2026-08-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Böcker är alltid en bra början om man vill sudda ut historia eller skriva om den.
En digital värld där all kunskap finns till hands tex som i en mobil är det väldigt enkelt för den som äger dessa kunskapsbaser att redigera och vips växer det upp en generation som inte har en susning om saker som kanske hade varit av vikt att ha insikt om.
Kan vara så att dom rent av tar absoluta felaktigheter som ren basfakta och därmed inte kan förstå varför dom inte mår bra, nästan som om dom blir rövknullade dagligen och ändå gör dom exakt som mobilen säger åt dom när vägen till lycka läggs ut framför dom.
Tänk sen om dessa ägare av teknologi och kunskapsbaser dessutom kunde göra de som har tillgång till dessa kunskapsbaser och teknologin beroende av teknologin så att varje försök att öppna upp för insikt möts av taggarna ut då de som är beroende blir aggresiva inför allt det som ser ut som ett hot mot deras beroende av att få sitt livselexir från dessa elektroniska leksaker.
Förvånar väl ingen att de stora tech bolagen jobbar hårt på sina glasögon och chip som en dag kommer kunna planteras in så att vi inte behöver någon yttre elektronisk enhet utan vi kan ha vårt beroende i oss 24 timmar om dygnet så vi inte ens behöver oroa oss över vad vi kommer drömma om för det kommer också ai att fixa en dag.
Försök få människan ur den gropen den som kan.
Den dystopi du beskriver är sannerligen skrämmande, och jag håller med till stor del.

Hur man skall lyckas bryta detta är en fråga jag själv funderar mycket på. Jag tror jag en av två saker kommer hända:
1. Mänskligheten vaknar upp ur sin dvala som i ett trollslag, inser vad vi håller på med och förkastar detta skådespel, denna dimslöja till "verklighet".
2. Mänskligheten gasar på in i kaklet tills naturen självreglerar och 99.99% av oss dör. De få överlevande kommer förhoppningsvis minnas våra misstag ett tag i alla fall, innan allt kan börja om igen.

Och det första alternativet har ju en sannolikhet på noll, även om det i princip vore möjligt.
Citera
2026-08-04, 11:53
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, ännu en bra anledning till att stänga ner varenda fördummande, energislösande AI-serverhall:
Böckerna köps i bulk, bokryggarna skärs av så att lösa sidor kan matas genom industriella skannrar, och pappret går sedan till pappersmassa.
[...]
En standardpall rymmer mellan 800 och 1 200 böcker, köpare skalar upp från pilotorder till batcher på 10 000 volymer eller mer, och de förstörande skannrarna arbetar i takten 80 till 120 sidor per minut.
https://teksajten.se/ai/ai-bolagen-koper-gamla-bocker-for-att-forstora-dem-jakten-pa-ren-mansklig-text

Ett sorts intellektuellt självmord - fullständigt bisarrt. Hur i h-vete kan man se sig själv i spegeln och samtidigt arbeta med detta?

Fast våra förfäder ristade in viktig kunskap i sten. Hade dom skrivit på papper så hade ju inget av det sparats i tusentals år.
Citera
2026-08-04, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFoldit
Fast våra förfäder ristade in viktig kunskap i sten. Hade dom skrivit på papper så hade ju inget av det sparats i tusentals år.
Du menar att vi istället borde skriva böcker i sten? Ja, varför inte. Hade varit lite tråkigt att gå till biblioteket bara och låna med sig tvåhundra kilogram bok.
Citera
2026-08-04, 12:21
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Du menar att vi istället borde skriva böcker i sten? Ja, varför inte. Hade varit lite tråkigt att gå till biblioteket bara och låna med sig tvåhundra kilogram bok.

Nej , det viktigaste som den gyllene regeln och tallkottkörteln kan man göra stenkonst om som lär folk i tusentals år.
Skriver man en bok av papper eller har den digitaliserad så existerar det till planeten Nibiru flyger förbi nästa gång, och den kommer förbi med typ 3600 års mellanrum mellan varje passering.
Det beror väl på vilka man vill ge infon till.
Vill man ge den till ens efterlevande tusentals år in i framtiden så måste man rista in det i sten i enorma monument typ pyramider. Det är inte säkert att folket då ens fattar symbolik dock, dom kanske är helt efterblivna trälar som tror att trälar byggde pyramider med mycket symbolism på.
Citera
2026-08-04, 12:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Undrar vilken upplaga av pippi de köpt? Man vill ju ha koll på om AI vet att pippis pappa var negerkung över kurreduttön eller vad nu AI kommer säga.
Enligt ChatGPT så är han bara kung men jag vet att han var negerkung enligt böckerna.
Citera
2026-08-04, 12:33
Medlem
Citat:
Nej , det viktigaste som den gyllene regeln och tallkottkörteln kan man göra stenkonst om som lär folk i tusentals år.
Skriver man en bok av papper eller har den digitaliserad så existerar det till planeten Nibiru flyger förbi nästa gång, och den kommer förbi med typ 3600 års mellanrum mellan varje passering.
Det beror väl på vilka man vill ge infon till.
Vill man ge den till ens efterlevande tusentals år in i framtiden så måste man rista in det i sten i enorma monument typ pyramider. Det är inte säkert att folket då ens fattar symbolik dock, dom kanske är helt efterblivna trälar som tror att trälar byggde pyramider med mycket symbolism på.
Ja vill man lämna ett meddelande till framtiden så är väl sten att föredra. Det kanske vore något faktiskt.. skaffa rätt verktyg och lära sig konsten, så kan jag lämna någonting efter mig som kommer finnas kvar i tiotusentals år.
Citera
2026-08-04, 12:36
Medlem
DonFoldits avatar
The Georgia Guidestones kommer finnas kvar till framtidens människor. Där kan dom läsa hur vi ristade in i sten att vi måste utrota 90% av alla människor för att folk är en cancer som förstör miljön. Då kan framtidens människor lära sig hur illa det kan gå.. om allt går väldigt snett som i nutiden.
Citera
2026-08-04, 12:46
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ja vill man lämna ett meddelande till framtiden så är väl sten att föredra. Det kanske vore något faktiskt.. skaffa rätt verktyg och lära sig konsten, så kan jag lämna någonting efter mig som kommer finnas kvar i tiotusentals år.

