2026-07-29, 22:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Bodde några svängar i Noreg i slutet av 90-talet, i början av 2000-talet och 2010-talet i olika perioder.

Det TS beskriver var inte särskilt ovanligt i Noreg då och med tanke på att svenskar var den största invandrargruppen där är det ju inte omöjligt att det är invandringen som förstört svenska ungdomar.
Citera
2026-07-29, 22:36
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast 80-talsungdomarna hyllade inte satan och texterna handlade mer om att provocera även om rätt många texter inte gjorde det.
Få ungdomar satte en sågklinga i skrevet och gick loss på flickvännen som en ”beast” medan rapp”artisterna” istället faktiskt uppmanar till våld på riktigt och även beskriver våld de utfört eller tänker utföra.

Den farliga hårdrocken var bara teatralisk medan våldsrappen faktiskt menar det de rappar om.

Nu får vi ju inte glömma personligheter som Varg Vikernes. Men det är väl inte riktigt det som är grejen heller, frågan är ju mer vad som anses vara "gangsterrap" och hur många som lyssnar på det. Jag får känslan av att många som aldrig lyssnat på hip-hop dömer ut artister baserat på känsla snarare än något konkret. Har du något exempel på någon låt/artist man borde lyssna på för att förstå vad det handlar om?

Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Du borde definitivt umgås med barn från förorten, så kommer du få se lite skoj saker

Okej... Det låter spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nej, det var värre förr. Åka buss,spårvagn eller gå på stan en sommardag på 80-90 talet fanns mycket mer tykna ungdomar med rätt störig attityd både där, i parkerna på puben och nattklubbar. Idag känns stan (gbg) mest som ett plastigt Disneyland att glida runt i med leende propra ungdomar som till 80% verkar välanpassade och smidiga.

Äsch, det fanns kanske några "skinheads" och kickers på sin höjd. Och på den tiden slutade man ju slåss när någon hade fallit till marken precis som 50-talets gemytliga raggare, 60-talets mods och 70-talets punkare visste var gränsen gick.
Citera
2026-07-29, 22:45
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Bodde några svängar i Noreg i slutet av 90-talet, i början av 2000-talet och 2010-talet i olika perioder.

Det TS beskriver var inte särskilt ovanligt i Noreg då och med tanke på att svenskar var den största invandrargruppen där är det ju inte omöjligt att det är invandringen som förstört svenska ungdomar.
Beror lite på vilken stad i Norge också. Oslo skulle jag säga är i klass med Göteborg idag iallafall . Vidriga ungdomar utan hänsyn, både infödda och utlänningar. Men Oslo har ju blivit lika illa invaderat som Svenska storstäder av MENA.

I Köpenhamn är det bara blattar som inte visar hänsyn. Etniska danska ungdomar är fortfarande vädligt väl uppfostrade till att bete sig i offentligheten
Senast redigerad av Refund 2026-07-29 kl. 22:50.
Citera
2026-07-29, 22:54
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Varför skriver du nordisk fru?
I Helsingfors är det likadant
För att min fru är nordisk men inte svensk, och därför blev hon chockad över hur annorlunda ungdomarna i Sverige är (när ändå länderna ligger så nära)

Ja, hade inte förväntat mig så mycket annat av Helsingfors. Besökte staden och det var niggers, zigenare och stöddiga ungdomar överallt. Åland har jag hört ska vara bättre.
Senast redigerad av Refund 2026-07-29 kl. 22:59.
Citera
2026-07-29, 22:57
Medlem
Amerikanisering.
Citera
2026-07-29, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila

Äsch, det fanns kanske några "skinheads" och kickers på sin höjd. Och på den tiden slutade man ju slåss när någon hade fallit till marken precis som 50-talets gemytliga raggare, 60-talets mods och 70-talets punkare visste var gränsen gick.

Berusade Skinheads som skulle ut "knacka bög" på Rosenlund på lördagsnätterna , Magasinet på fre och lör. alltid slagsmål någongång under kvällen/natten mellan olika medlemmar av dåvarande subkultur. t.o.m bland de pastellfärgade discofolket så rann ilskan till när det handlade om vilken brud som skulle gå hem med vem.

Jag kan fortsätta i många stycken till . Då har jag inte ens nämnt punkarna och emosarna, anarkisterna, grungarna , raggarna ( sista resten av dem) . Subkulturerna som hatade varandra endast p.g.a. av hur man klädde sig
Och alla hade sina fasta revir i stan, gatuslagsmål, rena fyllebryt och rivaliserande ungdomsgrupper som pucklade på varandra där alla var fulla som kastruller , var vanliga fram till slutet av 90-talet

Jag vet. Jag bodde mitt i smeten och var ute vareviga helg under många år , då jag hade extraknäck som DJ på alla möjliga klubbar.

