2026-09-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
OK
Vet du om det var pappans bror som larmade SOS och som plockade upp pappan och sonen?

Allt du efterfrågar finns lättläst på div nyhetssidor och även i tråden. Hans bror larma, men vid de laget hade de redan fått in ett larm från ett par som var på närliggande ö och hörde visselpipa och rop på hjälp.
Citera
2026-09-01, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Sluta nu, ingen normal navigerar med ekolod på rutin, sedan att någon vill jämföra botten med sjökortet och se om det stämmer eller leta efter något speciellt men inte som navigering när man går i en farled!

Det är du som ska sluta komma med påstående om vad andra gör när du faktiskt inte vet.

Att man använder det som primärt navigationsmedel när man går i en farled har jag aldrig påstått, ingen annan heller vad jag sett. Det är något du själv har hittat på i så fall.

Att snipan skulle navigerat utifrån ekolod i farleden har inte heller någon påstått.

Ekolodet är utan tvekan mitt allra viktigaste instrument ombord när jag seglar. Skulle jag offra alla elektroniska instrument ombord på segelbåten utom ett, skulle jag spara ekolodet.
Citera
2026-09-01, 20:51
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Nej det var nog dom som plockade upp som larmade tror jag.

Brodern fick motorstopp i farleden. Om du läser FUPn kan du se att brodern fick driftproblem innan under dagen, så först bogserade pappan sin bror, men.de insåg att det skulle ta hela natten, så de beslutsdr att brodern skulle åka först och pappan skulle ligga en bit efter och plocka upp honom om han skulle få driftstopp igen.

Brodern fick stopp på båten ungefär samma minut som olyckan skedde. Brodern ringde först pappan för att berätta att han behövde hjälp, men då han inte svarade och inte kunde se båten började han misstänka att ngt hade skett
Hittade en artikel i Expressen som redogör för räddningsförloppet.
Ett par var ute på semester med sin fritidsbåt och hade lagt till vid ön Katten, mellan Tjörn och fastlandet, på tisdagskvällen.
När paret plötsligt hörde rop på hjälp tänkte Patrik Dokken först att det kanske var någon på land som lekte.
Han hämtade sin kikare och när han fick syn på en flytväst i vattnet, mitt i farleden, insåg han att det var på allvar.
Medan Sara larmade startade Patrik båten och de åkte ut till olycksplatsen.
– Jag simmade ut och hämtade den lille, och sen drog vi upp pappan, säger Patrik Dokken till Aftonbladet.
Citera
2026-09-01, 20:54
Medlem
Citat:
Vad var det Stenmark sa om tur och otur!!!

Detta var inte otur alls, det var som du skrev vårdslöst navigerat.

Ja, det var i första hand vårdslöshet, att den vårdslösheten sedan resulterade i att snipan träffades av fartyget bulb kan man ju ändå säga var en jäkla otur. Men hade också kunnat säga att det hade varit en sanslös tur om Misje Verde hade missat med en snipa-längd.

Men visst, jag håller med, det var grovt vårdslöst av snipan.
Citera
2026-09-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är du som ska sluta komma med påstående om vad andra gör när du faktiskt inte vet.

Att man använder det som primärt navigationsmedel när man går i en farled har jag aldrig påstått, ingen annan heller vad jag sett. Det är något du själv har hittat på i så fall.

Att snipan skulle navigerat utifrån ekolod i farleden har inte heller någon påstått.

Ekolodet är utan tvekan mitt allra viktigaste instrument ombord när jag seglar. Skulle jag offra alla elektroniska instrument ombord på segelbåten utom ett, skulle jag spara ekolodet.
Som jag skrev, inga normala...

Har aldrig aldrig hört någon navigera efter ett ekolod i en fritidsbåt och jag har garanterat varit ute mer än du, du är ett unikum.

Normala navigerar efter ett sjökort eller en GPS.

