2026-07-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Här säljs 3% på webben åtminstone, kan inte gå i god för butiken, men det är inte svårt att hitta
https://halsokosten.se/varumarken/re-fresh-superfood/vateperoxid-3--1000ml?gad_source=1&gad_campaignid=21158341396&gbr aid=0AAAAABgtFixxLN734EjguxYPnkgswlBHK

Sen tror jag 6% säljs som hårblekningsmedel

Ok? Att man från vårdens håll avråder från att tvätta sår med väteperoxidlösning betyder inte att det inte får säljas. Själva affärsidén bakom kvacksalvare som hälsokostbutiker bygger ju till stor del på att strunta i rekommendationer från den etablerade vården och sälja lite vad som helst som inte är registrerade läkemedel.
Citera
2026-07-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmoderatorer
En dunk odox kanske fungerar?

Innehåller utöver väteperoxiden något som heter didecyldimetylammoniumklorid, tror man får läsa på lite då om det är något man vill ha i sår.

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ok? Att man från vårdens håll avråder från att tvätta sår med väteperoxidlösning betyder inte att det inte får säljas. Själva affärsidén bakom kvacksalvare som hälsokostbutiker bygger ju till stor del på att strunta i rekommendationer från den etablerade vården och sälja lite vad som helst som inte är registrerade läkemedel.

Bra info, tackar, undrade bara över frågan "säljs inte svag väteperoxid alls längre?"
Citera
2026-07-30, 11:39
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
För att kunna sia om ifall det hade hjälpt behöver du delge vad du hade för typ av infektion, hur djupt såret var och gärna även vad sjukhusets sårrengöring innehöll. Att du fick en spruta talar ju för att såret var tillräckligt djupt för att en ytlig rengöring med väteperoxid inte hade räckt utan snarare riskerat att förvärra infektionen genom att skada den utsatta vävnaden. De flesta bakterier man kan få in i ytliga sår är bättre att behandla med skonsammare medel, typ tvål och vatten.

Skälet till att det gör ont är för att du skadar hud och nervceller i det närliggande området, vilket försvårar läkningen. Så att du inte bryr dig för att du vill framstå som smärttålig är att missa poängen med apotekarens avrådan.

Men för min del får folk behandla sig hur de vill, jag vill mest poängtera att föreställningen att ytliga sår bör behandlas med alsolsprit, väteperoxid, klorhexidin och liknande är något man numera avråder från inom sjukvården.

Det är när en katts tand hamnar mellan kotor, där uppstår seriösa problem eftersom det är svårt att rengöra mellan kotor.. men jag skulle ge väteperoxid en chans ändå innan jag gick igenom det där på sjukhuset.
Först bedövningsspruta in mellan kotor, och sen in med en till nål med rengörningsvätska.
Fingret blir aldrig sig själv igen.

Dom gjorde rätt på lasarettets Apotek när dom sålde sprayen för att jag skulle rengöra sår från kattbett. Det var rätt att göra så.

Att neka att sälja väteperoxid dock, det är lite galet när det fungerar så bra.
Senast redigerad av DonFoldit 2026-07-30 kl. 11:42.
Citera
2026-07-30, 11:44
Medlem
Funkar svinbra mot bakteriell vaginos. Det är antingen det eller upprepade antibiotikabehandlingar varje gång man haft sex. Lätt val.
Citera
2026-07-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Bra info, tackar, undrade bara över frågan "säljs inte svag väteperoxid alls längre?"
Jag hajar, ingen orsak

Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Det är när en katts tand hamnar mellan kotor, där uppstår seriösa problem eftersom det är svårt att rengöra mellan kotor.. men jag skulle ge väteperoxid en chans ändå innan jag gick igenom det där på sjukhuset.
Först bedövningsspruta in mellan kotor, och sen in med en till nål med rengörningsvätska.
Fingret blir aldrig sig själv igen.
Som sagt, you do you. Fördelen med att genomgå behandling på sjukhuset är att personalen kan bedöma vad som är lämpligt att rengöra såret med samt vet hur man gör det. Det låter ju som att du fick ett lite djupare sår på ett ställe som är svårt att rengöra själv, så jag tycker det verkar ha varit klokt att överlämna ärendet åt vården.

En bedövningsspruta håller jag däremot med om att de borde ha kunnat bjussa när om det gjorde så ont. Men du kan ju åtminstone glädja dig åt att du slapp sepsis eller kallbrand!
Citera
2026-07-30, 11:55
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Jag hajar, ingen orsak

Som sagt, you do you. Fördelen med att genomgå behandling på sjukhuset är att personalen kan bedöma vad som är lämpligt att rengöra såret med samt vet hur man gör det. Det låter ju som att du fick ett lite djupare sår på ett ställe som är svårt att rengöra själv, så jag tycker det verkar ha varit klokt att överlämna ärendet åt vården.

En bedövningsspruta håller jag däremot med om att de borde ha kunnat bjussa när om det gjorde så ont. Men du kan ju åtminstone glädja dig åt att du slapp sepsis eller kallbrand!

Ja men självklart ska man åka till sjukhus om smärtan inte går över efter ett djupt kattbett mellan kotor i ett finger.
Kan tro att väteperoxid hade kunnat gräva sig ner mellan kotorna och desinfekterat det.

Bedövningssprutan var för jävlig att få inkörd mellan kotor, men den gjorde tydligen smärtan mindre när nästa nål skulle föras in och rengöra.. fast den gjorde ju mer ont pch gubben rörde ju runt som att han ville skapa artärsmos mellan kotorna. Det är en klump där nu.. klump av gammal hud som ser ut att höra hemma på en 120 åring på dödsbädden.

Ha alltid väteperoxid är mitt tips till alla.

