2026-09-09, 09:04
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
..och av denna anledningen så sjunker Pisa-resultaten som en sten. Människan är verkligen är korkad varelse.

Vad har Pisa-resultat med det här att göra? Det är nästan så att man misstänker att du försöker blanda bort korten.

Rent generellt är det svårt att veta vad det är du vill få fram. Vad är det egentligen du har problem med? Att gamla böcker blir förstörda? Svårt att förstå med tanke på att miljarder (ja, miljarder) böcker destrueras varje år. Det verkar nästan som om du har någon sorts problem med AI-bolag på ett rent emotionellt plan och greppar efter varje halmstrå du kan hitta att kritisera dem för.

Citat:
Men snälla människa, de förstör böckerna för att träna sina språkmodeller med text som omöjligen kan vara AI-genererad. Inte för att digitalisera gamla böcker, inte för att tillhandahålla informationen för mänskligheten. Är det verkligen så svårt att begripa?!

Med tanke på att böckerna de får tag i till största delen är informativt värdelösa så är det troligt att de främst vill ha dem för själva texten, precis som du säger. Men vad har det med någonting att göra? Det är ju inte som att AI-modellen inte tar till sig av informationen också när den får tillgång till den. Och får AIn tag i informationen så kan den servera informationen till alla som letar efter den. Win-win som man säger nuförtiden.
Citera
2026-09-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Rent generellt är det svårt att veta vad det är du vill få fram. Vad är det egentligen du har problem med?
Som jag skrivit i tråden dussintalet gånger vid det här laget är problemet följande:
AI-bolagen köper upp miljontals böcker, varav många ovanliga, för att förstöra dem och scanna in dem. Inte för att göra innehållet tillgängligt för allmänheten (såsom exempelvis projekt Runenerg) utan för att tjäna pengar på sina språkmodeller. Resultatet blir alltså att det finns färre böcker för människor att läsa och även om informationen gjordes tillgänglig digitalt (vilket den inte görs, eftersom det hade brutit mot upphovsrättslagen) så göms den bakom betalväggar. Med andra ord: techoligarker tjänar pengar på att förstöra vårt kulturarv. Det är problemet.

Citat:
Med tanke på att böckerna de får tag i till största delen är informativt värdelösa så är det troligt att de främst vill ha dem för själva texten, precis som du säger. Men vad har det med någonting att göra? Det är ju inte som att AI-modellen inte tar till sig av informationen också när den får tillgång till den. Och får AIn tag i informationen så kan den servera informationen till alla som letar efter den. Win-win som man säger nuförtiden.
Att du inte tycker det är något problem kan inte jag göra något åt - det är din åsikt.
Citera
2026-09-09, 09:20
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Som jag skrivit i tråden dussintalet gånger vid det här laget är problemet följande:
AI-bolagen köper upp miljontals böcker, varav många ovanliga, för att förstöra dem och scanna in dem. Inte för att göra innehållet tillgängligt för allmänheten (såsom exempelvis projekt Runenerg) utan för att tjäna pengar på sina språkmodeller. Resultatet blir alltså att det finns färre böcker för människor att läsa och även om informationen gjordes tillgänglig digitalt (vilket den inte görs, eftersom det hade brutit mot upphovsrättslagen) så göms den bakom betalväggar. Med andra ord: techoligarker tjänar pengar på att förstöra vårt kulturarv. Det är problemet.

Och som jag skrev så är AI-bolagens bokförstörande en mikroskopisk del av allt bokförstörande som sker i världen varje år. Köper AI-bolagen dessutom in böcker på pall så kan vi vara fullständigt säkra på att de inte får tag i några värdefulla eller ovanliga böcker.