Men du kör radiopejl också eller hur hahaha

Jag tror att du googlar dig till den kunskap du uppvisar här.
Citera
2026-09-01, 21:01
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Man stämmer av ekolodens djup mot sjökort och specialer, man kollar när man går över djuplinjer, raviner, stenar, grundområden osv. för att försäkra sig om att man är precis där man förväntar sig. Det bekräftar också sjökortet, som inte alltid stämmer Som sagt, jag har själv rapporterat in rättelser.
GNSS är bra men det finns olika osäkerheter med det. Aldrig fel att bekräfta sin position på alternativa vis, särskilt inte när man seglar i grunda områden i skärgården.

Det är sådana där saker som vi som har lite koll när vi navigerar ägnar oss åt Till skillnad från pappan på snipan som inte ens tittade över axeln en enda gång på hela resan. Sånt var ingen prio, sa han väl.
Här visar du återigen att du är en skrivbords wannabee sjökapten. Att AI kan påstå (felaktigt förstås) att man kan navigera efter ekolod är en sak men att du så till 100% skulle gå på nåt sånt förvånar faktiskt.

INGEN navigerar efter ekolod. Absolut ENDA undantaget skulle eventuellt kunna vara att absolut ALLA andra tillgängliga hjälpmedel (inklusive egen syn föröver) var TOTALT utslagna.

Sjökortens djupkurvor är hundratals gånger MINDRE exakta (och djupangivelser mycket mer sporadiska) än utmärkningen av öar, grund, brott, skär, flu, böer och bränningar (dock ALDRIG Grynnor på västkusten, vilket du försökt lura i trådens läsare )

Du pratar hela tiden om att ”sådana saker vi som har koll gör” när alla som har självupplevd erfarenhet vet att du pratar skit.
Citera
2026-09-01, 21:05
Medlem
Citat:

Har aldrig aldrig hört någon navigera efter ett ekolod i en fritidsbåt och jag har garanterat varit ute mer än du, du är ett unikum.

Det du ger uttryck för där kallas projektion. Men fint, då vet vi att du googlar till dig kunskapen.

Du kan ju inte ens sjövägsreglerna

Citat:
Inte alls så, om båten framför tex vinglar ändrar kurs helt plötsligt så gäller inte upphinnande regeln.

Se 13d ...

Så, dina egna ord "Sluta nu" gäller bara dig själv.
Citera
2026-09-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag undrar om du suttit i något förhör av någon dignitet?

Här är den meddelade misstanken "vållande till annans död", och då sköts förhör på det här sättet. Framförallt frågar man upprepat avseende de vitala faktabitarna. Att fråga igen, för att fånga diskrepanser och borra vidare är inte "dåligt minne", utan noggrann förhörsteknik.

Sedan kan det naturligtvis tänkas att åklagaren är dåligt påläst, men i det här fallet (jag har kollat) är JvR en sk "sjörättsåklagare", dvs en av de som lottas till sjörättsmål. Eftersom MV är ett kommersiellt fartyg gäller att saken skall tas upp på lämplig sjörätt, vilket är Göteborg i detta fall.

Sedan skall man ha med sig att FU ligger till grund för sakframställan och eventuellt åtal - själva händelseförloppet, alla inblandade kommer att förhöras i rätten, nya frågor kommer att ställas, försvaret kommer att ha invändningar, man kommer att lusläsa prejudikat och man kommer att reda ut alla knepiga frågor runt skyldigheter och rättigheter.

Men räkna med att frågorna kommer att låta ungefär såhär:

Åkl: Vi ser här tydliga radarbilder där man kan se de aktuella båtarna. Varför såg du inte dem.

Lots: "jag tittade inte efter båtar, utan efter landmärken och syftlinjer" kanske fungerar för lotsen, men knappast för kaptenen.

Kaptenen: "Jag räknade med att lotsen skulle vara kompetent och därför lämnade jag allt ansvar till honom" lär hur som helst inte flyga.