Kan fungera i örat också.
Citera
2026-07-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ja men självklart ska man åka till sjukhus om smärtan inte går över efter ett djupt kattbett mellan kotor i ett finger.
Kan tro att väteperoxid hade kunnat gräva sig ner mellan kotorna och desinfekterat det.

Bedövningssprutan var för jävlig att få inkörd mellan kotor, men den gjorde tydligen smärtan mindre när nästa nål skulle föras in och rengöra.. fast den gjorde ju mer ont pch gubben rörde ju runt som att han ville skapa artärsmos mellan kotorna. Det är en klump där nu.. klump av gammal hud som ser ut att höra hemma på en 120 åring på dödsbädden.

Att de använde en spruta för att rengöra såret var ju antagligen för att de bedömde att en bomullstuss eller liknande inte hade gjort jobbet. Om du inte kan rengöra hela såret spelar det liksom ingen roll hur starkt rengöringsmedel du använder.

Skönt att det inte var värre åtminstone, du får betrakta den där döda gubbhuden som ett ballt battlescar. Ljug ihop något om att du fick det i en kamp mot en komodovaran eller något så har du en festlig fylleskröna som kan liva upp tillvaron i framtiden!
Citera
2026-07-30, 12:12
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Att de använde en spruta för att rengöra såret var ju antagligen för att de bedömde att en bomullstuss eller liknande inte hade gjort jobbet. Om du inte kan rengöra hela såret spelar det liksom ingen roll hur starkt rengöringsmedel du använder.

Skönt att det inte var värre åtminstone, du får betrakta den där döda gubbhuden som ett ballt battlescar. Ljug ihop något om att du fick det i en kamp mot en komodovaran eller något så har du en festlig fylleskröna som kan liva upp tillvaron i framtiden!

Ja fingret hade behövts amputeras och jag kunde ju ha dött också eftersom bakterierna kom in i lymfsystemet och började sprida sig. Det var dags att dra till sjukhus.
Hade jag vägrat så hade jag ej överlevt.

Ja det är perfekt hur det blev. Lite torr hud på ett finger istället för att dö. Bra deal.

Såret innan det allvarliga var inte mellan kotor, men kattfan bet ju genom fingertoppen.. såndet var rejält djupt.. och jag kände samma sak som när det var allvarligt. Väteperoxiden hjälpte dock, snabbt också.

Lika tacksam för väteperoxiden som för doktorns insats.
Citera
2026-07-30, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Funkar svinbra mot bakteriell vaginos. Det är antingen det eller upprepade antibiotikabehandlingar varje gång man haft sex. Lätt val.

Är det en vanlig komplikation från kattbett?
Citera
2026-07-30, 12:48
Medlem
Citat:
Är det en vanlig komplikation från kattbett?
Nä men väteperoxid 3% är väldigt effektivt mot det.
Citera
2026-07-30, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Nä men väteperoxid 3% är väldigt effektivt mot det.
Ok! Bra att veta för de som tänker ha sex med katter
Citera
2026-07-30, 13:58
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Jag blev biten av katt när jag skulle bryta upp ett kattbråk. Såret var djupt.
Åkte till Lasarettet där det ligger ett Apotek som föreslog en sprayflaska med väteperoxid. Det fungerade otroligt bra, och det brydde sig inte om att såret var djupt och inte borde gå att rengöra helt.

Sen skulle jag köpa en till flaska, men det visar sig då att väteperoxid är för effektivt för att Apotek ska rekommendera det.. Eller ens erkänna att dom har flaskor med väteperoxid på lagret.

Vet inte hur många Apotek som har sagt nej och låtsas som att dom inte vet vad väteperoxid är.

Igår var ingen skillnad. Gick till Apotek, frågade efter väteperoxid, nej var svaret som vanligt. Vad konstigt sa jag då för jag köpte en spray på Apotek.
Tillslut kommer kassörskan med en flaska väteperoxid, men då skulle hon förklara att det är för starkt för att dom ska rekommendera det.. dvs apoteket ville övertala mig till att köpa nått mindre effektivt.

Jag köpte flaskan iaf med förklaringen att det hjälpte mig en gång när jag blev kattbiten och såret var så djupt att jag trodde inte det skulle gå att rengöra det.

Väteperoxid är inge bra ekonomiskt för Apotek eftersom den ersätter ju mycket annat.

Sjukt ändå att Apotek inte vill vara schyssta och berätta om det mest effektiva.. som är väteperoxiden. Och att dom istället vill sälja andra produkter.. för att maximera vinst medans kunden får lida. Vidrigt egentligen.

Så låt dom aldrig lura er att dom inte har väteperoxid. Jag har letat i typ ett år i mängder av olika Apotek som har ljugit mig rakt upp i ansiktet.

Har nån varit med om liknande dvs att ett Apotek först är ärlig och säljer väteperoxid för rengörnin̈g av djupa sår, för att sen ha andra Apotek som låtsas som att dom inte vet vad väteperoxid är, i syfte att INTE sälja väteperoxid?

Det krävs såklart mycket innan Apotek vill sluta tjäna pengar på något som är för bra för att inte göra andra produkter värdelösa.

Djupa sår som kattbett i ditt fall eller om du trampar på en rostig spik ger upphov till en bakterie som kan leva i en syrefri miljö dvs i ett djupt sår, där ingen syre kommer in.
Bakterien kan ge upphov till bl.a STELKRAMP, så därför borde du åkt in till akuten och fått såret omskött samt en stelkrampsspruta istället för att huskurera dig med väteperoxid som inte ska användas på vävnad eftersom det är frätande och skadligt.

Det är för övrigt inte svårt att finna väteperoxid på nätapoteken, det är bara att beställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in