Rent generellt verkar detta vara mer av en juridisk konstruktion än en teknisk. AI-bolagen har inget intresse av att skanna och förstöra gamla ovanliga böcker eftersom dessa ändå inte omfattas av upphovsrätt och därför kan användas fritt i AI-träningen. Hela upplägget verkar ha kommit till för att förlagsbranschen har förvägrat AI-bolagen rätten att träna sina modeller på deras digitala verk, varför de kreativa (och kapitalstarka) AI-bolagen har tagit sig för att träna sina modeller på pappersböcker istället.
Citera
2026-09-09, 09:29
Medlem
Citat:
Köper AI-bolagen dessutom in böcker på pall så kan vi vara fullständigt säkra på att de inte får tag i några värdefulla eller ovanliga böcker.
Fast nu är det precis vad som skett: värdefulla och ovanliga böcker förstörs.
Citera
2026-09-09, 09:40
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Fast nu är det precis vad som skett: värdefulla och ovanliga böcker förstörs.

Källa på det?

Jag inser förstås också att om man köper in några miljoner böcker så kommer misstag att begås. Men det är inte så bokbranschen generellt fungerar. Värdefulla och ovanliga böcker säljs helt enkelt inte på pall.

Edit:
Jag tog mig nu tiden att trycka på länken i din trådstart. Det är en artikel från 27 juli som framställer det som en nyhet att AI-bolagen skannar böcker. Det är det förstås inte (men svenska journalister är ju inte kända för sin kompetens (och känner antagligen helt rättmätig rädsla för att bli ersatta av AI)) utan allt det här blev känt redan i januari i år när amerikanska domstolsdokument avslöjade förfarandet (här är Washington Posts matiga artikel i ämnet, från 27 januari i år). Intressant nog handlade domstolsförhandlingarna inte om skanning av tryckta böcker utan konflikten gällde användadet av digitala böcker för AI-träning. Något som Anthropic för övrigt fick böta 1,5 miljarder dollar för att ha gjort. Och där har vi kanske lösningen på problemet också. Om AI-bolagen bara får tillgång till färdigdigitaliserade böcker så har de liksom inget intresse av att skanna (och förstöra) pappersböcker.
Senast redigerad av stilicho 2026-09-09 kl. 09:51.
Citera
2026-09-09, 09:55
Medlem
Citat:
Källa på det?

Jag inser förstås också att om man köper in några miljoner böcker så kommer misstag att begås. Men det är inte så bokbranschen generellt fungerar. Värdefulla och ovanliga böcker säljs helt enkelt inte på pall.

Edit:
Jag tog mig nu tiden att trycka på länken i din trådstart. Det är en artikel från 27 juli som framställer det som en nyhet att AI-bolagen skannar böcker. Det är det förstås inte (men svenska journalister är ju inte kända för sin kompetens (och känner antagligen helt rättmätig rädsla för att bli ersatta av AI)) utan allt det här blev känt redan i januari i år när amerikanska domstolsdokument avslöjade förfarandet (här är Washington Posts matiga artikel i ämnet, från 27 januari i år). Intressant nog handlade domstolsförhandlingarna inte om skanning av tryckta böcker utan konflikten gällde användadet av digitala böcker för AI-träning. Något som Anthropic för övrigt fick böta 1,5 miljarder dollar för att ha gjort. Och där har vi kanske lösningen på problemet också. Om AI-bolagen bara får tillgång till färdigdigitaliserade böcker så har de liksom inget intresse av att skanna (och förstöra) pappersböcker.
Ja, du kanske skulle prova att läsa i lugn och ro först, innan du häver ur dig en massa osanningar i tråden?

Och naturligtvis har inga "misstag" begåtts: AI-bolagen skiter naturligtvis högaktningsfullt i om det är ovanliga eller dyrbara böcker de förstör. De har obegränsat med pengar och det enda kriteriet är att boken är skriven innan år 2022. Om ingen hade uppmärksammat detta hade de naturligtvis fortsatt tills inga böcker längre gick att köpa.