Dagens svenska ungdomar är behagliga som nyfallen ren snö . Ordentliga, väluppfostrade , verbala , leende .....och otroligt - tråkiga och förutsägbara
Om ni bara visste
Citera
2026-07-29, 23:03
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Du är antagligen ung själv som inte har några referenser alls till en annan tid. Men du kan fortfarande åka till Danmark/Norge för att se skillnaden i kollektivtrafiken.

Nej jag är inte ung och ungdomar har alltid gapat och skrikigt, du verkar däremot ung!
Citera
2026-07-29, 23:09
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Berusade Skinheads som skulle ut "knacka bög" på Rosenlund på lördagsnätterna , Magasinet på fre och lör. alltid slagsmål någongång under kvällen/natten mellan olika medlemmar av dåvarande subkultur. t.o.m bland de pastellfärgade discofolket så rann ilskan till när det handlade om vilken brud som skulle gå hem med vem.

Jag kan fortsätta i många stycken till . Då har jag inte ens nämnt punkarna och emosarna, anarkisterna, grungarna , raggarna ( sista resten av dem) . Subkulturerna som hatade varandra endast p.g.a. av hur man klädde sig
Och alla hade sina fasta revir i stan, gatuslagsmål, rena fyllebryt och rivaliserande ungdomsgrupper som pucklade på varandra där alla var fulla som kastruller , var vanliga fram till slutet av 90-talet

Jag vet. Jag bodde mitt i smeten och var ute vareviga helg under många år , då jag hade extraknäck som DJ på alla möjliga klubbar.

Dagens svenska ungdomar är behagliga som nyfallen ren snö . Ordentliga, väluppfostrade , verbala , leende .....och otroligt - tråkiga och förutsägbara
Om ni bara visste
Du pratar om något helt annat. Jag pratar om beteendet under det offentliga rummet...

* Vägrade de flytta sig för barnvagnar,?
*Trängde dom förbi sig gamla och barn på tunnelbanan?
* Tog två friska ungdomar hissen för sig själva istället för någon med rullator på grund av lathet?
*La 50% av ungdomarna upp fötterna på sätet?
*Spelade de hög musik mitt på dagen i kollektivtrafiken?
*Kastade de skräp på golvet?

Listan kan göras lång.
Citera
2026-07-29, 23:11
Avslutad
Citat:
Du pratar om något helt annat. Jag pratar om beteendet under det offentliga rummet...

* Tog två friska ungdomar hissen för sig själva istället för någon med rullator på grund av lathet?

Listan kan göras lång.

Vafan tror du ? Du har fått tillräckligt med ledtrådar
Citera
2026-07-29, 23:11
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Om ni bara visste

Det är ju lätt att glömma 40-talets skinnpjattar när vi ändå pratar om "våldsamma" ungdomskulturer. Nu tänker jag kanske inte direkt att svenska ungdomar är förstörda på det sättet Ts menar. Det var år och dar sedan jag stötte på ett stökigt ungdomsgäng sist.
Citera
2026-07-29, 23:13
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Har bott i ett annat nordiskt land i 10 år och var på ett längre besök i Sverige under sommaren. Det var som en chock.

Svenska ungdomar skriker högt i kollektivtrafiken, spelar hög musik i telefonen och visar ingen som helst hänsyn till oss som småbarnsföräldrar med barnvagn. De tänker bara på sig själva och hänsyn finns inte över huvud taget.

Det är bara i Sverige jag upplevt detta. Är det invandringen som förstört de svenska ungdomarna/barnen? Man märker ingen skillnad på beteendet mellan MENA-ungdomar och svenska ungdomar längre ute i samhället. Så på något sätt har väl integrationen fungerat isåfall?

Vad jag också har lagt märke till är att svenska föräldrar helt plötsligt slutat sätta gränser för sina småbarn och låter de störa andra i offentligheten och även sparka/slå andra barn .

Min fru nordiska fru blev lika chockad som mig och mina barn.

TS är intressant och snurrig. Jag var 40år 2004 de väldigt få Arabiska kvinnor som bodde här täckte aldrig håret. Mötte man en svartskalle på krogen sade dom att de var dom kristna Araber som sökte hjälp och flydde från muslimer.

Jag var i mellanöstern redan 1988 på semester det var extremt ovanligt när man såg en kvinna med Higab. Egyptiern, Jordanien, Palestina och Israel. I dag är muslimerna extrema. Kvinnor som flyr från Afghanistan 2026 väljer att gå med Higab fast dom absolut inte behöver😊
Citera
2026-07-29, 23:18
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:

Listan kan göras lång.

?? Tror du att det du listar är nya företeelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in