det började med The Runaways på 70-talet och ständigt varit mer eller mindre aktuellt fram till våra tiders dagar med Taylor Swift som uppträder i baddräkt.

Om man nu hävdar att detta är ett sk "power move" och att dessa kvinnliga artister tar kontrollen på något sätt med att göra så så är min fråga:

Handlar det inte mer om att visa att de är i bra form och har en fin figur?
Men visst förstår att bland feministerna, så vill man väl ha det till att det ska vara Girl Power.
För att nämna några andra som också figurerat tämligen lättklätt, så kan man ju även nämna Jane Fonda och Susanne Lanefelt.
Citera
2026-07-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Den feministiska rörelsen vill uppnå att kvinnor, precis som män, ska kunna utöva och uttrycka sin sexualitet.

Och som jag skrev nånstans i början av tråden, det beror helt på i vilken kontext en artist verkar i.
Har de total kontroll över sitt artisteri eller har de inte ex.

Så långt är det glasklart tycker jag. Den moderna feminismen är tydlig med det. Men vad tjänar dessa artister på att göra så? Och åter igen - vem/vilka vill man nå; och på vilket sätt?

Fast det där stämmer inte. Moderna feminister gör aldrig någon skillnad på om artisterna har kontroll på sitt artisteri eller inte. Inte du heller, som tidigare i tråden tog upp Madonna som ett exempel. En artist som från början varit en artist i ett artiststall av ett av de största och mest kontrollerande skivbolagen.
Citera
2026-07-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Handlar det inte mer om att visa att de är i bra form och har en fin figur?
Men visst förstår att bland feministerna, så vill man väl ha det till att det ska vara Girl Power.
För att nämna några andra som också figurerat tämligen lättklätt, så kan man ju även nämna Jane Fonda och Susanne Lanefelt.

Lizzo var inte i särskilt bra form...
Citera
2026-07-30, 15:32
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Kan du förklara hur den påstådda makten är till fördel för den som är avklädd på scenen?

Jämförelsen med fotbollshejarklackar förstår jag inte alls. De gör ju det för att visa sig macho. Andra fotbollshuliganer ser då på dem som macho. Menar du att kvinnliga artister som uppträder i underkläder eller topless är macho? Och att andra tjejer ska tycka så om dem?

Hej igen,
Att visa upp sig på ett sätt som andra inte gör (t.ex ta av sig kläderna) signalerar makt. Toppless är verkligen makt där man bryter mot normen. Prova själv att gå toppless ett dygn (oavbsett om du är man eller kvinna) så känner man nog att kräva machomod för att göra det.

Står du på en scen som artist, ståuppare och lärare måste du ta makten över publiken, annars riskerar du att slitas i stycken av gruppen. Förstås finns det många olika sätt att skaffa sig den här makten, men absolut att avklädning är en av dem eftersom normen i samhället är att ha kläderna på sig.

Blir du av med makten när du står på scen kan du inte fortsätta. En artist är endast på scen så länge publiken vill det, så du måste hela tiden vinna genom din makt. Har du inte den blir du utbuad.

Toppless på fotbollsläktaren är både en showoff inför sig själv (jag är modig och jag vill tillhöra er i gruppen), och visa upp sig mot de som inte vågar ta av sig (mespropparna och att jag inte är bög). Så nakenheten handlar mest om en själv, att skaffa sig en position inför andra och stärka positionen mot sig själv.

Jag tror att andra svagare kvinnor kan känna sig modigare genom att säga att de ser upp till kvinnor som tar av sig kläderna. För då slipper de ju själva.
Citera
2026-07-30, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Om vi börjar från början, hur vanligt är det att uttalat feministiska artister uppträder i underkläder? Specifika exempel tack.

Men, det är annars ganska uppenbart för de flesta. Det handlar om att alla, specifikt kvinnor i detta fallet, ska kunna välja exakt vilken sorts klädsel de vill och att de ska kunna välja det oavsett hur deras kropp ser, om den motsvarar ett ideal eller ej. Det är _valet_ som är ”power movet”, att känna att man har möjligheten att välja vad man vill oavsett vad omvärlden tycker om det.

Mottagarna är alla de som upplever sig begränsade av rådande normer och värderingar i samhället.

Här kommer exempel:

Det här är sångerskan Kathleen Hanna:

https://images-prod.anothermag.com/458/azure/another-prod/350/1/351777.jpg

Det här är bandet Solanas Cunts:

https://grrrlcollection.com/wp-content/uploads/2013/08/solanas_cunts03.jpg

Så.... om de flesta av mottagarna skiter i budskapet och istället bara gluttar på tuttar och annat? Skulle du säga att det var ett lyckat "power move" då?
Citera
2026-07-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hej igen,
Att visa upp sig på ett sätt som andra inte gör (t.ex ta av sig kläderna) signalerar makt. Toppless är verkligen makt där man bryter mot normen. Prova själv att gå toppless ett dygn (oavbsett om du är man eller kvinna) så känner man nog att kräva machomod för att göra det.

Står du på en scen som artist, ståuppare och lärare måste du ta makten över publiken, annars riskerar du att slitas i stycken av gruppen. Förstås finns det många olika sätt att skaffa sig den här makten, men absolut att avklädning är en av dem eftersom normen i samhället är att ha kläderna på sig.

Blir du av med makten när du står på scen kan du inte fortsätta. En artist är endast på scen så länge publiken vill det, så du måste hela tiden vinna genom din makt. Har du inte den blir du utbuad.

Toppless på fotbollsläktaren är både en showoff inför sig själv (jag är modig och jag vill tillhöra er i gruppen), och visa upp sig mot de som inte vågar ta av sig (mespropparna och att jag inte är bög). Så nakenheten handlar mest om en själv, att skaffa sig en position inför andra och stärka positionen mot sig själv.

Jag tror att andra svagare kvinnor kan känna sig modigare genom att säga att de ser upp till kvinnor som tar av sig kläderna. För då slipper de ju själva.

Jag tolkar det du skriver som att dessa artister predikar för de redan frälsta och skiter i vad resten tycker.
Citera
2026-07-30, 15:52
Medlem
Om de är snygga så är mottagaren andra kvinnor som de hoppas trycka ner, om de är fula så är det enbart för att provocera och illa dolt självhat(tänk typ en variant av att skära sig i armarna, gråtfylla och liknande.

Sedan spelar kontext in lite då det ju som bekant varit mer eller mindre bannlyst att visa lite hud i USA(värre än att mörda någon där borta för vissa) medan det i Sverige varit normaliserat med nakenbad och liknande, åtminstone tills shariafolket kom in på scenen.
Senast redigerad av Periodic 2026-07-30 kl. 15:55.
Citera
2026-07-30, 15:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Det är bara en ursäkt för att visa upp sin kropp. Kvinnor gillar nämligen att visa upp sin kropp och sedan klaga på killar som tittar på deras kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in