Citat:
Värdefulla och ovanliga böcker säljs helt enkelt inte på pall.
Fast det är precis det som skett.
Citera
2026-09-09, 10:01
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ja, du kanske skulle prova att läsa i lugn och ro först, innan du häver ur dig en massa osanningar i tråden?

Inga källor alltså? Nej, det var väl det man kunde tro.

Citat:
Och naturligtvis har inga "misstag" begåtts: AI-bolagen skiter naturligtvis högaktningsfullt i om det är ovanliga eller dyrbara böcker de förstör. De har obegränsat med pengar och det enda kriteriet är att boken är skriven innan år 2022. Om ingen hade uppmärksammat detta hade de naturligtvis fortsatt tills inga böcker längre gick att köpa.

Varför tror du att AI-bolagen vill köpa in tusen exemplar av samma bok och förstöra dem i sina skanningmaskiner? Eller tänkte du inte innan du skrev och lät bara känslorna styra?
Citera
2026-09-09, 10:02
Medlem
Citat:
Inga källor alltså? Nej, det var väl det man kunde tro.
[/quote]Du har inte läst tråden alltså?

Citat:
Varför tror du att AI-bolagen vill köpa in tusen exemplar av samma bok och förstöra dem i sina skanningmaskiner? Eller tänkte du inte innan du skrev och lät bara känslorna styra?
Det är ingen som tror att ett AI-bolag vill köpa in tusen examplar av samma bok? Vad har du fått det ifrån?
Citera
2026-09-09, 10:05
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Du har inte läst tråden alltså?

Tråden är 300 inlägg lång. Nej, jag har verkligen inte läst tråden. Men om du har några källor på att ovanliga och värdefulla böcker har förstörts så är det ju en smal sak för dig att slänga fram dem.

Citat:
Det är ingen som tror att ett AI-bolag vill köpa in tusen examplar av samma bok? Vad har du fått det ifrån?

Det var det du precis sa. För att det inte ska finnas några böcker kvar att köpa måste AI-bolagen per definition destruera alla exemplar av en viss bokutgåva.
Citera
2026-09-09, 10:07
Medlem
Citat:
Tråden är 300 inlägg lång. Nej, jag har verkligen inte läst tråden. Men om du har några källor på att ovanliga och värdefulla böcker har förstörts så är det ju en smal sak för dig att slänga fram dem.
Här är ett exempel:
https://www.adn.com/arts/books/2026/08/28/ai-companies-are-destroying-more-books-than-you-think-bookseller-warns/

Citat:
Det var det du precis sa. För att det inte ska finnas några böcker kvar att köpa måste AI-bolagen per definition destruera alla exemplar av en viss bokutgåva.
Nej, det var det inte.
Citera
2026-09-09, 10:09
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Här är ett exempel:
https://www.adn.com/arts/books/2026/08/28/ai-companies-are-destroying-more-books-than-you-think-bookseller-warns/

Fin länk. Men den verkar inte säga något om att ovanliga och värdefulla böcker förstörs. Eller hur?

Citat:
Nej, det var det inte.

Jaha. Hur menar du då att AI-bolagen ska göra så att det inte finns några böcker kvar att köpa?
Citera
2026-09-09, 10:11
Medlem
Citat:
Fin länk. Men den verkar inte säga något om att ovanliga och värdefulla böcker förstörs. Eller hur?
Jo.

Citat:
“There are also millions of titles that were not bestsellers, where there might only be five or 10 copies available for sale in the entire world, and AI is systematically buying all of them because every company needs the same books. It’s not like you sell one book to be scanned, and that book is done,” he says.

Nu har du chansen att svara: "Ah, jag förstår, då har jag haft helt fel och ber om ursäkt".
Men det kommer du inte göra, eller hur?

Citat:
Jaha. Hur menar du då att AI-bolagen ska göra så att det inte finns några böcker kvar att köpa?
Inte vet jag, då är väl deras bokslaktarprojekt färdigt och de går vidare till nästa informationskälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in