Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Kan du förklara hur den påstådda makten är till fördel för den som är avklädd på scenen?
Jämförelsen med fotbollshejarklackar förstår jag inte alls. De gör ju det för att visa sig macho. Andra fotbollshuliganer ser då på dem som macho. Menar du att kvinnliga artister som uppträder i underkläder eller topless är macho? Och att andra tjejer ska tycka så om dem?
Hej igen,
Att visa upp sig på ett sätt som andra inte gör (t.ex ta av sig kläderna) signalerar makt. Toppless är verkligen makt där man bryter mot normen. Prova själv att gå toppless ett dygn (oavbsett om du är man eller kvinna) så känner man nog att kräva machomod för att göra det.
Står du på en scen som artist, ståuppare och lärare måste du ta makten över publiken, annars riskerar du att slitas i stycken av gruppen. Förstås finns det många olika sätt att skaffa sig den här makten, men absolut att avklädning är en av dem eftersom normen i samhället är att ha kläderna på sig.
Blir du av med makten när du står på scen kan du inte fortsätta. En artist är endast på scen så länge publiken vill det, så du måste hela tiden vinna genom din makt. Har du inte den blir du utbuad.
Toppless på fotbollsläktaren är både en showoff inför sig själv (jag är modig och jag vill tillhöra er i gruppen), och visa upp sig mot de som inte vågar ta av sig (mespropparna och att jag inte är bög). Så nakenheten handlar mest om en själv, att skaffa sig en position inför andra och stärka positionen mot sig själv.
Jag tror att andra svagare kvinnor kan känna sig modigare genom att säga att de ser upp till kvinnor som tar av sig kläderna. För då slipper de ju själva.