Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Man ska ha koll på sin omgivning.
Det kommer pappan att ta med sig ner i graven. Begriper precis alla.
Du med?
Det tar inte bort faktumet att man inte ska behöva bli överkörd av ett annat fartyg som dödar halva sin familj. När den begått uppenbara brister i sin yrkesutövning. Flertalet extremt kompetenta på området dessutom, men flertalet tekniska hjälpmedel.
Frågor på det?
Ja.
Man blir inte överkörd av ett annat fartyg om man håller koll på sin omgivning.
Och man kör inte över andra om man håller koll på sin omgivning.
Och en av grunderna i sjövett, och därför också i de regler som reglerar sjöfart, är att man måste hålla koll på sin omgivning.
Men i den här tråden och redan långt innan gårdagens åtal, har det funnits det debattörer som anser att ett fartyg har en större skyldighet att göra det än ett annat. Och lägger skulden på den ena parten när det uttryckligen är båda parter som på samma sätt brutit mot denna självklara, grundläggande regel.
Jag förstår inte vad som driver den inställningen, för den är varken logisk, grundad i regelverket eller har stöd av fakta. Läser man fuppen finns det inte den minsta tvekan kvar att olyckan orsakades uttryckligen av att BÅDA parterna inte höll uppsikt.
Så varifrån kommer behovet, känslorna, drivkraften eller vad det nu är som gör att man ivrigt, och t.o.m. hetsigt, debatterar för att flytta all skuld på den ena parten?
Det känns underligt för mig, riktigt skruvat faktiskt. Framförallt därför att jag haft med båtar och havet att göra hela mitt liv, och om jag skulle diskutera den här händelsen med yrkesfolk och extremt vana skeppare så är jag 100% säker att de skulle landa i samma slutsats som jag: det finns inte utrymme att slarva till havs, och nu har två parter slarvat med en tragisk olycka som följd, men båda parterna bär hela ansvaret för sitt eget respektive agerande och delar därför på ansvaret för olyckan. Det är liksom inte ens konstigt på nåt sätt...
Så nej, jag förstår inte ditt "man ska inte behöva bli överkörd"-resonemang överhuvudtaget. Det är som att någon i tankarna går över vägen mot röd gubbe, och sen skyller man på bilföraren för att man blir överkörd med motiveringen att "bilförare måste ju också vara vaksamma". Att bilföraren suttit och fipplat på sin telefon vid olyckstillfället är också en brottslig handling, men den handlingen fritar ju inte på något sätt den tanklösa fotgängarens eget ansvar till olyckan.
Men jag är noll intressad av några intrikata förklaringar man kan vrida till, jag förstår bara inte varifrån den drivkraften kommer. Varifrån kommer det behovet, för hos vissa är det bevisligen väldigt starkt?