Sedan kommer man ju att ställa frågor runt det sunda i att lotsen ställer om radarfiltren för att slippa störas av regnet, om det innebar av fartyget avhänder sig vital observationsförmåga.

Kommer ombuden med invändningar av typen "Småbåtarna var på fel ställe, ingen kunde vänta sig att de skulle vara ivägen, förresten får de inte vara det i trång farled, och farleden är jättetrång och därför är det inte vare sig lotsens eller kaptenens fel fastän de inte såg dem för de var båda upptagna, lotsen med att lotsa och kaptenen hade fått lov av lotsen att sitta med annat..." och (bäst av allt) "vi såg ju inte båtarna, så det är inte vårt fel att vi körde på en av dem..." - så får vi se hur det går.

Här tror jag att ombuden inser att det gäller att mildra domarna snarare än att förklara att det mest var snipans fel och åklagaren är en sopa som inte fattar detta.

Det är ju inte precis som att det händer ofta att fartyg kör över fritidsbåtar i dagsljus och i duglig sikt. Det kan säkert finnas förklaringar och anledningar till att det gått illa, men att inte ha observerat båtar direkt i fartygets väg är ju inte bra alls.
Från början hade jag en känsla av att skulden skulle falla mer på kaptenen än på lotsen, men jag har ändrat mig lite. Om det hade varit en ordinarie styrman vid rodret så hade knappast kaptenen förväntats övervaka honom i minsta detalj.

Att det nu var en lots som frivilligt erbjöd sina tjänster, och dessutom skrytsamt talade om hur kompetent han var, borde egentligen inte innebära att skulden förs över på kaptenen mer än om det hade varit en ordinarie styrman vid joysticken/rodret. En lots bör väl egentligen vara mer kompetent i det fallet, och då borde kaptenens behov av kontroll också minska.

Så jag lutar nu snarare mot att den största skulden bör läggas på lotsen. Hela händelseförloppet hade slutat lyckligare med någon annan vid rodret oavsett vad kaptenen gjorde vid sidan om. Att lotsen inte heller bad om hjälp bör betyda att skulden faller helt på honom. En person utan en överdriven övertro på sin kompetens hade bett om hjälp med att hålla utkik.
Senast redigerad av N.Armstark 2026-09-01 kl. 21:11.
Citera
2026-09-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ja, det var i första hand vårdslöshet, att den vårdslösheten sedan resulterade i att snipan träffades av fartyget bulb kan man ju ändå säga var en jäkla otur. Men hade också kunnat säga att det hade varit en sanslös tur om Misje Verde hade missat med en snipa-längd.

Men visst, jag håller med, det var grovt vårdslöst av snipan.
Och jag skulle vilja se en sann bild över vilken kurs pappan styrt och hur stabil han kört den kursen
Citera
2026-09-01, 21:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Otroligt.
Det är du nog den enda ”seglaren” i världen som tycker.

Du påstår du har seglat över Nordsjön, å då föredrar du ett ekolod mot en kompass!!
Citera
2026-09-01, 21:12
Medlem
Citat:

Det är konstaterat av flertalet sedan mycket tidigt i tråden.
Det sistnämnda.
Citera
2026-09-01, 21:12
Medlem
Citat:
Det du ger uttryck för där kallas projektion. Men fint, då vet vi att du googlar till dig kunskapen.

Du kan ju inte ens sjövägsreglerna

Se 13d ...

Så, dina egna ord "Sluta nu" gäller bara dig själv.
Allt bygger på att man håller en stabil kurs, allt.

Sluta larva dig, du har ingen båt och har aldrig haft någon.

Du vet inte ens hur lanternorna fungerar, du kan inte navigera på ett sjökort med missvisning deviation avdrift, inget av detta har du hört talas om.

Dina inlägg har virrat runt hela tiden och det blir så när man tror sig kunna googla efter kunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in