Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
För att kunna sia om ifall det hade hjälpt behöver du delge vad du hade för typ av infektion, hur djupt såret var och gärna även vad sjukhusets sårrengöring innehöll. Att du fick en spruta talar ju för att såret var tillräckligt djupt för att en ytlig rengöring med väteperoxid inte hade räckt utan snarare riskerat att förvärra infektionen genom att skada den utsatta vävnaden. De flesta bakterier man kan få in i ytliga sår är bättre att behandla med skonsammare medel, typ tvål och vatten.
Skälet till att det gör ont är för att du skadar hud och nervceller i det närliggande området, vilket försvårar läkningen. Så att du inte bryr dig för att du vill framstå som smärttålig är att missa poängen med apotekarens avrådan.
Men för min del får folk behandla sig hur de vill, jag vill mest poängtera att föreställningen att ytliga sår bör behandlas med alsolsprit, väteperoxid, klorhexidin och liknande är något man numera avråder från inom sjukvården.
Det är när en katts tand hamnar mellan kotor, där uppstår seriösa problem eftersom det är svårt att rengöra mellan kotor.. men jag skulle ge väteperoxid en chans ändå innan jag gick igenom det där på sjukhuset.
Först bedövningsspruta in mellan kotor, och sen in med en till nål med rengörningsvätska.
Fingret blir aldrig sig själv igen.
Dom gjorde rätt på lasarettets Apotek när dom sålde sprayen för att jag skulle rengöra sår från kattbett. Det var rätt att göra så.
Att neka att sälja väteperoxid dock, det är lite galet när det fungerar så bra.