Ja tänk vad givande att skapa konst som varar långt efter våra civilisationer har utrotat sig.

Vi lämnar iaf efter oss The Georgia Guidestones, där det står om hur vi måste utrota folk tills det blir 500 miljoner människor kvar bara, eftersom folk är cancersvulster på miljön.
Då kan framtidens folk se vad som fanns i våra hjärtan. Hur mycket vi brydde oss om miljön som människorna vi ville utrota förstörde.. och hur heliga vi var mentalt.
Citera
2026-08-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ja tänk vad givande att skapa konst som varar långt efter våra civilisationer har utrotat sig.

Vi lämnar iaf efter oss The Georgia Guidestones, där det står om hur vi måste utrota folk tills det blir 500 miljoner människor kvar bara, eftersom folk är cancersvulster på miljön.
Då kan framtidens folk se vad som fanns i våra hjärtan. Hur mycket vi brydde oss om miljön som människorna vi ville utrota förstörde.. och hur heliga vi var mentalt.
Ja, det förvånar mig faktiskt lite att ingen sprängt dessa ännu.

Men i vilket fall: att förstöra böcker och mata informationen till serverhallar är sannerligen ett tidens tecken. Vi människor jobbar hårt för att måla in oss själva i det minsta av hörnen och gasa fullt ut.

https://imgur.com/clHFlre
Citera
2026-08-04, 13:29
Medlem
DonFoldits avatar
Citat:
Ja, det förvånar mig faktiskt lite att ingen sprängt dessa ännu.

Men i vilket fall: att förstöra böcker och mata informationen till serverhallar är sannerligen ett tidens tecken. Vi människor jobbar hårt för att måla in oss själva i det minsta av hörnen och gasa fullt ut.

https://imgur.com/clHFlre

Lol dom spränger ju guidestenarna i småbitar lite då och då, men monumentet skapas igen varje gång. Makthavare behöver ju bara lägga en beställning så ristar ett företag in texten på stenblocken.

A.i. ska bli medveten med hjälp av människors hjärnor som ska flyttas över till maskiner där dom kan användas som medvetna maskinslavar i en evighet.
Mänskligheten ska ersättas med en ny ras av maskinfolk, och då behövs ingen historia längre. Detta är vad allt handlar om nu för tiden.

När a.i eldar böcker som nazister så är det ju just för att dom är nazister som hatar alla människor som inte villa bli överlägsna nazimaskiner istället för att vara lågvärderade människor som ingen vill anställa och utnyttja längre.
Citera
2026-08-04, 13:34
Medlem
Citat:
Lol dom spränger ju guidestenarna i småbitar lite då och då, men monumentet skapas igen varje gång. Makthavare behöver ju bara lägga en beställning så ristar ett företag in texten på stenblocken.

A.i. ska bli medveten med hjälp av människors hjärnor som ska flyttas över till maskiner där dom kan användas som medvetna maskinslavar i en evighet.
Mänskligheten ska ersättas med en ny ras av maskinfolk, och då behövs ingen historia längre. Detta är vad allt handlar om nu för tiden.

När a.i eldar böcker som nazister så är det ju just för att dom är nazister som hatar alla människor som inte villa bli överlägsna nazimaskiner istället för att vara lågvärderade människor som ingen vill anställa och utnyttja längre.
Här skiljer vi oss åt tror jag. Min uppfattning är att det inte finns någon hemlig konspiration bakom allt, inga frimurare eller andra hemliga sällskap som bestämmer världens utveckling efter eget bevåg. Sanningen är långt mer skrämmande: Det är tvärt om det samhälle vi alla är en del i - och slavar under, som vi ständigt blåser liv i från låg till hög. Miljardären är lika mycket slav under det som gatubarnet i Calcutta för att uttrycka mig krasst.

Men för att inte spåra ur diskussionen mer tror jag vi får lämna just den diskussionen. Vi är överens om att bokbrännande av detta slag är perverst.
Citera
2026-08-04, 14:21
Medlem
Salama-Blixts avatar
Skit in, skit ut.

Är det lösa antagande och anekdoter samt fiktion som matas in i AI, och vad blir resultatet av detta? Den AI jag frågar, säger att allt inte är sant, den dessutom genererar utfall som ser trovärdigt ut..... WTF...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in